Cătălin Mahu (foto), proprietarul lanțului de restaurante „La Mama”, are planuri de extindere cu încă două-trei locații în 2024 și își propune să investească două milioane de euro.
Până la finalul anului, va avea nevoie de circa 100 de angajați noi, iar politica rețelei este aceea de a se orienta spre forță de muncă autohtonă, inclusiv persoane cu dizabilități.
„Astăzi, oamenii își înțeleg mult mai bine jobul. Faci cu mai puțini oameni ce făceai în trecut, pentru că angajații s-au educat. În restaurantele noastre, am decis acum câteva luni să luăm oameni doar de pe piața românească. Dacă nu dăm șanse forței de muncă din România, va pleca afară și ne vom plânge că pleacă. Trebuie să fim atractivi pentru cei care se gândesc să plece. Pentru noile locații pe care le vom deschide, vom avea nevoie de circa 100 de angajați. Pentru aceasta, colaborăm cu Școlile de meserii și angajăm și persoane cu dizabilități, fiindcă trebuie să întoarcem comunității binele pe care îl primim”, declară Cătălin Mahu.
- Influencerii JYSK: Marius, Alexandra și Tomas, „vocile” colegilor care dau viață poveștii JYSK
- Bosch a investit 50 de milioane de euro în activitățile din România, în 2024. Compania a încheiat anul trecut cu 10.320 de angajați
- Concediul de maternitate: „vacanța” all inclusive, dar fără somn și room service
În 2023, „La Mama” a avut o creștere a cifrei de afaceri cu 15 la sută, față de 2022. Potrivit proprietarului rețelei, creșterea a fost susținută de menținerea unei politici corecte de prețuri, dar și de alegerea ingredientelor de calitate. În ciuda lanțului nesfârșit de scumpiri, Cătălin Mahu a considerat că trebuie să găsească un echilibru pentru clienți, în contextul în care măsurile pe care statul le ia pentru HoReCa sunt mult prea puține.
„Prețurile noastre au crescut cu mai puțin decât cele la materia primă. Prețul uleiului s-a dus de la trei la nouă lei. În industria de restaurante, am fost nevoiți să fim tampon între aceste scumpiri și clienți. În lanțul nostru, schimbăm prețurile de două ori pe an. Dacă le-am stabilit în martie, până în septembrie nu m-am atins de ele, indiferent ce s-a întâmplat. În perioada aceasta, le-am majorat între 20 și 40 la sută. În același timp, în meniul <La Mama> există printre cele mai puține E-uri din București și îmi asum ce spun. Avem gustare pescărească fără E-uri, 80 la sută pui crescut la sol”, spune proprietarul „La Mama”.
În viziunea antreprenorului, cele mai bune măsuri pe care statul le-a luat pentru HoReCa au fost reducerea TVA la cinci la sută la alimente și reducerea impozitului pe dividende la cinci la sută. „În 2002, aceste măsuri m-au ajutat să deschid restaurantul de la Ateneu. Mi s-au părut cel mai bun stimulent”.
Industria HoReCa în România este în creștere, iar potențialul ei maxim nu a fost atins încă, dacă ne uităm la alte țări din Europa, consideră Mahu. “În toată România, sunt peste 30.000 de unități care vând mâncare, și aici includem și barurile sau covrigăriile. În Londra, sunt peste un milion de unități. Piața de restaurante din România este încă la început. Ar trebui să gătim mai puțin și să mâncăm mai mult în oraș, dar nu suntem pregătiți încă să avem acest confort. Până vom reuși să ieșim cu constanța cu care o fac vesticii, mai avem puțin. Avem mai puțini turiști ca alte capitale europene și știm cât de mult aduce turismul în încasările de mâncare”.
Primul restaurant „La Mama” a fost deschis în urmă cu 25 de ani, în cartierul Ștefan cel Mare, în prezența prietenilor. Primele preparate din meniu au fost micii și cartofii prăjiți. Chiar dacă avea doar 50 de locuri, a fost plin încă de a doua zi de la deschidere. Astăzi, rețeaua are șase restaurante în București. Partenerii „La Mama” sunt Carlsberg, Selgros, Macromex, Agricola, Radic star, Rasfat, Cotnari Casa de vinuri, Gurmet, FPIOR, Marathon, Mirdatod, Conti grup și Licorna winehouse.