Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor

Foto: Drazen Zigic @ freepik
În contextul noilor provocări oferite de inovația digitală și de apariția tehnologiilor emergente, precum realitatea virtuală, metaversul sau inteligența artificială, care au dus la revoluționarea modului în care organizațiile interacționează cu clienții lor, strategiile de digitalizare și inovație sunt umbrite de întrebări practice spinoase. Cine are capacitatea necesară să transpună aceste noi valențe ale lumii digitale în rezultate tangibile într-o organizație sau cine și cum poate asigura în organizație talente durabile, motivate și care să posede competențele viitorului, sunt doar două dintre acestea.

Claudia Sofianu

Partener, liderul departamentului Impozit pe venit şi contribuţii sociale @ EY România

Cercetarea de dată recentă, realizată de EY SUA, care a adunat opiniile a 600 de directori de tehnologie, marketing și finanțe din întreaga lume, relevă o nevoie acută a organizațiilor de a găsi soluții într-un context în care atragerea talentelor cu competențe digitale dezvoltate este tot mai dificilă. Pe măsură ce companiile se confruntă cu fluctuații de personal crescute și schimbări de strategie, găsirea talentelor competente care să asigure inovația digitală este, deci, tot mai urgentă.

Politicile de retenție a angajaților care performează la locul de muncă au devenit prioritate principală în strategiile managementului de top. Cum își pot schimba liderii abordarea cu privire la atragerea și reținerea angajaților cu competențe digitale? Care sunt acei angajați care trebuie să demonstreze competențe digitale, ce abilități pot promova și gestiona liderii și cum va revitaliza inovația digitală satisfacția angajaților?

Crearea mediului propice pentru identificarea, recrutarea și motivarea talentelor cu abilități digitale

67 la sută dintre respondenții cercetării au înregistrat o creștere a fluctuației personalului cu competențe din sfera științei datelor (data science) încă de la începutul crizei COVID-19. În general, dificultatea de a identifica, de a recruta și de a reține talentul este văzut drept cel mai mare obstacol în calea inovației digitale, după reglementare.

Pentru a contracara acest fenomen, cei mai mulți dintre participanții la studiu (60 la sută) au indicat faptul că, în prezent, responsabilitatea atragerii și reținerii talentelor cu competențe digitale este împărțită între directorul executiv (CEO), directorul de operațiuni (COO) și directorul financiar (CFO). Restul de 40 la sută spun că responsabilitatea revine directorului de tehnologie (CTO). Astfel, deși talentul din sfera digitală a fost asociat în trecut doar cu Chief Technology Operation (CTO) și funcțiunea condusă de acesta, de acum va fi necesară extinderea responsabilității până la nivel de CEO.

Implicarea CEO reprezintă cel puțin una dintre căile de diferențiere față de competitori, întrucât atragerea și păstrarea talentului nu se referă doar la competențe și recompensare; e și o chestiune de scop și misiune organizațională. Managementul de top trebuie să colaboreze în vederea proiectării unui cadru potrivit pentru angajați, un mediu confortabil în care să performeze și să creeze, să se simtă valorizați și apreciați.

Crearea unei astfel de propuneri de valoare pentru a atrage talentul, inclusiv pe cei cu abilități de analiză a datelor și competențe digitale, necesită o abordare de recrutare colaborativă între departamente și o colaborare mai strânsă între membrii managementului de top. Identificarea unei misiuni care să rezoneze cu actualii și viitorii angajați va necesita o abordare din toate unghiurile, nu doar din perspectiva angajaților și a ce li se oferă, ci și în ceea ce privește modul de lucru la vârful companiilor.

Cultivarea setului de competențe relevante pentru organizație

În ceea ce privește tipul competențelor identificate de managerii de top ca fiind cel mai greu de găsit, 57 la sută au poziționat pe primul loc competențele tehnice ce țin de știința datelor (data science), iar o mare parte dintre ei au confirmat că și competențele comportamentale (soft) rămân la mare căutare. Printre cele menționate se regăsesc munca în echipă (55 la sută) și creativitatea (54 la sută).

Făcând o comparație cu rezultatele obținute în urma chestionarul EY, se poate vedea că și mediul de business din România se confruntă cu provocările identificate la nivel global. Conform unui raport prezentat de Ministerul Educației în 2022, cu privire la starea învățământului, din totalul de absolvenți de licență din 2022, doar opt la sută sunt din domeniul Tehnologiei Informației și Telecomunicațiilor. Cei mai mulți sunt absolvenți de afaceri, administrație și drept – 27 la sută. Procente ridicate sunt și în zona ingineriei, prelucrării și construcțiilor – 17 la sută și în sănătate și asistență socială – 14 la sută. Nivelul scăzut al absolvenților conectați la domeniul de tehnologie a datelor a dus la inovare și în ceea ce privește desenarea unor strategii de dezvoltare a talentelor (de tip upskilling, reskilling) în unele companii din România.

Reținerea talentelor prin investiții în digitalizare

Jumătate dintre respondenții studiului EY SUA se concentrează, în mare măsură, spre perfecționarea abilităților și competențelor, și aceeași proporție se concentrează pe recrutare de noi angajați, care să demonstreze competențele dorite la un anumit nivel.

Un aspect important când vorbim despre eforturile organizațiilor de a-și reține talentele este reprezentat de apetitul pentru investițiile în digitalizare și inovație. 60 la sută dintre respondenții chestionarului EY au reușit să rețină mai mulți angajați după ce au înțeles importanța investițiilor în această zonă. Se înțelege astfel că optimizarea experiențelor digitale pentru angajați este vitală în vederea asigurării reținerii talentelor.

Managementul de top trebuie să aibă în vedere acest aspect mai ales că preferințele angajaților de a lucra în sistem hibrid sau remote (la distanță) pare că vor exista pe termen nelimitat. Asigurarea unor experiențe digitale în companie va îmbunătăți, pe de o parte, satisfacția angajaților, dar va ajuta și la creșterea eficienței și a poziției companiei ca loc de muncă mai atractiv.

În același timp, managementul de top trebuie să fie în măsură să-și asume tot mai mult responsabilități în zona de inovație digitală a companiilor, atât în ceea ce privește identificarea și cultivarea competențelor digitale, cât și în susținerea unor procese de recrutare colaborativă între funcțiuni, mobilitatea internă a talentelor și dezvoltarea unor programe interne de perfecționare a competențelor digitale.

DESPRE EY

Este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări. Prezentă în România din 1992, furnizează, cu ajutorul celor peste 900 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share