Valoria: Viitorul nu sună bine pentru managerii companiilor din România

Conform studiului „Evoluția afacerilor în 2018”, lansat azi de Valoria și realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro, procentul companiilor care se așteaptă la scăderea profitului, în 2018, este de două ori mai mare decât la începutul anului trecut, iar al celor care spun că nu cresc investițiile este de 18 la sută, față de numai zece la sută, la începutul lui 2017. La întrebarea „cum credeți că va fi anul 2018 pentru afaceri, comparativ cu 2017?”, scorul total al răspunsurilor exprimate pe o scală de la 1 – total nefavorabil la 10 – total favorabil a fost de 4,4.

„Evoluția afacerilor în 2018 înseamnă continuarea cercetărilor pe care le-am început în 2013, privind mediul de afaceri din România. An de an, le adresăm managerilor întrebările cele mai importante referitoare la cifra de afaceri, profit, investiții sau salarii. Această analiză arată care este sentimentul de business la nivelul companiilor din România, la începutul lui 2018. Din păcate, datele comparative cu aceeași perioadă din 2017 indică alterarea acestuia. Apetitul pentru investiții continuă să se erodeze, pentru majoritatea respondenților creșterea salariului minim afectează profitabilitatea, iar încrederea că 2018 va fi mai favorabil decât 2017 este la cote extrem de scăzute. Paradoxul anului 2017 continuă la scală redusă și în 2018 – creștere economică și recesiune de moral, urmare a evoluțiilor fiscale și legislative din ultimele luni”, spune Constantin Măgdălina (foto, stânga), Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Evoluția cifrei de afaceri

Față ediția de la începutul anului 2017, perspectiva de creștere a companiilor este puțin mai conservatoare. Rezultatele cercetării indică o creștere de șapte la sută a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri mai mari cu 5-10 la sută, contrabalansată de o scădere de patru procente a celor care prognozează o creștere a cifrei de afaceri cu 20 -30 la sută și de o scădere de trei la sută a celor care se așteaptă la o cifra de afaceri mai mare cu peste 30 la sută în acest an. La nivel de industrii, cea mai mare creștere a cifrei de afaceri, de 10-20 la sută, este previzionată de 24 la sută dintre firmele de IT și 37 la sută dintre firmele din industria farmaceutică și de sănătate.

Evoluția profitului

Previziunile privind evoluția profitului de la începutul anului 2018 sunt mai pesimiste decât la începutul anului trecut. Deși 24 la sută dintre companii (față de 18 la sută anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 5-10 la sută în acest an, vedem scăderi de trei până la șapte la sută, pe toate palierele de creștere semnificativă. De asemenea, crește de la șase la 12 la sută numărul companiior care spun că profitul lor va scădea în acest an față de anul trecut. Cea mai importantă creștere a profitului, de 10-20 la sută, o preconizează firmele din agricultură și alimentație și cele din industria farmaceutică și de sănătate.

Evoluția investițiilor

Conform rezultatelor cercetării, 18 la sută dintre companii nu vor crește investițiile în 2018, față de numai zece la sută, în 2017. 46 la sută dintre firme vor să-și crească investițiile cu 1-10 la sută, față de 36 la sută anterior. Mai mult, doar șase la sută dintre companii spun că vor crește investițiile cu 20-30 la sută în 2018, comparativ cu 17 la sută în anul anterior. Cele mai multe firme din energie și utilități (50 la sută) vor crește investițiile cu 1-5 la sută în acest an, dar cele mai multe din agricultură și alimentație (25 la sută) vor crește investițiile cu 10-20 la sută.

„Cercetarea Evoluția afacerilor în 2018 este un demers oportun de comunicare cu mediul de business din România. Dincolo de poza macroeconomică oficială, rezultatele acestei cercetări surprind dinamica percepției decidenților, prin adăugarea an de an a rezultatelor fiecărei ediții. La început de 2018, constatăm deprecierea sentimentului de business comparativ cu începutul anului 2017. Acolo unde apar, creșterile sunt fie marginale, fie pe paliere inferioare. Se adâncește neîncrederea în favorabilitatea evoluțiilor economice. Dacă socotim că în economie moneda de schimb este încrederea, atunci absența sa crește costul de a face business în România și funcționează ca o profeție auto-împlinită”, spune Elena Badea (foto, dreapta), Managing Partner Valoria.

