Într-un moment în care marii investitori par să-și domolească elanul de a-și extinde afacerile în România, francezii de la Thales mizează, în continuare, pe calitățile specialiștilor de aici.

În martie, Thales a inaugurat, la București, un Centru de Excelenţă în Inginerie, în care vor lucra, până la sfârşitul lui 2021, 1.000 de angajaţi. Asta înseamnă că departamentul de Resurse Umane al companiei, condus de Diana Pantlik, are misiunea de a descoperi, în fiecare din următorii trei ani, câte 300 de ingineri software de top.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane?

DIANA PANTLIK: Totul a început, de fapt, într-un mod extraordinar pentru mine – o primă lecţie învăţată, pe care nu vreau să o uit.  

Suntem în 1999 şi, după terminarea facultăţii, îmi căutam primul job în domeniul economic. Era destul de dificil, peste tot se solicita experienţă şi eu aveam încăpăţânarea să aplic chiar şi în aceste condiţii. Oricum, nu aveam altă soluţie… Îndârjirea mea a dat rezultate: într-o zi am fost chemată la un interviu pentru un job pentru care experienţa minimă solicitată era de doi ani. Eram uimită după ce a fost invitată pentru următoarea etapă de selecţie şi prinsesem puţină încredere. La discuţia finală, într-un shortlist cu un alt candidat, mi s-a comunicat că nu mă pot alege pentru rolul respectiv, pentru că nu am experienţă, dar că îmi propun un rol nou, într-un departament nou, cel de Resurse Umane. Sunt interesată?

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Îmi aduc aminte cum m-am simţit atunci şi ce a însemnat, pentru mine şi pentru toată cariera mea, să primeşti o provocare şi un capital de susţinere, o motivare! Eşti motivat să mergi mai departe, să creezi, să faci lucrurile să se întâmple. Iar dacă susţinerea şi aprecierea sunt picături constante în relaţia profesională, nu pot să întrevăd eşecul nicăieri… general valabil, profesional şi personal.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

O relaţie de durată înseamnă ataşament şi, când reuşim să creăm acea legătura emoţională cu oamenii cu care lucrăm, avem deja un ingredient important pentru retenţie. Nu este suficient, dar este esenţial. În orice loc în care lucrează, oamenii au nevoie să se simtă respectaţi, consideraţi, nu doar ca echipă, dar şi ca individ. Apreciarea şi sprijinul oferite de managerul direct fac diferenţa în dezvoltarea profesională a angajatului. 

În Thales, ne orientăm să oferim acest fundament, pe care construim o evoluţie profesională de succes. Credem că Thales este o companie unică pe piaţa din România, care acţionează în cinci domenii de business: Transport, Apărare, Spaţiu, Aero-spaţiu şi Securitate, fapt ce ne oferă o perspectivă de carieră pentru angajaţii noştri şi posibilităţi de evoluţie şi dezvoltare excelente. Toate proiectele pe care le dezvoltăm sunt într-un sistem integrat de proiect internaţional, cu echipe mixte şi vizibilitate internaţională.

Dorim ca în Thales să descoperim oamenii şi potenţialul lor, să-l creştem şi să le oferim o experienţă foarte bună în cadrul companiei şi să îi reţinem – neapărat!

Care sunt așteptările pentru a doua jumătate a anului, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special? Ce planuri de recrutare aveți, pe termen scurt, mediu și lung?

Thales a decis extinderea Centrului de Excelenţă în Inginerie din Romania, astfel încât acesta să deservească întregul Grup, căpătând o importanţă strategică. Misiunea noastră este să îndeplinim această viziune şi să transpunem în plan operaţional această strategie: suntem pregătiţi să recrutăm anual 300 de ingineri software, până în 2021, şi suntem pregătiţi să încorporăm această creştere şi să oferim angajaţilor noştri o experienţă cât mai bună.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Cum vă spuneam la începutul discuţiei noastre, dorim ca în Thales să descoperim oamenii şi potenţialul lor, să-l creştem şi să le oferim o experienţă foarte bună în cadrul companiei şi să îi reţinem – neapărat! Nu este o misiune simplă, concurenţa este pe măsură, pe piaţa locală, dar credem în ceea ce facem, credem în potenţialul pe care compania din România îl are în Thales Group, în business-ul divers şi în proiectele pe care compania le are, şi ştim că  posibilităţile de dezvoltare pe care oamenii le pot avea în Thales sunt reale şi diverse. Şi minunate. Poţi avea diverse experienţe de business, poţi să înveţi lucruri noi, din diverse domenii de activitate (Space, Defense, Transport, Security, Naval, etc).

