HR cu mănuși și mască

Foto: Gustavo Fring

Suntem deja în a opta săptămână de izolare și putem spune  că am învățat, într-un timp extrem de scurt, să trăim altfel decât ne puteam imagina înainte de pandemia COVID-19. Încă suntem  izolați de cei dragi, virusul este prezent printre noi, unele afaceri s-au prăbușit, iar altele s-au reinventat sau chiar au înflorit.

Adelina Roșca

Managing Partner @ Rosman Talent Solutions

În această perioadă, am încercat să surprind activitatea specialiștilor de HR, să înțeleg cum se descurcă, ce decizii iau și, mai ales, cum se adaptează la toate schimbările apărute. Am discutat cu responsabili de HR din mai multe industrii, din companii multinaționale și locale, de la companii cu câțiva angajați, dar și cu sute sau mii, tocmai pentru a vedea diferențele, avantajele, dar și dezavantajele, create de această perioadă.

Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”

Unii profesioniști de HR, care au mai trecut și prin criza din 2008, par mai experimentați. Alții, care sunt la prima criză, sunt mai îngrijorați.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Totuși, toți au identificat câteva elemente comune, pe care merită să le amintesc:

  • Rapididatea cu care au fost nevoiți să ia decizii: criza a venit brusc, ca o săgeată.
  • Emoțional, toți au simțit presiunea, dar și greutatea, mai ales când trebuia să comunice anumite decizii (cum ar fi șomajul tehnic).
  • Suportul găsit în grupurile de HR, la colegii de breaslă din această profesie.
  • Nesiguranța zilei de mâine, lipsa vizibilității și a unei traiectorii clare.
  • Importanța planurilor strategice de criză, deoarece scenariile care se modificau de la o zi la alta.
  • Importanța digitalizarii: în timp record, companiile au reușit să implementeze procese sau să treacă în online, astfel încât activitatea să fie cât mai puțîn afectată.
  • S-au creat parteneriate strategice și relații de colaborare mult mai puternice între management și oamenii de HR. HR-ul devenit un liant cu rol proactiv în companie.
  • Munca la distanță a adus valoare: echipele au devenit mai coezive, oamenii mai responsabili și chiar mai eficienți.
  • Din punct de vedere legislativ, echipele de HR au depus extrem de mult efort pentru a jongla prin toate modificările legislative,  interpretările și reinterpretarile date,  tocmai pentru a se asigura că se implementează corect tot ceea ce se poate face pentru oameni.

Am identificat și câteva elemente care au o relevanță deosebită la nivel de sectoare de activitate:

  • Companiile din sectorul de IT&C, cu precădere cele care lucrează pentru clienți din Farma sau Retail, au continuat să angajeze și chiar au atras în echipe colegi extrem de valoroși.
  • În FMCG, Farma sau Transport, se lucrează foarte mult. De aceea, au decis să ajute companiile care au fost nevoite să restructureze, oferind locuri de muncă noi, securizate.
  • În cele mai afectate sectoare, HR-ul a devenit și el vulnerabil. S-au restructurat departamente și mulți oameni de HR (în special recrutorii), din intervievatori, au devenit intervievați.

În concluzie

Nu este ușor să duci o bătălie cu un virus invizibil, care a impactat economia globală și care a afectat viețile tuturor. Important este să rămânem optimiști și, mai ales, responsabili. În timp, afacerile își vor reveni, iar omul de HR va fi mai puternic!

Las și un citat care punctează o perspectivă pe care o împărtășesc de mult timp: “Nu judeca fiecare zi după recolta avută, ci după semințele pe care le-ai plantat” – Robert Louis Stevenson.

DESPRE ADELINA ROȘCA

Este absolventă a Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Sociologie și Psihologie, și a Masterului de Management Strategic al Resurselor Umane. Este Country Manager al Federației Internaționale de Executive Search din România, director general al RosMinds/ Rosman Talent Solutions SRL și fondator al Career HUB. Cu experiență de peste 15 ani în head hunting, a coordonat, la nivel național și internațional, proiecte de executive search și talent acquisition, în următoarele sectoare: IT & Technology, Producție, Logistică, Transport, FMCG, Medical, Farmaceutic, Financiar, SSC/ BPO. S-a implicat direct în proiecte de market research, dezvoltare organizațională, a dezvoltat programe de consiliere a carierei și este pasionată de business networking.

Articole din aceeași categorie
Citește

Brand-ul personal

În junglă, supravieţuiesc doar cei puternici. De ce unii pot? Și EU…? Andreea Ciortea Trainer @ Future Capital ……
Total
1
Share