Evoluția numărului de angajați

24 la sută dintre companiile românești nu se așteaptă la nici o creștere a numărului de angajați, în 2018, față de 17 la sută în anul anterior. În același timp, 63 la sută dintre companii, față de 79 la sută anterior, se așteaptă ca personalul lor să crească în acest an. Mai mult, 13 la sută dintre companii se așteaptă ca numărul lor de angajați să scadă, față de patru la sută în 2017.

La nivel de industrii, 35 la sută dintre firmele de producție industrială, 27 la sută dintre cele de construcții și imobiliare, 31 la sută din industria de agricultură și alimentație, 40 la sută din telecomunicații și 37 la sută dintre companiile de energie și utilități spun că vor menține același număr de angajați ca în 2017.

Evoluția nivelului salariilor

Dacă la începutul anului 2017 patru la sută dintre companii nu previzionau creșteri salariale, în 2018 procentul crește la 17 la sută. Crește cu opt la sută procentajul companiior care vor crește salariile cu 1-5 la sută în 2018, față de anul anterior. Ajustările se regăsesc la companiile care se așteaptă ca salariile să crească cu 5-10 la sută (-11 la sută) și la cele care se așteaptă la creșteri salariale de 10-20 la sută (-9 la sută).

Creșterea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, de la 1.450 la 1.900 lei, din 1 ianuarie, afectează companiile, în principal, prin scăderea profitabilității (70 la sută). Pe locul doi ca impact, 29 la sută dintre companii spun că este creșterea peste pragul de sustenabilitate a costurilor cu forța de muncă, iar pe locul al treilea, 24 la sută dintre companii au pus reducerea numărului de salariați. 20 la sută dintre companii spun că nu sunt impactate de această schimbare și doar unu la sută au bifat intrarea în insolvență și, respectiv, suspendarea temporară a activității companiei.

Top 5 provocări și oportunități

Cele mai importante provocări pentru companii la începutul anului 2018 sunt: schimbările din domeniul fiscal (62 la sută), lipsa forței de muncă (59 la sută), creșterea productivității (37 la sută), motivarea salariaților (25 la sută) și creșterea costurilor (21 la sută). Cele mai importante oportunități pentru companii, la începutul lui 2018, sunt creșterea economică (72 la sută), creșterea consumului (69 la sută), creșterea exporturilor și deschiderea altor piețe (52 la sută), digitalizarea și oportunitățile din online  (41 la sută) și accesarea fondurilor europene și a finanțărilor pentru IMM-uri (36 la sută).

„Studiul se diferențiază prin trasabilitate, comparativitate și relevanța statistică a sute de companii respondente din România. Cercetarea noastră sintetizează opinia companiilor din România cu privire la principalii indicatori relevanți pentru acestea. Rezultatele consemnează neîncrederea în evoluțiile economice din 2018. Independent de particularitățile fiecărei industrii, analiza comparativă cu datele similare aceleași perioade din 2017 arată evoluția negativă a principalilor indicatori. În condițiile presiunii tot mai mari din mediul de operare, companiile sunt tot mai precaute. Nota de încredere pe care companiile din România o dau mediului de operare arată necesitatea unei reexaminări a măsurilor fiscale și legislative propuse sau aprobate”, spune Dumitru Ion (foto), CEO Kompass Romania si Doingbusiness.ro.

DESPRE STUDIU

Studiul Valoria privind percepţia managerilor asupra evoluției mediului de afaceri românesc, la începutul anului 2018, are la bază un chestionar ce analizează percepţiile a 475 executivi de top, provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat între 15 și 30 ianuarie 2018. Cinci la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri peste 100 de milioane euro, patru la sută din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane euro, 18 la sută cu cifra de afaceri între 10-50 milioane euro, 43 la sută cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro și 30 la sută sub un milion de euro. 44 la sută dintre respondenți au funcția de CEO/ președinte/ director general. Studiul a fost realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro.

DESPRE VALORIA BUSINESS SOLUTIONS

Este o companie de consultanță, training și coaching. „Misiunea noastră este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, spune Elena Badea, Managing Partner.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share