Deva: Profesorul de 61 de ani, care ține pasul cu echipa sa de liceeni “robotiști”

Sorin Stănculescu are 61 de ani și predă fizica din 1981. Din 1993, este profesor de fizică la liceul unde a și absolvit, în 1975, Colegiul Național “Decebal” Deva (pe atunci se numea Liceul “Decebal” Deva, cunoscut printre absolvenți drept LDD).

I-au trecut prin față generații întregi de copii și a prins la catedră vremuri și vremuri. Vorbește cu emoție și efervescență despre meseria sa. Este de părere că “munca alături de copii te determină să rămâi permanent vigilent și cu spiritul tânăr și că trebuie, indiferent de situație, să faci lucrurile cât mai bine”. Profesorul Stănculescu se numără printre zecile de mentori care au ales să îndrume echipe de liceeni pentru cea mai mare competiție de robotică din România, FIRST Tech Challenge, organizată de Asociația Nație prin Educație, fondată de Dana Războiu.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Are emoții, mai ales că pentru echipa sa de liceeni, CNDROBOTICS, acesta este primul an în care participă la competiție. “Am auzit de First Tech Challenge de vreo doi ani și mă întrebam de ce nu intră acest concurs și la noi în țară, mai ales că aveam parcă o echipă participantă la acesta cu rezultate deosebite. Am aflat apoi că va fi prima ediție a BRD FIRST Tech Challenge România, dar cred că am aflat puțin prea târziu ca să mai intrăm și noi în competiție. Am aflat apoi că echipa Colegiului Național de Informatică <Traian Lalescu> din Hunedoara, coordonată de domnul profesor Mircea Nistor, este înscrisă la prima ediție, și de atunci am ținut legătura și ne-am informat reciproc, astfel ca la a doua ediție să intre ambele echipe în competiție. Cu soția, Ana (tot profesoară de fizică), și doi dintre elevii veterani ai cercului de robotică de la liceul nostru, Alex Țop (atunci în clasa a XI-a) și Alex Domnițeanu (în clasa a XII-a), am fost să vedem pe viu prima ediție a competiției și am decis că trebuie să fim și noi printre echipele participante la ediția a doua”, spune profesorul Sorin Stănculescu.

Pentru etapa națională, care se va defășura anul acesta la București, între 23 și 25 martie, la Sala Polivalentă, profesorul Stănculescu spune că se pregătește împreună cu copiii din echipă în timpul său liber. “Mai avem multe de cizelat, dar după ultimele două săptămâni în care au lucrat enorm, în fiecare dimineață, la școală, de la 8 la 14 sau 15, și după concursul demonstrativ de la Timișoara, în care echipa și robotul nostru au mers mai mult decât bine, copiii au devenit foarte uniți, responsabili și preocupați să se prezinte cât mai bine. E ceea ce, de fapt, mi-am dorit de la cercul nostru de robotică”.

A ales să facă asta pentru că este de părere că astfel de competiții sunt mai mult decât necesare în sistemul românesc de învățământ, iar copiii învață nu doar să aplice practic cunoștințe de fizică, matematică sau IT, ci și să formeze echipe, să se ajute între ei, să se respecte reciproc, să lege prietenii. “Cred că trebuie schimbată mult concepția oamenilor, pentru a putea înțelege ce înseamnă un sprijin real pentru acest tip de activități, în care copiii creează, realizează lucruri importante cu mâna lor și, prin munca lor, înțeleg ce înseamnă munca în echipă, sprijinul dat celorlalți, fără recompense materiale, ce înseamnă să te bucuri de fiecare reușită muncită, indiferent cât de mică este, înveți să devii mai bun și mai performant în mod real. De ceva vreme, de când nu mai știm nici noi, nici elevii, nici părinții, ce trebuie să facem, din cauza rapidelor schimbări din învățământ, mi-am dorit să pot face un experiment social: să închei mediile la începutul anului și apoi să începem să facem școală adevărată. Atunci, probabil, aș fi descoperit cine își dorește să învețe și cine vine la școală de formă. Cred că proiectul acesta mi-a îndeplinit în parte visul. Dar trebuie să revenim la <anormal>. Nu credeți? Trebuie să credem și copiii trebuie să creadă că au pentru ce se pregăti”.

Profesorul Stănculescu vede cum copiii învață că “munca în echipă permite depășirea tuturor obstacolelor. Faptul că fiecare este diferit de cel de lângă el nu trebuie să fie un obstacol pentru realizarea unui obiectiv important. Dacă ești perseverent, poți realiza lucruri deosebite și ceea ce faci tu prin propria muncă este cea mai bună carte de vizită personală”.

Dincolo de ideea de competiție și de acest domeniu actual, al roboticii, BRD FIRST Tech Challenge aduce în România multe premiere pentru învățământul românesc. În primul rând, încurajează copiii să crească și să se dezvolte atfel, să se ajute cu colegii de echipă și să devină responsabili și implicați.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share