Parte a grupului belgian BMT, VCST Automotive Production Alba Iulia este unul dintre cei mai importanți angajatori din centrul țării. Cu peste 350 de angajați, comania își propune să rămână o oază de stabilitate, pe o piață a muncii care a devenit foarte volatilă și nesigură.
Gyöngyi Hunyadi, Human Resources Manager la VCST Automotive Production Alba Iulia, vorbește despre modul în care compania a făcut față evenimentelor neprevăzute din ultimii trei ani, despre „rețeta” prin care aduce în echipă oameni valoroși și despre proiectele din perioada următoare.
AngajatorulMeu.ro: Înainte de toate, cine este VCST?
GYÖNGYI HUNYADI: VCST este o companie belgiană, parte a Grupului BMT, care deține patru branduri și este prezent în 13 țări.
Cele patru branduri ale Grupului BMT sunt:
- OMCO, care produce mostre de sticlă
- BMT Aerospace, producător de componente pentru industria aviatică
- IGW, care produce diferite componente și subansamble pentru zona industrială
- VCST, producător de componente auto.
VCST are fabrici în șase țări, printre care și cea de la Alba Iulia. VCST Automotive Production Alba este activă pe piața din România din 2013, iar anul acesta sărbătorește un deceniu de existență. În acest moment, are 353 de angajați: 73 white-collars și 280 blue-collars.
- 7 meserii la mare căutare în România anului 2025: de la expert în promisiuni electorale, la antrenor personal pentru votanți 😉
- Cum va arăta piața muncii în 2025: salariile cresc cu 6-10%, continuă „importul” de muncitori străini, o treime dintre companii fac angajări
- Spațiile de seminar și laborator de la Facultatea de Automatică și Calculatoare primesc un „upgrade” cu sprijinul Booking Holdings
Cum arată piața recrutării în județul Alba și cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Cât de “ascuțită” este concurența, în această zonă?
Piața muncii a devenit foarte volatilă și nesigură. Suntem o companie de producție în domeniul Automotive, cu o plasare geografică în centrul țării, unde această industrie este extrem de bine reprezentată de cei mai mari producători auto la nivel global, iar asta ne expune riscului de a ne găsi tot mai greu candidații doriți.
Migrarea specialiștilor către țările occidentale, și datorită nivelurilor salariale calibrate într-un mod – aș zice – nepărtinitor, față de populația activă din România, ne-a adus în această situație, cu un vârf amenințător de ascuțit, mai ales în ultimii trei ani.
Cum a evoluat compania, din punctul de vedere al resursei umane, în ultimii ani?
Indicatorii de performanță vorbesc de la sine:
- fluctuația de personal, care atingea 15,25 la sută, la 31 decembrie 2021, a ajuns la 9,46 la sută, la 31 decembrie 2022;
- nivelul competențelor a crescut de la 68,58 (2021) la 74,71 la sută (2022);
- rata absenteismului a scăzut de la 5,80 (2021) la 3,42 la sută (2022);
- numărul orelor de training a crescut de la 1,33 (2021) la 1,54 (2022);
- rata de satisfacție a angajaților, conform chestionarului de satisfacție de anul trecut, a crescut cu patru la sută față de 2021 și a ajuns la 78,10 la sută.
Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?
Citeam undeva, zilele trecute, ceva de genul: “Un salariu bun te motivează o dată pe lună. O cultură organizațională sănătoasă te motivează în fiecare zi”. Ce este important pentru noi este ca, în fiecare dimineață în care ne trezim, să nu ne întrebăm: “de ce mă mai duc acolo…?”.
Noi am clădit un loc în care fiecare coleg să meargă, în fiecare zi, cu gândul că acolo se simte bine, că nu se duce într-un loc în care, din cauza stresului, nu poate respira, nu se duce într-un loc în care șeful îi suflă în ceafă sau unde, la cea mai mică greșeală, este dat afară.
Pot să afirm cu tărie că, la VCST Alba, mediul de lucru este unul uman. Avem înțelegere la solicitările angajaților, promovăm o cultură a comunicării și urmăm o politică a ușilor deschise, a îmbunătățirii continue ale tuturor proceselor.
Vă dau doar câteva exemple:
- comunicarea și delegarea sarcinilor, de sus în jos, se face deschis și fără agende ascunse;
- dacă avem colegi care sunt studenți și trebuie să meargă la școală după-amiaza, încercăm să facem programarea schimburilor în așa fel încât ei să-și poată urma cursurile;
- chiar dacă suntem într-o companie de producție, în industria automotive, o lume predominant masculină, pot spune cu mândrie că procentul bărbați vs. femei este unul destul de echilibrat: 57 vs. 43 la sută;
- la cantina companiei, în fiecare săptămână, avem alt meniu, agreat împreună cu cei care ne pregătesc mâncarea, personalizat foarte aproape de dorințele angajaților;
- dacă mergem prin hala de producție, nu există nicio reținere că angajații să ne oprească și să ne adreseze orice fel de întrebare sau nemulțumire. Ce vreau să subliniez aici este faptul că, întâi de toate, suntem ființe umane, colegi și abia pe urmă apar funcțiile.
Desigur că, la finalul zilei, partea de compensații și beneficii trage mult în balanță, atunci când dorești să te orientezi către un alt angajator. Este vizibil și cert faptul că, în ultimii ani, am lucrat foarte mult la acest aspect.
Pachetul actual de beneficii cuprinde:
- tichete de masă*
- transport decontat*
- prima de Paști*
- prima de Crăciun*
- prima de fidelitate*
- prima cu ocazia zilei de naștere*
- Confortul unei cantine cu mâncare diversificată și compensată mai mult de 50 la sută de angajator;
- Asigurare privată de sanătate, care acoperă o gama largă de investigații.
