Tinerii născuți după anul 2000, crescuți în era social media și cu acces la tehnologie din primii ani de viață, sunt, surprinzător, și cei mai interesați de socializare și evenimente, arată Return to Office 2023 – Generations Choose Destinations 2023, un raport special ce sintetizează preferințele la locul de muncă și modul de lucru ale Generațiilor Z, Y, X și Baby Boomers, lansat de CBRE, lider global și național în servicii și investiții imobiliare comerciale.
Față de media de 64 la sută dintre toți respondenții la sondaj, 76 la sută dintre cei care se încadrează în Gen Z vor să participe la evenimentele organizate în clădirea în care lucrează și doar 24 la sută s-ar bucura de eveniment doar dacă s-ar afla la birou în ziua respectivă.
Gen Z pune mare accent pe transportul public, mai dorit decât existența unui centru comercial în apropiere. Puțini dintre ei apreciază posibilitatea de a face cumpărăturile în apropierea locului de muncă. După program, tot aspectul social contează mai mult pentru ei. Două treimi preferă să petreacă timpul liber cu prietenii, iar restul optează să meargă la sala de sport.
- Tudor Ionescu (CBRE): “Noaptea Companiilor e mai mult decât un târg de joburi – este o ocazie unică prin care angajatorii își pot prezenta povestea”
- Evenimente de artă direct la birou: cum poate deveni arta o pârghie pentru reținerea talentelor și creșterea productivității
- Viitorul muncii și al resurselor umane, în prim-planul Share|Care|Dare, a 20-a ediție a conferinței naționale HR Club
Existența unui parc în apropierea biroului ar reprezenta un mare beneficiu, dar, în același timp, 50 la sută dintre reprezentanții Gen Z doresc mai multe opțiuni de retail specializat și Food & Beverage în sau în apropierea clădirii în care lucrează. Farmacii, cafenele, restaurante și gelaterii sunt retailerii căutați de Gen Z.
Millennials, cei mai prezenți la birou
Generația Y, cunoscută drept Millennials, este cea mai prezentă la birou. 80 la sută dintre respondenții sondajului lucrează cel puțin două zile pe săptămână de la birou, iar 43 la sută merg la birou mai mult de trei zile. Ca și în cazul Generației Z, Millennialii preferă în proporție semnificativă să lucreze vinerea de acasă.
Proximitatea transportul public de birou este mai puțin importantă pentru Millennials prin comparație cu Gen Z, dar și ei își doresc o diversitate mai mare în ceea ce privește retailerii de specialitate și ar aprecia mai multe opțiuni în ceea ce privește produsele alimentare, băuturile și serviiciile, respectiv restaurante, clinici de frumusețe, farmacii, afterschool sau curățătorie.
Generația X apreciază centrele comerciale
Pentru Generația X, cei născuți între 1965 și 1980, centrele comerciale s-au dovedit extrem de importante. O treime dintre respondenți votează pentru acestea. Parcurile au primit cele mai numeroase voturi ca punct de interes esențial în apropierea biroului și sunt preferate de 75 la sută dintre respondenții acestei generații.
După program, respondenții generației X preferă să iasă în oraș în proporție mult mai mică. Doar puțin peste jumătate aleg acest răspuns. Reprezentanții acestei generații apreciază, pe lângă retailerii de specialitate și magazinele de Food & Beverage, și o diversitate mai mare de retaileri și servicii, precum curățătoriile, grădinițele, afterschool, pet shop, activități de leasure.
Baby Boomers acordă cel mai mare interes transportului public
Baby Boomers, generația născută între 1946 și 1964, pun pe primul loc transportul public când își aleg facilitățile pentru birou. 88 la sută dintre angajații din această generație preferă transportul public și 75 la sută lucrează la birou mai mult de trei zile pe săptămână. Spre deosebire de celelalte generații, ei declară, în proporție de 42 la sută, că lunea este cea mai puțin favorită pentru munca de la birou. Parcurile sunt esențiale pentru Baby Bommers, însă ei apreciază și proximitatea de cinematografe, teatre, zone verzi și alte opțiuni de leasure.
“La trei ani după ce am fost forțați brusc să regândim structura de lucru, formatul de lucru în sistem hibrid rămâne alegerea preferată pentru majoritatea companiilor. Am decis să realizăm acest sondaj și să vedem cum s-a adaptat fiecare generație la contextul hibrid de muncă și ce consideră cel mai important când vine vorba de spațiul de birou, clădirea care îl găzduiește și ce se află în împrejurimi. Rezultatele au oscilat între confirmări de ipoteze și aspecte surprinzătoare. Deși vedem că tuturor angajaților le pasă de lucruri în mod similar, prioritatea nevoilor tinde să se schimbe”, declară Daniela Gavril, Head of Research, CBRE România.
Transportul public rămâne facilitatea cea mai importantă, indiferent de generație. 70 la sută dintre respondenți rezonează cu această idee. Aproape jumătate dintre ei preferă să nu se deplaseze la birou în zilele de vineri, iar o treime lunea. Indiferent de vîrstă, 64 la sută dintre participanți și-au exprimat dorința de a participa la evenimente organizate în clădirea în care lucrează și doar 33 la sută s-ar bucura de eveniment doar dacă s-ar afla la birou în ziua respectivă. Circa 70 la sută dintre respondenți consideră plimbările în parc drept cele mai potrivite pentru relaxarea după muncă și doar jumătate ar alege activități mai solicitante, precum mersul la sală.
Toate generațiile își doresc crearea propriei sinergii cu mersul la birou – majoritatea respondenților propun liber diverse facilități care, aduse în apropierea clădirii lor de birouri, le-ar face din mersul la birou o experiență mai plăcută și le-ar și eficientiza timpul. Un sfert dintre ei și-ar dori operatori specializați în comerțul cu amănuntul, cum ar fi, dar fără a se limita la farmacii, centre de înfrumusețare și clinici medicale. Doar cinci la sută nu ar schimba nimic la clădirea în care muncesc acum, din acest punct de vedere.
Sondajul a fost efectuat, în septembrie, pentru a înțelege mai bine percepția angajaților din cele 48 de clădiri de birouri manageriate de CBRE România, în ceea ce privește munca de acasă vs. munca de la birou. Completat de aproape 500 de respondenți, a acoperit opțiunile angajaților din mai multe domenii, precum IT, transport, administrație, medical, servicii profesionale, imobiliare, BPO, FMCG, banking sau HoReCa.