Companiile pot opta din această lună pentru emiterea de facturi electronice prin sistemul RO e-Factura

Companiile vor putea opta pentru utilizarea Sistemului național privind factura electronică (denumit “RO e-Factura”), care urmează să devină operațional în această lună, atât în cazul livrărilor/ prestărilor către entități publice (Business to Government – B2G), cât și în relația cu alți operatori economici (B2B).

Izabela Stoicescu

Senior Manager @ PwC România

Corina Mortici

Senior Associate @ PwC România

Factura electronică reglementată de OUG nr. 120/2021 este emisă, transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică şi automată.

Formatul XML și transmiterea prin platforma pusă la dispoziție de Ministerul de Finanțe sunt elemente de noutate față de factura electronică definită de Codul Fiscal (“o factură care conține informațiile solicitate (…) și care a fost emisă și primită în format electronic”). Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura vor avea anexată semnătura electronică aplicată de Ministerul Finanțelor Publice, ceea ce certifică faptul că nu mai sunt permise intervenții asupra conținutului acestora.

În domeniul achizițiilor publice, companiile care optează pentru utilizarea sistemului RO e-Factura vor avea obligaţia de a emite doar facturi electronice şi de a utiliza acest sistem în relație cu toate autoritățile contractante. Prelucrarea facturii electronice se va realiza de către beneficiarii-autorități publice utilizând fie aplicaţii informatice (pentru prelucrare exclusiv în format electronic), fie se va realiza conversia informațiilor din factura electronică într-un format ce permite citirea și listarea. Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de către autoritățile contractante, se înţelege inclusiv parcurgerea fazelor execuţiei bugetare.

În relațiile comerciale B2B, pentru utilizarea sistemului RO e-Factura, atât emitentul facturii electronice, cât şi destinatarul acesteia, trebuie să fie înscriși în Registrul RO e-Factura. Facturile emise de operatorii economici înscrişi în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu utilizează acest sistem vor urma regulile obișnuite prevăzute de Codul Fiscal.

Înscrierea în Registrul RO e-Factura se efectuează prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune același formular, însă doar până la data la care devine efectivă înscrierea (1 a lunii următoare depunerii formularului inițial 084). Detaliile legate de operarea Registrului RO e-Factura sunt prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF.

Rămâne de văzut cât de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare dintre cele două categorii pentru care se inițiază utilizarea lui în luna noiembrie (B2G, respectiv B2B). În viitor, se urmărește extinderea utilizării sistemului național RO e-Factura pentru tranzacții între toți operatorii economici.

Articolul anterior

Sensiblu preia 23 de farmacii Optifarm

Articolul următor

Ministerul Muncii propune "importul" a 100.000 de muncitori străini în 2022

Articole din aceeași categorie
Citește

Funia Maicii Tereza

Multe articole despre leadership tratează problema conducerii pe bază de exemplu personal. Albert Schweitzer spunea: “Exemplul nu este…
Total
27
Share