Horațiu Didea (Workspace Studio): Biroul de companie devine un ingredient-cheie în strategia de HR, în 2023. Cum arată biroul „perfect”

Începuturile de an ne provoacă mereu să privim în viitor și să descoperim direcțiile care vor marca anul ce abia a început. Cu o veritabilă luptă pentru talent valoros în toate industriile și o nevoie vizibilă de a atrage oamenii înapoi la birou, pentru a crește eficiența colaborării și engagement-ul, biroul de companie devine un ingredient-cheie în strategia de HR.

Am stat de vorbă cu Horațiu Didea, Managing Partner Workspace Studio, companie de amenajări și mobilier premium pentru birouri, despre cum putem reimagina spațiul de lucru din companie ca un loc ce reunește oamenii și le oferă experiențele și facilitățile de care au nevoie ca să-și facă munca și să fie mai productivi.

Tot mai multe organizații încearcă să readucă angajații în biroul de companie, sa reducă volumul muncii remote și să încurajeze colaborarea în persoană. Ce rol joacă biroul, ca spațiu de joacă, în acest context?

HORAȚIU DIDEA: Pandemia a permis oamenilor să descopere avantajele flexibilității. Organizațiile care pariază pe flexibilitate, dar rămân orientate către rezultat și crearea de valoare, sunt cele care vor atrage talent în următorii ani.

Munca în format hibrid rămâne preferată de angajați, în timp ce angajatorii constată tot mai mult că lipsa interacțiunii și a colaborării în persoană afectează performanța, mai ales în munca creativă. Tranziția față de vechiul model este ireversibilă – nu cred că vom mai vedea vreodată, în sectorul profesional, muncă exclusiv de la birou, pentru toți angajații. Dar nici munca 100 la sută la distanță nu va avea succes, pentru că se văd deja efectele distanțării: fracturi în colaborarea în echipe, acumulare mai lentă de cunoștințe pentru angajații noi, răspuns mai puțin rapid și  productivitate mult mai scăzută a proceselor de colaborare.

În acest context, rolul biroului este acela de catalizator pentru colaborare, inovație și dezvoltarea profesională a angajaților. Biroul este locul unde trebuie să se întâmple lucrurile care fac firmele și economia să meargă înainte.

Acesta trebuie să susțină cultura organizației, dar și să fie orientat către activitățile sociale de care angajații au nevoie pentru a fi cu adevărat eficienți și productivi: socializare, colaborare, schimb de idei, transfer de know-how și mentorat.

Pe de altă parte, biroul modern trebuie să poată oferi intimitate on demand și zone de concentrare sau muncă individuală, pentru acei angajați care nu au condiții optime de lucru acasă.

Care sunt trei tendințe-cheie pentru designul birourilor în 2023? Cât de prezente sunt în proiectele de amenajări planificate pentru anul acesta?

Companiile care pun accent pe talent și pe angajați își amenajează birourile pornind de la obiectivul de a crea nu doar un spațiu de lucru potrivit cu noile nevoi ale angajaților, ci o destinație pentru socializare, colaborare, mentorat, în care echipele să își dorească să se întâlnească și să trăiască experiențe plăcute, care nu pot fi trăite la distanță.

Deși fiecare spațiu de lucru trebuie construit în jurul culturii organizației și specificului muncii, există câteva direcții recurente, care se combină pentru a crea birouri spectaculoase și atractive, care să răspundă atât nevoilor organizațiilor, cât și celor ale oamenilor care muncesc în ele.

Avem, pe de o parte, un nivel de calitate ridicat al pieselor incluse în amenajare. Accentul pe ergonomie și pe design este tot mai evident și permite, de altfel, crearea unor spații cu personalitate, care arată o grijă reală pentru sănătatea și starea de bine a angajatului. A devenit un must ca biroul să ofere condiții de ergonomie și design mai bune ca acasă și să ofere oamenilor un spațiu aspirațional și inspirațional.

Apoi, vedem în office tot mai mult elemente împrumutate din rezidențial și chiar din HoReCa: zone cu aer homey, cu canapele confortabile, cu fotolii cu design recognoscibil, cu mobilier de cafeterie sau detalii inspirate de restaurante sau lounge-uri de aeroport sau hotel.

A treia direcție este dată de soluțiile acustice, precum cabine acustice, care asigură intimitate și spațiu pentru concentrare într-un birou deschis, sau elemente decorative cu rol acustic, ce reduc zgomotul de fond și fac biroul un loc mai agreabil.

O alta tendință a anului 2023 va fi amenajarea, care cuprinde mult mai multe componente sustenabile cu adevărat, de la elemente naturale până la produse reciclate, biodegradabile, sau de economie circulară. Grija pentru mediu a trecut de la good to have la must have și aceasta tendință se va observa și în amenajările de birouri.

Cum arată în 2023 „biroul perfect”?

Deși nu cred în rețete, ci în designul adaptat organizației, aș zice că sunt câteva elemente care nu pot lipsi din “biroul perfect” al zilelor noastre.

În primul rând, piese de mobilier ergonomice în stația de lucru. Adică scaune de înaltă calitate și ergonomie, birouri ajustabile, brațe de monitor, acele piese cu efect direct asupra sănătății angajatului.

În al doilea rând, zonele de socializare și colaborare trebuie să fie piesele centrale ale amenajării. Cafeterii, coffee points, spații de meeting variate și ajustate diverselor tipologii de colaborare, spații de relaxare și de discuții informale, respectiv zone în care angajații se pot relaxa sau pot vorbi cu colegii despre… orice, profesional sau personal.

Nu în ultimul rând, biroul are nevoie de un design agreabil și coerent, frumos și bine gândit și care să susțină tipul de activitate din organizație, dar și o ergonomie socială: să permită micro-interacțiuni, momente de contemplare, schimb de idei, creativitate sau chiar distracție.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share