10 abilități esențiale pentru un CEO, în 2023

Foto: senivpetro @ freepik

Directorii generali se confruntă astăzi cu o multitudine de provocări într-un mediu de afaceri tot mai complex. Pentru a naviga cu bine printre incertitudinea macroeconomică, riscurile geopolitice, cerințele în schimbare ale consumatorilor și impactul tehnologiilor disruptive, trebuie să posede numeroase competențe și abilități.

Elena Badea

Managing Director @ Valoria Business Solutions

În timp ce abilitățile tehnice pot varia în funcție de industrie și domeniu de activitate, există anumite abilități generale care sunt esențiale pentru orice CEO. În acest articol, prezint perspectiva mea cu privire la cele zece abilități esențiale pe care directorii generali trebuie să le aibă pentru a reuși să mențină companiile pe drumul spre succes.

1. Inteligență emoțională

Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță Korn Ferry, inteligența emoțională este cea mai importantă trăsătură pe care este necesar să o aibă un CEO acum. Mai mult, un sondaj realizat de Adecco în România a arătat că 57 la sută dintre angajații români cred că managerilor cu care lucrează le lipsește inteligența emoțională.

Cele două studii evidențiază cerința esențială ca directorii generali și managerii companiilor din România să posede o inteligență emoțională robustă și bine exersată, pentru a gestiona relațiile cu angajații, părțile interesate și clienții lor.

Sesiunile de training și coaching sunt metode bune prin care cei interesați își pot evalua și antrena inteligența emoțională. Mai mult, sunt CEO care se preocupă intens de dezvoltarea personală, culegând roadele acesteia în viața profesională.

2. Conștiință de sine

Cu cât coeficientul conștiinței de sine (CQ) e mai ridicat, cu atât omenii sunt mai conștienți de propriile gânduri, sentimente și acțiuni. Directorii generali cu scor CQ peste medie (circa 100-110) sunt capabili să ia decizii și să acționeze într-un mod care este aliniat cu valorile și principiile lor.

În România, un studiu realizat de platforma de recrutare online Hipo a constatat că 47 la sută dintre angajații români cred că managerii lor nu sunt transparenți în comunicare și decizii și nu acționează cu autenticitate și integritate.

Este important de reținut că directorii executivi cu CQ ridicat sunt capabili să aibă o viziune holistică asupra organizațiilor lor. Ei pot lua în considerare cu claritate nu doar rezultatul, ci și impactul pe care deciziile lor îl au asupra angajaților, clienților și asupra comunității în general.

3. Luarea eficientă a deciziilor

Gândirea critică și abilitățile de luare eficientă a deciziilor îi ajută pe CEO să evite greșeli costisitoare și să profite la maximum de noile oportunități. De asemenea, cu aceste abilități, vor putea fi un exemplu pentru cei din echipa de conducere în modul de luare a deciziilor.

Un sondaj realizat de PwC a constatat că 61 la sută dintre managerii români consideră că incertitudinea economică este cea mai mare amenințare la adresa dezvoltării companiilor.

Într-un astfel de context, directorii generali trebuie să fie capabili să ia decizii eficiente în timp util, ca să facă față acestor provocări și să-și poziționeze organizațiile pentru succes. Ca urmare, devine esențial pentru ei să-și dezvolte gândirea critică și să-și optimizeze mecanismele de luare a deciziilor.

4. Leadership transformațional

Potrivit unui studiu realizat de McKinsey, leadershipul transformațional este cel mai eficient stil de conducere. Directorii generali care au această abilitate sunt capabili să creeze o viziune care îi inspiră și îi implică pe angajații companiei.

Din păcate, în România, un studiu realizat de Deloitte a constatat că doar 37 la sută dintre angajați cred că managerii lor îi inspiră și îi motivează.

Totuși, directorii generali care sunt capabili să conducă echipa realizând împreună cu aceasta schimbări transformaționale pot crea o cultură pozitivă la locul de muncă și își pot conduce organizațiile spre reușită.

5. Mentalitate de creștere

Directorii generali care au o mentalitate de creștere, spre deosebire de cei cu mentalitate fixă, consideră că abilitățile și inteligența oamenilor pot fi dezvoltate în timp. Acest tip de mentalitate îi ajută pe CEO să rămână adaptabili și inovatori, într-un mediu de afaceri în continuă evoluție.

Un sondaj al realizat de compania Manpower a constatat că 73 la sută dintre angajatorii români se confruntă cu deficit de specialiști. Dar directorii generali cu o mentalitate de creștere își pot ajuta organizațiile să rămână competitive prin încurajarea învățării și dezvoltării continue.

6. Comunicare asertivă

Este evident faptul că directorii generali trebuie să fie capabili să comunice eficient cu angajații, clienții, investitorii și mass-media. Acest lucru necesită capacitatea de a transmite idei complexe într-o manieră clară și concisă, precum și capacitatea de a asculta activ și de a răspunde în mod adecvat.

Directorii generali capabili să comunice eficient pot construi relații puternice cu părțile interesate și își pot conduce echipele spre succes. Pe de altă parte, un sondaj realizat de BestJobs a relevat faptul că 40 la sută dintre angajații români cred că directorii nu comunică eficient. Așadar, este necesar ca o parte din bugetul de training să meargă către cursuri de comunicare.

