Companiile nu-și mai permit să aibă în echipă “non-performeri”, în 2023. Cum pot crește performanța angajaților

Situația economică, marcată de creșteri de costuri, inflație, creșterea dobânzilor și dificultăți în aprovizionare, pune o presiune suplimentară pe angajați și angajatori, iar eficiența și performanța individuală și la nivel de echipă sau organizație devin cruciale în decizia păstrării sau disponibilizării unui angajat sau a mai multora.

Conform unei analize realizate de Cristina Profeanu, specialist Resurse Umane, 35 la sută dintre organizații au deja trasate clar și respectate cu strictețe criterii de evaluare a performanței angajaților, iar 65 la sută intenționează să le implementeze până la finalul anului.

“În 2023, tot mai puțini angajatori își permit non-performeri. Iar performanța este un criteriu care va face diferența între oameni. Situația economică nu ne permite să fim la un nivel mediu. Când rezultatele evaluărilor nu sunt conform standardelor, angajatorii își dau seama că trebuie să ia măsuri. Depinde de politica fiecărei companii, însă, dacă există obiective diferite între angajator și angajat, apare  incompatibilitatea profesională. Tot mai mulți angajatori pun accent pe componenta timp și eficiența muncii, deoarece presiunea economică e tot ce mai mare.  Trebuie să facem diferența dintre performanța individuală și cea de echipă, iar înainte de a o măsura trebuie să explicăm la nivel de companie ce înseamnă performanța pe fiecare post în parte, pe fiecare departament și divizie”, spune Cristina Profeanu.

Cele mai importante criterii de performanță analizate de organizații asupra angajaților vizează respectarea termenelor-limită, calitatea livrabilelor, adaptabilitatea și relaționarea cu beneficiarii și clienții. Ca să crească performanțele angajaților, angajatorii apelează la sesiuni de comunicare, decontarea de cursuri sau asigurarea de traininguri interne, flexibilitatea programului și acordarea altor facilități, în funcție de posibilitățile fiecăruia. Trasarea unor criterii de performanță presupune și existența unor obiective clar definite, ce pot fi măsurate din punct de vedere calitativ și cantitativ pentru fiecare poziție în parte, dar și la nivel de departament (echipă).

Companiile își stabilesc obiectivele pentru perioade diferite, de la una la trei luni, sau pe termen mediu (4-7 luni) și lung (până la 12 luni), în funcție de natura postului și profilul lor. Cele mai noi metode de evaluare sunt cele lunare, fiindcă pot asigura cultura de feedback și încurajează îmbunătățirea rezultatelor. Abia după ce aceste obiective sunt stabilite și sunt asumate de angajați, se pot lua deciziile de măsurare sau evaluare a performanței lor, cantitativ și calitativ. Evaluările sunt lunare, trimestriale sau anuale.

Rezultatele evaluărilor asupra angajaților constituie și criterii de calibrare a grilei salariale. Pentru a stimula rezultatele bune, 40 la sută dintre companii oferă bonusuri de performanță. În cazul unor rezultate mai puțin bune, bonusurile sunt direct proporționale cu realizările. Cel mai utilizat instrument pentru a separa angajații ne-performanți de cei cu rezultate foarte bune sunt neacordarea bonusurilor de performanță celor din prima categorie.

Salariile sunt importante pentru atragerea candidaților, însă contează mult și proiectele, echipa, mediul de lucru, distanța birou-acasă. Este un cumul de elemente. Desigur că nu le găsim în același pachet (job aproape de casă cu programul dorit, cu o echipă sudată, beneficii bune și salariu peste piață). Din interviurile avute, peste 80 la sută din candidați pun accent pe oferta salarială. Dacă avem angajații potriviți și bine instruiți, putem dezvolta produse și servicii noi, iar dacă acești angajați lucrează după proceduri și în procese bine definite si eficiente, clienții noștri vor fi mulțumiți și vor sta alături de noi mai mult timp. Așadar, vom avea perspective financiare foarte bune”, adaugă Cristina Profeanu.

DESPRE CRISTINAPROFEANU.RO 

Recrutează și selectează candidații pentru angajare, oferă coaching de carieră pentru candidații care vor reconversie profesională sau sunt la început de drum și organizează workshop-uri de comunicare specifică mediului de business.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share