Cariere internaționale, din propria sufragerie: două treimi dintre români ar lucra de acasă pentru companii din străinătate

Foto: Olia Danilevich

Disponibilitatea românilor de a se muta în străinătate pentru a munci a scăzut brusc, în timp ce interesul lor de a lucra de acasă pentru un angajator dintr-o altă țară este în plină ascensiune, arată un studiu realizat de Boston Consulting Group (BCG) și platforma de recrutare BestJobs.eu, membră a The Network.

“COVID este o nouă variabilă care îi face pe oameni să devină precauți atunci când se pune problema relocării internaționale. Odată cu extinderea modelului muncii de la distanță, mulți angajați ar putea simți că își pot continua cariera în străinătate fără a fi nevoiți să se mute”, declară Melanie Seier Larsen, Managing Director and Partner la BCG.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Dorința românilor de a-și muta locul de muncă în străinătate a înregistrat un procent de 33 la sută în 2020, în scădere bruscă de la 55 la sută în 2018, ultima dată când BCG și BestJobs au realizat sondajul, și 81 la sută în 2014, relevă studiul Decoding Global Talent, Onsite and Virtual. Acest procent de 33 la sută este mai mic decât media globală de 50 la sută a celor aproape 209.000 de participanți din 190 de țări. Interesul scăzut de a se muta în străinătate a fost exprimat de respondenți în aproape fiecare țară.

Din cauza pandemiei, a apărut dorința pentru un nou tip de mobilitate. 61 la sută dintre români sunt dispuși să caute un angajator din străinătate, pentru care ar putea lucra de acasă. Primele zece destinații internaționale pentru munca de la distanță sunt Marea Britanie, Germania, SUA, Franța, Italia, Austria, Spania, Canada, Belgia și Elveția.

Acest procent de 61 la sută este mai mare decât media globală de 57 la sută și plasează România la capătul inferior, pe lista țărilor din Europa Centrală și de Sud-Est. Bulgaria și Serbia sunt în frunte, cu 73 la sută, urmate de Polonia (71 la sută) și Slovenia (66 la sută). România și Ungaria înregistrează cele mai mici procente (61, respectiv 60 la sută) în privința interesului de deplasare pentru a lucra în străinătate.

“Angajarea oamenilor din alte țări nu este o practică nouă, însă tendința în creștere pentru munca de la distanță face posibilă implementarea acestei practici la o scară mai largă și duce la extinderea bazei de talente disponibile. Și pentru angajați există un avantaj: pot avansa în carieră fără a-și schimba complet viața, deoarece nu ar trebui să se mute în altă parte. Cu toate acestea, companiile pot întâmpina și provocări majore atunci când oferă locuri de muncă internaționale la distanță, ca integrarea culturală”, afirmă Adam Kotsis, BCG Associate Director, People Strategy.

La nivel global, perspectiva de a lucra de la distanță pentru un angajator străin este deosebit de mare în rândul persoanelor din domenii precum digital și analitică (71 la sută). În IT și tehnologie, procentul este de 67 la sută. În rândul celor cu studii superioare, coeficientul de disponibilitate a fost la fel de mare: 62 la sută.

“Numărul de joburi și interesul pentru munca la distanță sunt într-o creștere constantă de anul trecut, după startul pandemiei, și ne așteptăm să continue pe această linie ascendentă și în acest an. Doar în februarie s-au înregistrat cu 24 la sută mai multe anunțuri pentru joburi remote, inclusiv angajatori străini,  față de luna anterioară.  Și candidații continuă să aplice în număr mare la joburi remote (work from home), cu 30 la sută mai mult decât în ianuarie”, spune Ana Visian, Marketing Manager BestJobs.eu.

România este în concordanță cu tendința globală, dar cu procente mult mai mari: 86 la sută pentru toate cele trei categorii, digital și analitică, IT și tehnologie și Media și Informații. La sondajul din România au participat 2.570 de angajați. 38 la sută au o diplomă de licență, iar 28 la sută dețin o diplomă de master. BCG și BestJobs au identificat și părerea respondenților despre România, ca un potențial loc de muncă de la distanță. Primele zece țări ai căror cetățeni au listat România ca o alegere de top au fost Cipru, Bulgaria, Italia, Letonia, Nigeria, Luxemburg, Marea Britanie, Maroc, Ungaria și Germania.

Canada, noua destinație de top pentru mutare în interes de serviciu

SUA și-a pierdut statutul de destinație principală în care străinii ar dori cel mai mult să se mute cu serviciul. Canada este acum destinația preferată, mai ales pentru că pandemia a îndreptat oamenii către țările care s-au descurcat cel mai bine în lupta cu coronavirusul, arată datele BCG și The Network. Cu toate acestea, când vine vorba despre munca internațională de la distanță, SUA schimbă locul cu Canada și este din nou pe primul loc.

Aproape toate țările aflate în top 10 au o incidență relativ scăzută a cazurilor de COVID-19. Topul include Canada, Australia (locul 3 între destinațiile globale de muncă) și Japonia (locul 6). Două țări din regiunea Asia-Pacific, care au primit laude pentru răspunsul sistemului de sănătate publică – Singapore și Noua Zeelandă -, apar pe listă pentru prima dată. În Europa, îngrijorările legate de răspunsul la coronavirus au contribuit la regresul interesului pentru multe destinații care înainte erau populare. Germania și Franța au căzut câte două locuri în clasament. Italia și Spania nu mai fac parte acum din lista primelor zece.

Londra își păstrează locul de top ca oraș în care să lucrezi

Atitudinea oamenilor față de cele mai renumite orașe ale lumii reflectă răspunsul la coronavirus al țărilor respective. New York, Barcelona, ​​Roma și Madrid sunt acum considerate mult mai puțin atractive ca destinații de lucru, față de ​​2018. Tokyo și Singapore au crescut ca grad de atractivitate, la fel ca Dubai și Abu Dhabi, care au fost puțin afectate. Londra a rămas cel mai atrăgător oraș în care cineva ar vrea să lucreze. Amsterdam a ajuns pe poziția a doua, după ce a urcat trei locuri. Seul, Kuala Lumpur, Beijing, Copenhaga, Lisabona și Istanbul au ajuns pentru prima dată în top 30.

O copie a raportului poate fi descărcată de aici.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share