Transformările sociale și la nivel macro-economic impun schimbări fundamentale marilor organizații active în România, iar ca să răspundă dinamicii unei lumi în schimbare, organizațiile iau măsuri ce implică procese complexe de transformare.
Acestea includ relocarea sau chiar închiderea unor facilități de producție, lansări de noi produse sau extinderi pe noi piețe, toate cu impact major asupra resurselor umane. Cu toate acestea, organizațiile rămân în paradigma deciziilor lente, iar pregătirea forței de muncă tinde să nu țină pasul cu transformările sociale și tehnologice, subliniază o analiză Arthur Hunt România.
Prin introducerea accelerată a digitalizării sau inteligenței artificiale în activitatea companiilor, automatizarea producției sau creșterea exigențelor privind sustenabilitatea, organizațiile se confruntă cu o nevoie imperativă de lideri pregătiți să facă față acestor schimbări, care pot contribui semnificativ la succesul și menținerea competitivității pe piață.
- Majoritatea profesioniștilor HR folosesc instrumente de inteligență artificială în munca lor. ChatGPT, cel mai folosit
- Două treimi dintre angajați traversează o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Cel mai mult îi afectează că nu câștigă suficient și instabilitatea politică
- Microsoft, Google, Continental, Oracle și Bosch, cei mai doriți angajatori în România, în 2025
Cu toate acestea, 110 zile este durata medie de selecție a candidaților pentru poziții de top management în marile companii, potrivit datelor Arthur Hunt România, ceea ce indică un ritm lent de adaptare a companiilor la dinamica de transformare a societății și economiei. Motivele principale sunt legate de lipsa de autonomie a managerilor care recrutează direct sau lipsa de conectare a companiilor la dinamica pieței muncii.
„În multe organizații, cultura corporativă a stagnat în trecut, iar aceasta poate periclita business-ul, în condițiile unei lumi în schimbare și cu o piață a muncii extrem de dinamică. Cei responsabili de luarea deciziilor sunt încă tributari unei rutine, care nu mai funcționează în 2024. În cele trei sau patru luni, cât durează o decizie internă la o multinațională, piața se poate confrunta cu schimbări radicale, iar concurența poate face mișcări strategice. Este crucială adoptarea unui mindset organizațional concentrat pe dinamică și schimbare, iar liderii organizațiilor care se concentrează doar pe riscuri pot avea de pierdut în perioada următoare”, declară Sorin Roibu, Managing Partner Arthur Hunt România.
În contextul unui an 2024 marcat de alegeri electorale, organizațiile adoptă atitudini rezervate referitoare la angajarea în transformări organizaționale, chiar dacă barometrul intern indică niveluri crescute de presiune operațională și stres în rândul angajaților. Efectul acestor rezerve și amânări ale luării de decizii care să permită organizațiilor o adaptare adecvată contribuie nemijlocit la creșterea presiunii psihologice resimițite de angajați și la creșterea migrației lor între companii. Ei speră să găsească un mediu „mai normal, mai structurat, mai liniștit”, apreciază specialiștii Arthur Hunt.

Deși liderii organizațiilor înțeleg această necesitate, de a crea medii sănătoase ca să securizeze forța de muncă și să crească productivitatea, în practică există prea puțin timp și resurse disponibile pentru sănătatea angajaților, motiv pentru care multe companii apelează la firme specializate în consultanță de HR și wellbeing.
Companiile se confruntă și cu un fenomen tot mai acut de lipsă a forței de muncă specializate, concomitent cu fenomenul îmbătrânirii populației și cu exodul populației. Până în 2030, estimările arată că piața muncii va avea nevoie de peste 600.000 de specialiști în industrii precum sectorul IT, sănătate sau domeniul juridic, iar facultățile de profil din țară vor furniza doar jumătate din acest necesar.
Piața muncii tinde să rămână în urmă, în contextul investițiilor insuficiente în îmbunătățirea pregătirii forței de muncă pentru a face față transformărilor ultimilor ani, subliniază specialiștii Arthur Hunt. Deși România urmează îndeaproape tendințele de la nivel global în ceea ce privește piața muncii, organizațiile investesc insuficient în dezvoltarea abilităților și competențelor echipelor. Doar doi angajați români din zece (21 la sută), din mediul privat, participă la astfel de cursuri, potrivit unui studiu realizat de Banca Mondială.
Arthur Hunt este una dintre companiile internaționale de top în domeniul consultanței în resurse umane. Prezentă în România din 2006, activează în domeniul Executive Search, consultanță de HR și management al proceselor de schimbare în organizațiile medii și de mari dimensiuni.