7. Influențare pozitivă

Directorii generali au nu doar responsabilitatea de a administra afacerile, ci trebuie să fie și modele de urmat pentru angajații companiei, clienți și oamenii din comunitate. Pentru a reuși în acest rol, directorii generali trebuie să aibă abilități excelente de influențare și să fie modele de competență și implicare.

Prin urmare, cei care demonstrează integritate, comportament etic și un angajament puternic față de misiunea companiei lor își vor inspira colegii să le urmeze exemplul. Numai acei CEO care sunt influenți prin exemplul personal sunt capabili să construiască relații puternice și să energizeze echipa prin viziunea și strategia lor de dezvoltare a companiei.

8. Gândire strategică

Știm că este esențial ca directorii generali să fie capabili să gândească strategic, luând în considerare obiectivele pe termen lung ale organizației și evoluțiile din mediul de afaceri. Acest lucru necesită capacitatea de a analiza tendințele, de a identifica oportunitățile și amenințările și de a realiza acel plan care poziționează organizația pentru succes.

Potrivit unui raport al Fundației RBL, 84 la sută dintre liderii de business din România consideră gândirea strategică drept cea mai importantă competență de conducere. Raportul a constatat că directorii generali care prioritizează gândirea strategică au mai multe șanse să aibă un impact pozitiv asupra performanței companiei.

Într-un sondaj realizat de McKinsey & Company, 65 la sută dintre angajații români au spus că gândirea strategică este cea mai importantă capacitate pe care o deține un CEO. Același sondaj a constatat că organizațiile cu un focus strategic puternic au atins randamente ale investiției cu 35 la sută mai mari decât cele fără acest tip de focus.

9. Perspectivă financiară

Directorii generali joacă un rol esențial în atingerea succesului financiar al companiilor lor, iar capacitatea de a avea o perspectivă financiară clară este o cerință fundamentală. Potrivit unui studiu realizat de PwC, 93 la sută dintre managerii din România consideră performanța financiară o prioritate. 63 la sută dintre ei spun că abilitatea de a gestiona riscurile financiare este esențială pentru succesul în afaceri.

Această abilitate a unui CEO include capacitatea de a analiza situațiile financiare, de a identifica potențiale riscuri și oportunități financiare, de a lua decizii financiare solide și de a comunica eficient informațiile financiare părților interesate. Astfel, directorii generali pot să-și orienteze companiile către creștere și profitabilitate pe termen lung.

10. Reziliență psiho-emoțională

Directorii generali trebuie să fie rezistenți în fața provocărilor și eșecurilor. Ei trebuie să fie capabili să mențină o atitudine pozitivă în fața adversității. Cei care au aceste calități sunt capabili să-și inspire angajații să facă același lucru, creând o cultură a perseverenței.

Potrivit unui raport al Fundației RBL, 75 la sută dintre managerii români consideră că reziliența este o competență importantă pentru cei din conducerea companiei. Un alt sondaj, realizat de KPMG România, a constatat că 71 la sută dintre directorii români consideră că reziliența este una dintre primele trei trăsături de leadership necesare pentru a avea succes în mediul de afaceri de astăzi.

Reziliența unui CEO implică capacitatea de a face față incertitudinii, de a gestiona eșecurile, de a se adapta la schimbare și de a-și menține concentrarea. Pandemia a subliniat și mai mult importanța rezilienței, directorii fiind nevoiți să treacă prin provocări fără precedent.

Ca atare, directorii generali care își cultivă reziliența, prin coaching sau alte metode, își vor conduce mai ușor companiile prin momente dificile și vor fi mai bine echipați pentru a face față provocărilor viitoare.

În concluzie

În mediul de afaceri de astăzi, rolul unui CEO a devenit mai provocator ca oricând. Pentru a reuși, directorii generali trebuie să posede gândire strategică, competențe financiare, abilități decizionale, de comunicare și reziliență.

În timp ce gândirea strategică le permite să treacă prin provocări complexe și să valorifice noi oportunități, abilitățile orientate către oameni le permit să-și conducă angajații cu empatie, să comunice eficient și să inspire încredere în viziunea organizației lor.

Directorii generali care au găsit punctul de echilibru dintre gândirea strategică și abilitățile interpersonale pot crea o cultură organizațională în care sunt prețuite inovația, colaborarea și învățarea continuă. Prin promovarea unui mediu de lucru pozitiv și incluziv, acești CEO își vor conduce echipele către succesul, în mod sustenabil, câștigând în fața incertitudinii.

DESPRE VALORIA

Este o companie de consultanță, training, și executive coaching. Prin serviciile sale, ajută antreprenorii să-și dezvolte afacerile și să facă succesul concret și predictibil. Companiile apelează la specialiștii săi pentru consultanță de marketing, de resurse umane și de vânzări. Răspunde des solicitărilor de a face training sau coaching echipelor de conducere. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susține prin tot ce face. Construiește parteneriate și colaborări pe termen lung, deoarece oferă rezultate garantate și cea mai bună calitate, la prețul corect. În 2022, publicația Daily Finance a nominalizat Valoria în Top 20 companii de management consulting din București.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share