Când un candidat trimite un CV, ceea ce alege să scrie despre el trebuie neapărat să fie adevărat şi relevant, pentru ca un angajator să îl reţină. 

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? Sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

E greu să desenez un profil-robot. Fundamental, susţin diversitatea şi cred că este o sursă a dezvoltării şi a progresului; aspectul incluziunii este, de asemenea, foarte important. Nu îmi plac “profilurile-robot” sau să “pun oamenii într-o cutie cu etichete”. Oamenii sunt mult mai complecşi. Este o plăcere să-i descopăr, există potenţial în fiecare dintre noi. Uneori, suntem prea grăbiţi în aprecieri, fără să investim suficient în a cunoaşte mai mult.

Personal, pun mai mult accentul pe calităţile umane decât pe cele tehnice – sunt mai uşor de îmbunătăţit, consider eu. Este incredibil ce pot oamenii realiza dacă le dai încredere şi susţinere, şi eşti alături de ei! Să stimulezi capacitatea de inovare şi să creezi un mediu în care se pot exprima, şi în care ideile lor sunt analizate serios şi considerate, reprezintă o forţă de dezvoltare foarte importantă în companie.

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare? Care sunt greșelile elementare care scad șansele de angajare chiar înainte de interviu? Care sunt aptitudinile pe care candidații și le trec cel mai des în CV, însă nu corespund realității?

De multe ori, candidaţii trec multe realizări în CV, dar realitatea descoperită în etapa de selecţie nu corespunde. Când un candidat trimite un CV, ceea ce alege să scrie despre el trebuie neapărat să fie adevărat şi relevant, pentru ca un angajator să îl reţină. 

Nu poţi realiza lucrurile singur. Decât dacă, poate, vrei să fii rapid. Dar nu ajută pe termen lung.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Atenţia recrutorului trebuie captată de la început. Nu trebuie să-l laşi să parcurgă întreg CV-ul, ca să se decidă dacă eşti sau nu un candidat potrivit pentru un anumit rol. Este important ca ceea ce alegi să spui despre tine, ca experienţă şi profil, să fie relevant şi interesant pentru un recrutor, să reuşeşti să-l faci pe el să devină interesat să parcurgă profilul tău până la sfârşit.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Să ştii ce-ţi doreşti! Este fundamental. Apoi, ambiţie şi perseverenţă în a-ţi urma visul. Adaugi multă muncă şi o să se întâmple, vei ajunge unde ţi-ai propus. Chiar dacă, cumva, nu ajungi exact la destinaţia dorită, dacă priveşti în urmă, cu siguranţă vei avea respect pentru tine, pentru că ai încercat şi ai făcut totul ca să reuşeşti. Şi nu uita, în toată această călătorie, să te porţi bine cu oamenii pe care îi întâlneşti. Nu poţi realiza lucrurile singur. Decât dacă, poate, vrei să fii rapid. Dar nu ajută pe termen lung. Plăcerea vine din munca făcută împreună cu alţi oameni, din calitatea comunicării şi a relaţiei pe care o avem, din mediul bun pe care îl creăm împreună.

Abonează-te la newsletter

Cele mai proaspete știri de pe AngajatorulMeu.ro, direct pe adresa ta de mail.

S-ar putea să-ți placă

Ioana Roxin (Coindu): “Dacă ai ajuns la poziția dorită, ai un salariu bun, dar au dispărut provocările, e timpul să-ți zgudui zona de confort”

Înființată ca o divizie Coindu Group, Coindu România s-a ridicat la nivelul…

Oana Costescu (Schulte & Schmidt): “Cea mai dificilă decizie din carieră: cea de a renunța la un coleg”

Prezentă de peste zece ani la Braşov, compania Schulte & Schmidt reprezintă…

Marius Ciurariu (Provident): “În HR există acum trendul titulaturilor sofisticate – Head of, Manager of, etc. Parcă uneori sunt prea mulţi <şefi>“

Unul dintre cei mai mari angajatori britanici din România, cu o vechime…

Elvira Dumitru (PayPoint): “Cea mai importantă decizie din carieră? Cea când trebuia să renunț la 300 de oameni și n-am făcut-o”

În august, Elvira Dumitru aniversează trei ani de când s-a alăturat echipei…