Studiu. “Revoluția” de pe piața muncii: ce s-a schimbat anul trecut, la ce să ne așteptăm în 2021

În 2020, impactul pandemiei, declinul economic global și legislația locală au condus la un set de decizii pe care angajatorii și salariații s-au văzut obligați să le ia, pe baza unei reevaluări solide și analize complexe cu privire la planurile lor de afaceri și la cariera personală, arată prima ediție a Ghidului Salarial în România, lansat de Hays România, parte a grupului Hays plc, cea mai mare agenție de recrutare specializată din lume.

Vestea bună este, deși nimeni nu poate spune cu exactitate când se va termina pandemia și cum va continua să influențeze piața muncii din România, angajații și angajatorii au o perspectivă pozitivă cu privire la anul acesta.

După un an dificil pentru multe dintre ele, companiile rămân destul de optimiste cu privire la viitor. 57 la sută dintre angajatorii chestionaţi intenționează să crească salariile în 2021, 41 la sută vor menține același nivel salarial și doar doi la sută sunt mai pesimişti și se tem că vor fi nevoiți să-l scadă. 56 la sută dintre companii au în plan să recruteze personal permanent, în 2021, iar 20 la sută își propun să recruteze atât personal permanent, cât și temporar.

Analiza celor nouă specializări luate în calcul de Hays România dezvăluie o stagnare a salariilor în 2020. Creșterile au fost minore, între cinci și 15 la sută, și au apărut doar în anumite sectoare. De altfel, într-un context economic atipic, angajații au fost mai interesați de pachetele de beneficii şi soluţiile flexibile, inovatoare, mai degrabă decât de creșterile salariale.

Sursa: Ghidul Salarial în România / Hays România

Ce-și doresc angajații

Totuși, potrivit studiului Hays, 52 la sută dintre angajați sunt nemulțumiți de salariul lor. De aceea, chiar dacă 90 la sută dintre angajați cred în conceptul de loialitate la locul de muncă și preferă să rămână între trei și cinci ani în aceeași companie, nu este o surpriză că 46 la sută dintre ei au început să caute un job mai bun, iar 39 la sută, chiar dacă nu caută activ, ar lua în calcul schimbare, în cazul unei oferte interesante.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Pentru cei care se gândesc la o schimbare, pachetul salarial este aspectul cel mai important (23 la sută). Echilibrul dintre viața personală și cea profesională este o prioritate pentru 19 la sută, iar 17 la sută pun pe primul loc atmosfera de la locul de muncă. Angajații apreciază o organizație stabilă, cu o viziune de afaceri pe termen lung și o varietate de proiecte. Prin urmare, brandul de angajator este un aspect considerat important de către angajaţi.

Modelul de lucru de la distanță, implementat de 47 la sută dintre companiile chestionate, este perceput de candidați ca un beneficiu non-financiar adiţional și tot mai mulți ar opta pentru acest tip de lucru – dar nu este neapărat compatibil cu unele dintre percepţiile şi modalităţile de lucru ale angajatorilor.

O zicală din China, atribuită lui Confucius, spune că să trăiești într-o epocă a schimbărilor este un blestem, lucru ce poate fi adevărat, dar poate fi și o oportunitate. De fapt, cuvântul <criză> este compus din două hieroglife – <pericol> și <oportunitate>. Aceste fețe ale schimbării – pericolul și oportunitatea – sunt valabile pe parcursul cercetărilor pe care le-am întreprins în acest ghid.

Timur Makhmutov
Managing Director @ Hays Romania

Cum s-au schimbat procesele de recrutare și care sunt cele mai căutate abilități

În noua eră a muncii, în care modelul de lucru hibrid reprezintă o nouă realitate pentru profesioniștii din multe sectoare, companiile și-au regândit procesele de recrutare și strategiile de retenţie a angajaţilor. Schimbarea principală a vizat susţinerea interviurilor în mediul virtual, în condițiile în care interacțiunea personală nu a fost mereu posibilă în această perioadă. Companiile au fost nevoite să asigure un proces de recrutare concis pentru potenţialii angajaţi, fiindcă mulți candidați își pierd interesul dacă sunt implicați într-un proces complex, de lungă durată.

Procesele de recrutare au fost impactate de digitalizarea continuă și a trebuit să fie adaptate specialiştilor din Generația Z, care sunt mai atrași de procesele de recrutare interactive și provocatoare. Companiile au început să se adapteze la această tendință, iar procesele de recrutare se definesc acum prin rapiditate şi concizie. Experții în resurse umane s-au concentrat, așadar, pe strategiile de retenţie a angajaților, dar s-au concentrat și pe reorganizarea de personal, gestionarea contextului în schimbare a muncii și tranziția rapidă către un model hibrid de lucru.

În 2020, abilitățile tehnice, digitale și manageriale au fost cele mai căutate, dar sunt și cele mai dificil de găsit pe piață. Extinderea rapidă a acestor arii, din momentul în care pandemia a impactat modelele standard de afaceri, i-a transformat în candidați dificil de găsit, întrucât cererea în aceste zone este mai mare decât oferta.

Raportul salarial Hays România are la bază perspectiva a peste 700 de angajați și angajatori care au participat la studiu. Datele au fost obţinute ca urmare a proceselor de recrutare desfășurate de Hays România în 2020 și opiniile experților din industrie. Prima ediție a ghidului salarial include salariile oferite pentru peste 200 de posturi, în nouă industrii analizate. Studiul poate fi găsit aici.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share