Industria auto, mult timp un motor de creştere al Europei Centrale, va fi probabil unul dintre principalele obstacole în calea eforturilor regiunii de a se redresa anul acesta, în urma impactului pandemiei de coronavirus (COVID-19), se arată într-o analiză Reuters.
După căderea comunismului, în urmă cu trei decenii, producătorii auto străini au investit semnificativ în regiune, profitând de forţa de muncă ieftină şi eficientă. Sectorul auto a devenit o importantă sursă de investiţii străine, de locuri de muncă şi creştere economică. Dar producţia auto a fost afectată de oprirea fabricilor, în perioada măsurilor de izolare impuse pentru a ţine sub control răspândirea epidemiei. Multe unităţi încă nu lucrează la capacitate maximă, iar analiştii se aşteaptă ca industria auto să fie mai afectată de pandemie decât alte sectoare din Europa Centrală.
Acestea sunt veşti proaste pentru Cehia, Ungaria şi Slovacia, care sunt în mod special dependente de industria auto. „Proporţional, ne aşteptăm ca acest sector să înregistreze cel mai sever declin din sectorul manufacturier în regiune. Aici este domeniul în care redresarea va fi cea mai lentă, deci ar putea fi unul din principalele obstacole în redresarea economiei”, apreciază Peter Virovacz, economist la ING in Budapesta.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
Într-o scrisoare adresată altor state membre UE şi instituţii UE în aprilie, şefii asociaţiilor industriei auto din Cehia, Ungaria, Slovacia şi Polonia au informat că în cele patru ţări lucrează direct sau indirect 1,3 milioane de persoane, în sectorul auto. Sectorul auto generează 4-6 la sută din PIB-ul Ungariei, o zecime din PIB-ul Cehiei şi 13 la sută din PIB-ul Slovaciei, notează Agerpres.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Unii constructori auto se aşteaptă la un declin al producţiei în Europa Centrală de 20-25 la sută, anul acesta, pe fondul scăderii producţiei la nivel global, iar redresarea economiilor va fi afectată. Comisia Europeană se aşteaptă la o contractare de șapte la sută a PIB-ului Ungariei, de 7,8 la sută a PIB-ului Cehiei şi de nouă la sută a PIB-ului Slovaciei. Mai puţin dependentă de sectorul auto, Polonia ar urma să înregistreze un declin economic de 4,6 la sută.
Producătorii auto au evitat, în general, concedierile masive în regiune, şi readuc angajaţii la muncă, crescând gradual producţia, cu respectarea regulilor de distanţare socială.
Grupul auto german Daimler a anunţat că la fabrica sa din Ungaria se lucrează în două schimburi şi va fi reintrodus schimbul trei, din prima săptămână a lunii august. Kia Motors Slovacia, subsidiara producătorului auto sud-coreean Kia, vrea să reintroducă schimbul trei din septembrie, iar PSA Slovacia, subsidiara grupului francez PSA, are suficiente comenzi până în toamnă. În Ungaria, Suzuki se aşteaptă la o scădere de 20 la sută a producţiei, anul acesta, faţă de estimările iniţiale. Din iulie a reintrodus schimbul doi.
Asociaţia industriei auto din Cehia previzionează că producţia auto va scădea cu o cincime în 2020, iar veniturile în sectorul auto se vor reduce cu cel puţin 9,6 miliarde de dolari. În aprilie, şefii asociaţiilor industriei auto din Cehia, Ungaria, Slovacia şi Polonia au cerut UE restabilirea lanţurilor de aprovizionare, sprijin financiar şi revizuirea cerinţelor autorităţilor de reglementare. Peter Erdelyi, preşedintele Asociaţiei importatorilor de maşini din Ungaria, spune că încă nu a sosit nici un răspuns.