Dintre antreprenorii care vor să-și mărească echipele, cei mai mulți își doresc să recruteze angajați cu normă întreagă, relevă a doua ediție a Barometrului Minților Creative, studiul lansat astăzi de UniCredit Bank.
Candidații din generația Millennials (18-34 de ani) sunt cei mai căutați de antreprenori, iar cele mai importante criterii de recrutare sunt entuziasmul și implicarea, urmate de personalitatea candidatului, potrivirea culturii organizaționale cu candidatul și experiența în domeniu. Pe o poziție inferioară, dar tot în topul priorităților, sunt educația și așteptările salariale.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
În ciuda acestor planuri, doar 12 la sută dintre antreprenori consideră că actualul context economic este prielnic pentru business. Astfel, 17 la sută dintre cei intervievați iau în considerare extinderea afacerii în următorul an. Antreprenorii din București, Cluj-Napoca și Iași sunt mai încrezători în mediul economic decât cei din Brașov și Timișoara. Nu întâmplător, antreprenorii creativi din Cluj-Napoca, Iași și Brașov sunt mai dornici să-şi dezvolte afacerile decât cei din Timișoara și București.
Atât afacerile mature, cât și cele în curs de dezvoltare, reușesc într-o proporție asemănătoare să facă unele investiții sau, cel puțin, să se mențină pe linia de plutire din punctul de vedere al sănătății afacerii. În același timp, eforturile de realizare a investițiilor și amploarea acestora pot fi resimțite diferit, în funcție de domeniul de activitate al afacerii.
Schimbările legislative (24 la sută), accesul la resurse umane calificate (19 la sută) și problemele de cash flow (16 la sută) sunt principalele bariere în calea dezvoltării afacerilor din industriile creative. Alături de condițiile economice generale, puterea scăzută de cumpărare și atragerea de noi clienți, acestea sunt cele mai mari impedimente atât pentru afacerile mature, cât și pentru cele în curs de dezvoltare. Cele mai multe afaceri creative au nevoie de sprijin pentru dezvoltarea și diversificarea produselor și serviciilor, finanțarea rapidă și avantajoasă, creșterea notorietății, precum și în recrutare și creșterea vânzărilor, arată Barometrul Minților Creative.
Cel mai util instrument financiar pentru antreprenorii creativi este auto-finanțarea (66 la sută), iar cele mai utilizate servicii financiare sunt internet/ mobile banking-ul și plățile online, urmate de carduri și liniile de credit pe termen scurt. Unu din patru antreprenori consideră ca finanțarea prin fonduri europene le este necesară, dar antreprenorii creativi sunt reticenți la sursele de finanțare externe sau încă nu au identificat posibilitatea de a le utiliza pentru a-și dezvolta afacerea. Cele mai mari obstacole sunt dobânzile mari (19 la sută) și procedurile greoaie din programele publice de finanțare (15 la sută).
Peste jumătate dintre antreprenorii creativi vin din sectorul privat și o treime din sectorul public, iar cei mai mulți (83 la sută) consideră că experienţa profesională anterioară le-a fost de ajutor în activitatea de antreprenoriat actuală. În plus, 73 la sută declară că studiile absolvite şi reţeaua profesională construită i-au ajutat în activitatea antreprenorială. Clienții afacerilor creative sunt diferiți, însă au câteva așteptări și trăsături comune. Indiferent dacă sunt persoane fizice sau persoane juridice, sunt exigenți, urmăresc inovația, promptitudinea, unicitatea și caută calitatea la un preț corect.
Barometrul Minților Creative, primul studiu din România ce analizează antreprenoriatul din industriile creative, a fost lansat de UniCredit Bank în 2017. Ediţia de anul acesta este realizată împreună cu agenția Cult Market Research. Studiul a fost realizat între 5 și 22 octombrie. Rezultatele se bazează pe răspunsurile a peste 200 de antreprenori cu funcții de conducere în IMM-uri din toate industriile creative, conform codurilor CAEN din România (artistic, arhitectură şi proiectare, design, publicitate, tipografie, editură, servicii foto-video, cercetare şi inovaţie, IT).