Călina Lupan (Toluna): „Sfatul meu pentru candidați: să fie autentici și să nu-și înflorească CV-ul doar pentru a atrage atenția”

O companie specializată pe crearea de chestionare online și colectare de date, dar și pe dezvoltarea de software dedicat realizării sau analizării studiilor online, Toluna își continuă creșterea, inclusiv în România, în ciuda frământărilor din această perioadă. Dintre cei 1.500 de angajați în 24 birouri din Europa, America de Nord, America de Sud și Asia-Pacific, peste 300 lucrează în sediul din Timișoara, care a devenit, recent, centru de operațiuni pentru Europa și hub ce deservește echipe globale.

Călina Lupan, HR Director pentru România și Germania, face parte din echipa Toluna de aproape 12 ani. Alături de echipa de recrutare a companiei, ea are misiunea de a descoperi noi talente, specializate în mai mult de 20 de domenii și cu niveluri de experiență diverse – de la Project Manageri, analiști de date, Software Developeri sau specialiști Resurse Umane.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane?

CĂLINA LUPAN: Imediat după absolvirea facultății, m-am angajat ca recrutor la o agenție de plasare a forței de muncă în străinătate. Era un mare trend, în anii 2000, și foarte mulți români căutau contracte de muncă în Marea Britanie sau în Italia.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare?

Prefer să desfășor interviul într-un mod semistructurat, care să-mi permită să sondez cât mai mult experiența proprie a persoanei cu care interacționez. Nu am un șablon standard de întrebări pe care să-l aplic.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Care sunt greșelile elementare care scad șansele de angajare chiar înainte de interviu? Care sunt aptitudinile pe care candidații și le trec cel mai des în CV, însă nu corespund realității?

Mai ales candidații aflați la început de drum au tendința de a aplica nediscriminatoriu la orice job, însă, atunci când sunt contactați, nu mai țin minte că au făcut asta sau chiar sunt foarte mirați că i-am sunat. E util să țină o evidență a locurilor de muncă la care au aplicat și să nu aplice dacă job-ul respectiv nu-i interesează.

Cel mai adesea, candidații tind să treacă limbile străine pe care le-au studiat în școală, chiar dacă, de fapt, nu le vorbesc nici măcar la un nivel minim.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Este important să fie autentici și să nu-și “înflorească” CV-ul doar pentru a atrage atenția. Nici un recrutor nu își dorește să aibă candidați mincinoși în procesul de selecție. Citind cu atenție cerințele angajatorilor din anunțul de angajare, candidații își pot da seama ce caracteristici caută firma respectivă și trebuie să se întrebe dacă ei au acele abilități pentru a face față job-ului.

În special în domeniul online, sunt posibile și creșteri rapide de carieră – în mod cert, mult mai mult în această perioadă, decât în urmă cu 10-15 ani. Profesionalizarea se face mai rapid cu ajutorul tehnologiei și nu este ieșit din comun ca managerul unei întregi echipe de R&D să aibă maximum 30 de ani.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori?

Pentru segmentul de piață Digital, candidatul ideal este o persoană independentă, cu capacitate de învățare continuă, adaptabil și orientat către utilizarea tehnologiei online, neapărat vorbitor avansat al limbii engleze.

Sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

Ambele aspecte sunt egale ca importanță, însă dacă aspectele tehnice pot fi învățate de-a lungul timpului, cele interpersonale se dezvoltă mai greu, deci în cadrul unei selecții are de câștigat persoana cu un skillset mai bun de comunicare sau de rezolvare a situațiilor problematice.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

În special în domeniul online, sunt posibile și creșteri rapide de carieră – în mod cert, mult mai mult în această perioadă, decât în urmă cu 10-15 ani. Profesionalizarea se face mai rapid cu ajutorul tehnologiei și nu este ieșit din comun ca managerul unei întregi echipe de R&D să aibă maximum 30 de ani.

Pe cei aflați la început de carieră, i-aș sfătui să fie constanți în alegerile profesionale și să nu aibă ca obiectiv numai banii, ci să privească pe termen lung oportunitățile profesionale și să construiască în aceeași direcție, nu să schimbe domeniul profesional de la un an la altul, fără a avea nici o țintă coerentă.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Este o piață tot mai dificilă din perspectiva recrutării, mai ales din cauza sistemului de învățământ, care nu se actualizează suficient de rapid cu realitatea pieței. Din păcate, pierdem rapid și avantajul de a stăpâni limbi străine, care, în anii 1990-2000, ne scotea în evidență față de alți candidați europeni.

Prin natura domeniului profesional, căutăm candidați care sunt atrași de tehnologiile online, deci îi găsim în mediul virtual, pe rețele de socializare, forumuri sau meet-ups de profil IT.

Cea mai importantă decizie din carieră a fost aceea de a mă reloca din București la Timișoara, doar pentru considerente profesionale, lucru care s-a dovedit a fi o alegere corectă și pe plan personal.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

Spre deosebire de majoritatea firmelor care au investit strict în beneficii și salarii, pe lângă acestea, Toluna a investit foarte mult în oameni și muncă de echipa, prin diverse metode. Am avut în vedere cultura organizațională, am lansat academia de management, programul de dezvoltare și certificare a trainerilor, traininguri de muncă în echipa, comunicare și eficiență personală, programe de dezvoltare personală și traininguri tehnice.

Care sunt așteptările pentru a doua jumătate a acestui an, în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special? Ce planuri de recrutare aveți, pe termen scurt, mediu și lung?

De anul acesta, departamentul nostru de HR din Timișoara a devenit Shared Service Center la nivelul Grupului de firme și deservește, pe partea de recrutare și payroll, locațiile din Germania, Spania, Italia, Olanda, Marea Britanie, Dubai, Israel și România, evident. Simultan, asigurăm implementarea unui software nou de HR la nivelul Grupului și facem redesign de procese și politici în acest sens, în avantajul salariaților.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Consider că activitatea pe care o desfășor este aceea a unui generalist de resurse umane, cu o plajă largă de intervenție. Ca formare sunt psiholog și, probabil, aș face ceva legat de acest domeniu, dacă nu aș mai profesa în resurse umane.

Cea mai importantă decizie din carieră a fost aceea de a mă reloca din București la Timișoara, doar pentru considerente profesionale, lucru care s-a dovedit a fi o alegere corectă și pe plan personal.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share