*toate acestea până la concurența sumei de 1.000 de lei/ lună
Având în vedere faptul că industria auto este una ce tinde spre perfecțiune, lucrăm constant la parteade pachet salarial.
Ca să dezvoltăm, să creștem și să reținem colegii valoroși, am recurs la promovările interne. Spre exemplu, la 31 decembrie 2022, am avut 12 promovări interne, iar în primul trimestru al acestui an am avut 18 promovări.
Și, pentru că, întotdeauna ne place să-i scoatem în evidență pe cei mai merituoși și să le recunoaștem în mod public valoarea, la fiecare final de an, la evenimentul de sfârșit de an, avem secțiunea “Angajatul Anului”. Acesta este votat de colegi, ținând cont de criteriile stabilite, iar câștigătorii sunt premiați în fața întregii companii, într-un mediu festiv și plin de emoție.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?
În primul rând, acel candidat trebuie să se potrivească, în mare măsură, cu valorile noastre. De altfel, timpul ne-a demonstrat că persoanele care nu s-au potrivit cu valorile și cultura noastră, s-au autoeliminat sau sistemul le-a eliminat.
Calitățile tehnice se pot învăța și asta o demonstrează nivelul de competențe care a fost atins, în medie, la nivel de organizație: 82 la sută, la 31 martie 2023, în contextul în care targetul este de 75 la sută. Acest nivel a fost atins cu ajutorul colegilor seniori implicați – traineri interni -, care au petrecut multe ore de training pentru dezvoltarea competențelor profesionale ale colegilor, atât blue-collars, cât și white-collars.
Și, pentru că vorbim despre educație și învățare, din 2022, VCST Automotive Production Alba este parte a programului “Partenerul tău profesional”, alături de Consiliul Județean și Inspectoratul Școlar Județean Alba, pentru sprijinirea reînvierii școlilor profesionale, prin sistemul de învățământ dual. Este foarte important să avem grijă de generația viitoare, să învețe o meserie, să rămână ca valoare adăugată aici, în țară, și, mult mai specific, la noi în companie.
De asemenea, relația cu cele două universități locale, Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia și Universitatea Tehnică Cluj-Napoca – Extensia Alba Iulia, este una foarte strânsă. Pe lângă faptul că avem un număr semnificativ de angajați care sunt studenți la una dintre cele două universități, avem permanent porțile deschise pentru vizite tehnice din partea studenților (anul trecut, ne-au vizitat mai mult de 100) și le oferim posibilitatea de a-și efectua practica la noi în organizație (în 2022, am avut 11 studenți în practică).

Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în ultimii trei ani, perioadă în care am avut de înfruntat un val de “turbulențe” fără precedent – pandemia, războiul din Ucraina, rata inflației, etc.?
Pentru VCST Alba, anul 2020 a fost un punct de cotitură, din cel puțin două motive principale:
- Schimbări majore la nivel de top management. Practic, actuala echipa de management atunci s-a format și, din fericire, timpul ne-a demonstrat că a fost și este o echipă de succes.
- Efectul pandemiei – lecția majoră învățată a fost să nu iei decizii la cald, bazate doar pe presupuneri, atunci când contextul este total nou și nemaiîntâlnit. Tot ce știam noi despre Change Management s-a dovedit a fi inutil și eronat. A trebuit să privim toate lucrurile dintr-o altă perspectivă, să punem totul la îndoială și să ne calibrăm călcând pe nisipuri mișcătoare.
Războiul din Ucraina – Când pandemia părea că se încheie și lucrurile aproape că intrau pe un făgaș normal, ne-a lovit un vânt rece din est. Am avut episoade de scăderi dramatice ale volumului comenzilor din partea clienților. Și, că să nu ne pierdem oamenii, am recurs la episoade de Kurzarbeit. Oamenii au înțeles situația și au rămas alături de noi.
Rata inflației – Pentru că deja eram “căliți” după două episoade foarte grele, a venit și inflația, care ne-a dezechilibrat și mai mult.
Cine spune că creativitatea este o abilitate a celor care văd lumea în roz, se înșală. A trebuit să fim mai mult decât creativi pentru a găși soluții fiabile, pentru a susține continuitatea business-ului și a ține oamenii aproape.
Se pare că deciziile pe care le-am luat până în acest moment au fost bune, chiar dacă punerea lor în aplicare nu a fost întotdeauna floare la ureche.
Care sunt așteptările pentru 2023 în ceea ce privește viitorul fabricii VCST Automotive Production Alba, ținând cont de tot contextul politic-social și economic?
Anul 2023 a pornit cu pași mici și cam nesiguri, aș zice, dar, datorită rezultatelor și renumelui câștigat prin profesionalismul întregii echipe, noile proiecte ce vor veni la VCST Alba Iulia ne vor repune pe un făgaș de dezvoltare normal, chiar dacă întreg contextul este extrem de provocator.
Ce ne-a definit în acești ani de supraviețuire? Munca în echipă, încrederea, toleranța, colaborarea și ambiția. Oamenii din VCST Alba împart aceleași valori și atunci viitorul nu are cum să fie altfel decât optimist.

DESPRE GYÖNGYI HUNYADI
Human Resources Manager la VCST Automotive Production Alba Iulia, este absolventă de Drept și a urmat diferite programe de aprofundare a studiilor în domeniul Resurselor Umane. Are o experiență în muncă de peste 30 de ani, dintre care jumătate în domeniul resurselor umane, cu expertiză în recruitment & selection, talent & performance management, employer branding, employee engagement, compensation & benefits, employee relations, learning & development, change management, în companii din industria energetică, petrol & gaze și automotive.
Crede și se ghidează după motto-ul: “Poți lucra în Resurse Umane doar dacă ești aproape de oameni”.