Într-un prezent în care inteligența artificială promite o viață simplificată și accent pe lucrurile care contează, tinerii români sunt tot mai afectați de constrângeri financiare și stresul responsabilităților, relevă studiul Portretul Gen Z – Insights PulseZ, ediția 2023-2024.
Deși presiunea responsabilităților este o problemă zilnică pentru Generația Z, doar șapte la sută dintre tineri apelează la sprijin specializat atunci când trec prin momente stresante, în timp ce patru la sută nu apelează la nimeni.
Insights PulseZ este cel mai mare studiu dedicat Generației Z, desfășurat anual de organizația Romanian Business Leaders (RBL), în programul național Vreau să fiu Antreprenor (VSFA). Agenția de cercetare de piață MKOR a colectat și a analizat răspunsurile a peste 1.200 de tineri, ca să descopere starea acestor tineri, comportamentul în online, comportamentul de consum, nevoile, preferințele ocupaționale, interesul pentru antreprenoriat, sustenabilitate, motivațiile în viața personală și cea profesională.
- 7 meserii la mare căutare în România anului 2025: de la expert în promisiuni electorale, la antrenor personal pentru votanți 😉
- Cum va arăta piața muncii în 2025: salariile cresc cu 6-10%, continuă „importul” de muncitori străini, o treime dintre companii fac angajări
- Spațiile de seminar și laborator de la Facultatea de Automatică și Calculatoare primesc un „upgrade” cu sprijinul Booking Holdings
Muzica, forma principală de relaxare pentru Generația Z
Tinerii din Gen Z se confruntă cu mai multe provocări legate de bani și responsabilități, zilnic. În topul provocărilor se află constrângerile financiare și dificultatea de a economisi (52 la sută), dar și stresul și presiunea responsabilităților (45 la sută). Doar patru la sută dintre ei nu se confruntă cu niciuna din provocările listate.
Pentru gestionarea stresului, apelează în general la trei metode. Când se simt copleșiți de stres și presiunea provocărilor cotidiene, majoritatea (51 la sută) ascultă muzică ca să se relaxeze. O parte semnificativă (38 la sută) preferă să discute cu un prieten/ o prietenă, iar 35 la sută discută cu un membru al familiei. Activitățile relaxante, precum cititul unei cărți, activitățile outdoor sau exercițiile de mindfulness și/ sau yoga, reprezintă modalități eficiente de reducere a stresului zilnic pentru circa 15 la sută din Gen Z.
Unu din doi tineri români sunt motivați de câștigurile financiare
50 la sută dintre tineri au mărturisit că îi motivează să fie independenți financiar, dar nu cu orice cost, și sunt preocupați de propria sănătate (49 la sută). În topul preocupărilor, se alătură la o diferență mică și împlinirea personală (41 la sută) și succesul în carieră (31 la sută).
Cu cât cresc în vârstă și, cel mai probabil, în experiență profesională, Gen Z prioritizează în mai mare măsură relațiile cu familia și prietenii (împlinirea personală), în detrimentul succesului în carieră. Sănătatea mentală și fizică, relațiile de familie și siguranța financiară sunt cele mai importante aspecte din viața de zi cu zi pentru tineri, indiferent de vârstă.



Totuși, în funcție de etapa vieții în care se află, pun mai mult accent pe diferite aspecte sociale, de distracție sau educație. Prietenii, viața socială, online sau față în față, momentele de relaxare și distracție sunt cele mai importante pentru cei mai tineri (16-18 ani). La 19-21 de ani, la început de carieră sau studenție, tinerii încep să valorizeze educația, dar și experiențele de voluntariat. În schimb, pentru cei de 22-24 de ani devine importantă relația cu persoana iubită.
“Gen Z este o generație care pune accentul pe sănătate, relații și siguranță financiară. PulseZ 2023 arată că independența financiară este un obiectiv important pentru ea, dar nu cu orice cost. Tinerii sunt preocupați de propria sănătate, fizică și mentală. Se concentrează și pe relațiile cu familia și prietenii, iar cu cât cresc în vârstă încep să aprecieze și mai mult împlinirea personală.
Mai conștientă de sine și de nevoile sale, Gen Z poate avea un impact pozitiv asupra societății, fiindcă este preocupată de probleme ca sănătatea, mediul și echilibrul job-viață personală. Mai mult, sustenabilitatea este un aspect ce nu mai poate fi neglijat de segmentul 16-24 de ani”, arată Geanina Ioan, CEO Chilli Ideas, unul dintre partenerii care au susținut studiul PulseZ de la început.
„Prin acest studiu, am dorit să înțelegem mai bine realitatea în rândul tinerilor care muncesc, iar rezultatele vorbesc de la sine. Aceste date ne pot ajuta să creăm medii mai bune de muncă, cu oportunități, beneficii și flexibilitate, ca să-i atragem pe tinerii dornici de muncă. Ca agenție de cercetare de piață, observăm că tot mai multe companii din România înțeleg valoarea datelor pentru dezvoltarea afacerii sau a mediului de muncă”, spune Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Generația Z sau „Gen Z”, include persoanele născute între mijlocul anilor 1990 și mijlocul anilor 2000, cu limitele aproximative de la 1997 la 2012. Raportul complet poate fi găsit aici.