Workshop-uri de educație sau de nutriție, sesiuni de masaj, experiențe multisenzoriale de tipul degustărilor de branzeturi sau de înghețată, organizate de proprietarii de clădiri de birouri pentru crearea unui mediu de lucru care să încurajeze reîntoarcerea la birou, sunt printre cele mai apreciate de angajați.
Bugetul alocat acestui tip de acțiuni poate ajunge la 10.000 de euro/ an/ clădire, sumă ce are un impact nesemnificativ asupra veniturilor obținute de proprietari din închirierea acestor clădiri.
Compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox a lansat anul trecut o linie de business, Community Services, parte a departamentului de Asset Services, care se adresează proprietarilor de clădiri de birouri și care are ca obiectiv crearea și implementarea de programe și evenimente și identificarea de instrumente menite să susțină companiile chiriașe în demersurile și strategiile de a atrage și de a reține angajații în birouri.
- Aproape 900 de posturi propuse de instituțiile de stat în prima lună a anului, pe eJobs
- „Tinder-ul joburilor”: Giggle, platforma care își propune să revoluționeze munca flexibilă
- Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative: ce obligații suplimentare au angajatorii
De la lansarea acestei linii de business, Cushman & Wakefield Echinox a implementat aceste tipuri de servicii în clădiri de birouri din București, cu o suprafață de circa 150.000 mp și care găzduiesc până la 15.000 de angajați.
Potrivit unui sondaj realizat în rândul angajaților din aceste clădiri, cei mai mulți își doresc astfel de acțiuni o dată pe lună. Evenimentele tematice și sezoniere, sampling-urile de produse, workshop-urile de dezvoltare personală și educație și competițiile cu premii sunt cele mai apreciate de angajați. Mai puțin interes există pentru activitățile sportive. Același sondaj arată că angajații vor să aibă în clădirile în care lucrează cafenea, restaurant, centru de fitness, dar și farmacie.
Tipuri de evenimente și activități care ar fi de interes pentru angajați

Servicii conexe pe care angajații le doresc în clădirile de birouri

”Cei mai mulți angajați din clădirile de birouri au libertatea de a opta unde lucrează. Este evident că opțiunea cu cel mai rapid beneficiu de termen scurt pentru ei este să lucreze de acasă, pentru a economisi timp și bani cu deplasarea către birou. Din această perspectivă, proprietarii de clădiri de birouri, dar și chiriașii, au înțeles că spațiul de lucru trebuie să fie cât mai atrăgător și să ofere experiențe pe care angajații nu le pot obține dacă lucrează de acasă sau de la o cafenea. Scopul acțiunilor noastre este să sprijinim proprietarii pentru menținerea unui nivel de satisfacție cât mai ridicat al ocupanților de spații, să venim cu argumente suplimentare care să îi susțină în negocierile de prelungire sau de atragere de noi chiriași și să contribuim la strategiile companiilor de a încuraja munca de la birou”, spune Mihaela Petruescu, Head of Asset Services Cushman & Wakefield Echinox.
Trendul este acela de a crea evenimente inedite pentru angajați, direct de către companii, dar și de către proprietari – de exemplu, Make Food No Waste workshop, prin care angajații învață să reducă risipa alimentară, sau Book Club, prin care este încurajată lectura și descoperirea de noi cunoștințe.
Aceste inițiative completează gama de măsuri pe care proprietarii le adoptă ca să atragă și să rețină chiriașii, precum diverse facilități și stimulente, și pe care chiriașii le iau ca să încurajeze angajații să lucreze cât mai mult de la birou, cum ar fi reamenajarea spațiilor astfel încât să includă zone de socializare și de lucru în echipă ori să ofere un mediu prietenos cu mediul și cu sănătatea angajaților.
În acest context, reprezentanții Cushman & Wakefield Echinox consideră că organizarea de evenimente va deveni o normă, și nu doar pentru proprietarii de clădiri de birouri, ci și pentru cei care dețin parcuri de logistică și industriale, care găzduiesc un număr semnificativ de angajați. Această tendință este deja prezentă în țările din regiune și interesul proprietarilor de a implementa strategii de marketing și PR digital sau clasic crește în fiecare an. Noile abordări în regiune, de tipul acționării ca un integrator de servicii, oferă încredere proprietarilor ca evenimente și acțiunile implementate vor avea succes. Aceste noi strategii au sursa de inspirație zona de retail, unde marketingul este un element definitoriu în viața unui centru comercial.
Serviciile pe care Cushman & Wakefield Echinox le propune se bazează pe trei componente: crearea și organizarea de evenimente și acțiuni pentru chiriași, servicii de digital marketing și implementarea de tehnologii prop-tech, inclusiv aplicații mobile, care să faciliteze interacțiunea dintre proprietari, companiile chiriașe, angajații chiriașilor și comunitatea în care își desfășoară activitatea.
„Dacă ne uităm la numărul de participanți, cele mai apreciate evenimente sunt pe departe cele de educație financiară, degustările de diverse produse și sesiunile de masaj, însă vedem un interes crescut și pentru cele de nutriție, sesiuni de yoga sau de fitness. Costul acestor evenimente este suportat exclusiv de proprietarii clădirilor. Este o facilitate pe care o acordă chiriașilor ca să-i rețină în proiect și să-i susțină în eforturile de a readuce angajații în birouri”, declară Diana Vasile, Community Manager Cushman & Wakefield Echinox.
Cushman & Wakefield Echinox are o vastă experiență în această zonă. Din 2019, este implicată în strategia de PR și marketing a mai multor clădiri de birouri din portofoliu. În ultimii doi ani au fost organizate peste 200 de evenimente destinate chiriașilor și, implicit, angajaților acestora din clădirile administrate. La aceste evenimente au participat 2.000 de angajați, iar în urma chestionarelor trimise lor post-eveniment, gradul de satisfație a fost de peste 95 la sută.
Departamentul de Asset Services al Cushman & Wakefield Echinox administrează un portofoliu de proiecte imobiliare de peste 515.000 mp pe toate segmentele de piață, inclusiv clădiri de birouri. Pe acest segment, administrează clădiri emblematice din București, precum Expo Business Park, Floreasca Park sau Țiriac Tower.
Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști și colaboratori, care oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor.
Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în aproape 400 de birouri din peste 60 de țări. Serviciile sale principale sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.