34,9 la sută dintre participanții la un sondaj eJobs folosesc în mod regulat instrumente de inteligență artificială precum ChatGPT sau Gemini în sarcinile de la birou, ca să reducă volumul de muncă sau să obțină rezultate mai rapide.
Dintre aceștia, 18,8 la sută fac asta zilnic, 13,4 la sută săptămânal, iar 5,7 la sută de câteva ori pe lună. Pentru cei din urmă, utilizarea AI nu s-a transformat în obicei, ci mai degrabă într-o soluție de excepție la care apelează doar în cazuri punctuale. 13,9 la sută dintre angajați folosesc rareori astfel de tool-uri, iar 48,1 la sută nu folosesc deloc.
„Sunt joburi, în special din zona white collar și a specialiștilor, unde vedem o rată destul de ridicată de adopție a instrumentelor de AI și o deschidere tot mai mare spre folosirea lor pentru sarcini repetitive sau pe care le consideră monotone. În cele mai multe cazuri, cei care le utilizează cel mai des lucrează în IT, marketing, comunicare ori traduceri, pe poziții mid-level sau de specialiști”, spune Ana Călugăru, Head of Communications la eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
- Când bonusul devine amintire sau Cum să integrezi experiențele în planul de recompensare
- Delia-Elena Bărbuță, studenta medaliată cu argint la Olimpiada internațională de Blockchain
- „Bună, sunt manager de recrutare. Am un job pentru tine”. Cum te poți proteja de anunțurile de recrutare false, venite prin SMS sau Whatsapp
Documentarea și găsirea de informații este principalul motiv pentru care sunt folosite tool-uri precum ChatGPT sau Gemini, motiv invocat de 68,7 la sută dintre respondenți. 44,4 la sută au nevoie de ajutor în redactarea de emailuri și mesaje, 34,3 la sută au adăugat și traducerile pe listă, iar pentru 22,2 la sută sunt utile pentru generarea de rapoarte și prezentări.
„Punctual, respondenții folosesc AI pentru generare de cod, în cazul programatorilor, pentru crearea fișelor de post, pentru crearea unor șabloane de răspuns către clienți, generarea de imagini pentru creații digitale sau pentru brainstorming. Mulți au adăugat faptul că folosesc AI și pentru căutări care nu au legătură cu jobul, precum postări pentru social media”, explică Ana Călugăru.
60,1 la sută dintre participanții la studiu spun că munca lor s-a ușurat de când au început să folosească AI pentru munca de la birou. 26,7 la sută dintre cei care au folosit spun că nu au observat un impact semnificativ, în timp ce 13,2 la sută cred că mai degrabă îi încurcă, motiv pentru care folosesc foarte rar sau deloc.
Întrebați care sunt cele mai mari beneficii ale utilizării instrumentelor AI la job, 68,2 la sută au răspuns că îi ajută să salveze timp. 61,5 la sută consideră că le oferă o perspectivă și idei noi, 32,3 la sută se simt ajutați în realizarea task-urilor repetitive, ceea ce le permite să se concentreze mai mult pe partea strategică, iar 42,1 la sută au menționat și faptul că, astfel, se simt mai productivi.
În tabăra celor care sunt mai degrabă nemulțumiți de AI, apar motive precum furnizarea unor informații care nu se ridică la nivelul așteptărilor, faptul că încă nu au încă suficientă încredere în aceste tool-uri, dar și că nu reușesc să formuleze interogări suficient de clare astfel încât să le genereze răspunsurile de care au nevoie. 18,9 la sută spun chiar că nu au încercat niciodată pentru că nu știau că ar putea să folosească astfel de instrumente la job, iar 6,6 la sută recunosc că nu au suficiente competențe digitale în acest sens.
„Deși există, la nivel general, o preocupare intensă privitoare la siguranța joburilor în contextul dezvoltării rapide a inteligenței artificiale, doar 18,4 la sută dintre respondenți au temeri din acest punct de vedere. 63,5 la sută nu sunt îngrijorați de faptul că AI i-ar putea înlocui în viitor, iar 18,1 la sută nu și-au format încă o părere. Există, în schimb, o aliniere în ceea ce privește impactul pe care l-ar putea avea asupra pieței muncii. Peste 60 la sută dintre participanți prevăd că va exista o schimbare a tipurilor de locuri de muncă disponibile. 30 la sută cred că va scădea oferta de joburi disponibile, iar 9,7 la sută estimează că va crește”, arată Ana Călugăru.
Sondajul a fost realizat în luna mai, pe un eșantion de 800 de angajați.
DESPRE EJOBS
Este platforma de locuri de muncă din România care verifică manual toate anunțurile și companiile. Aici apar anunțuri cu salarii afișate, joburi din toate domeniile și industriile, locuri de muncă remote și în străinătate. Pentru recrutori și angajatori, oferă acces la o bază de peste cinci milioane de CV-uri și soluții de recrutare eficiente.