Prezentă pe piața locală din 2007, Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă și a devenit un furnizor complet și inovator de consultanță și externalizare servicii.
Accace România, compania condusă de Laura Ștefan, Managing Director, oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal și consultanță fiscală, corporate și juridică, printr-un cabinet de avocatură afiliat. În plus, pune la dispoziția clienților soluții tehnologice noi, ca să susțină și să îmbunătățească aceste servicii, soluții dezvoltate la nivel global și adaptate în funcție de specificul clienților locali.
AngajatorulMeu.ro: Odată cu pandemia, piața muncii a trecut prin transformări nemaivăzute în ultimele decenii. Modul în care se muncește s-a schimbat în majoritatea companiilor, din martie 2020 încoace, iar tendințele de pe piața muncii indică un viitor în care va predomina formatul hibrid pentru desfășurarea activității. Cât de bine au reușit companiile din România să facă față tuturor acestor schimbări?
LAURA ȘTEFAN: La începutul pandemiei, aproape toate companiile au fost puse în situația de a regândi total modul în care își desfășurau activitatea, din cauza restricțiilor impuse de autorități. Au fost domenii mult mai afectate decât altele, precum HoReCa sau turism. Privind retrospectiv, pandemia a forțat într-un fel companiile să reconfigureze modalitatea de lucru. Dacă telemunca părea neverosimilă înainte de 2020, acum face parte din modelul de business. Unele companii, în special din domeniul IT, s-au adaptat mai ușor sistemului hibrid, fiind un domeniu care dispune de infrastructură de lucru digitalizată.
În ceea ce privește Accace, această practică era deja folosită și în cadrul grupului, înainte de izbucnirea pandemiei. Prin urmare, adaptarea a fost mai facilă pentru colegii noștri, care erau deja obișnuiți cu modul de lucru remote.
- Julius Meinl are un nou Managing Director
- Germanii de la TMD Friction mută în România centrul tehnic din Leverkusen. „Inima fabricii de plăcuțe de frână pleacă în România”
- Târgul de Cariere dă startul unui nou sezon de evenimente de recrutare și employer branding. 20.000 de candidați sunt așteptați la întâlnirile cu recrutorii, în martie și aprilie
Codul Muncii și Codul Fiscal au suferit deja modificări importante, în acest an, iar unele măsuri intră în vigoare din ianuarie 2023. În ce fel au fost deja și vor fi afectați în continuare angajații din România?
Într-adevăr, ultimele luni au fost marcate de modificări legislative importante în domeniul salarizării, administrării de personal, dar și din punct de vedere fiscal.
Legea nr. 283/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 privind Codul Muncii, precum și a O.U.G. 57/2019 privind Codul Administrativ a intrat în vigoare la 22 octombrie 2022 și a adus o serie importantă de modificări, printre care se remarcă: diferite completări pe conținutul minim al contractului individual de muncă și informații suplimentare; drepturi noi pentru salariați; posibilitatea de a stabili programe individualizate pentru salariați; interdicții suplimentare pentru angajator sau amendamente la regulamentul intern.
Aceste modificări aduc diferite beneficii și angajaților, obligativitatea de a le fi comunicate toate noile modificări le facilitează accesul la drepturile și obligațiile pe care le au atât angajatorii, cât și angajații.
Modificările aduse Codului Fiscal, aplicabile din 1 ianuarie 2023, au fost prezentate în Ordonanța nr. 16 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227 din 2015, referitoare la abrogarea unor acte normative, și alte măsuri financiar-fiscale, ordonanță publicată în Monitorul Oficial nr. 716 din 15 iulie 2022.
Printre principalele categorii de modificări cu impact pozitiv asupra angajaților, menționez: modalitatea de calcul a deducerii personale de bază, apariția deducerii suplimentare sau introducerea unui plafon cumulat de 33 la sută din salariul de bază.
Care au fost cele mai solicitate servicii de către clienții Accace România, în anul care se încheie?
Suntem prezenți pe piața locală din 2007. Pe parcursul celor 16 ani, am înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă. Prin urmare, ne-am concentrat eforturile să devenim un partener proactiv de servicii complete de consultanță și externalizare. Avem clienți care, la începutul colaborării, au optat numai pentru servicii de contabilitate sau de salarizare, dar pe parcurs au descoperit specialiștii dedicați, care fac conexiunea între nevoile lor și soluțiile pe care care aceștia le oferă, combinând tehnologii inteligente cu o abordare holistică a business-ului fiecărui client.
În acest an, am asistat mai mulți investitori și companii străine care au intrat pe piața din România – de la consultanța privind setup-ul de companie, până la suportul lunar pentru a fi în conformitate cu toate prevederile ce sunt prevăzute de legislația contabilă și fiscală din România.
Cum orice criză aduce cu sine și oportunități, companiile care s-au dezvoltat sunt cele care au înțeles că este important să ții cont de tendințele pieței, dar și de analizele și soluțiile propuse de propriii specialiști, pentru a lua cele mai bune decizii.
În ce domenii există cel mai important deficit de talente? Care sunt rolurile cel mai greu de acoperit? Ce planuri de resurse umane își fac companiile pentru 2023?
În contextul socio-economic actual, se observă necesitatea de specialiști în domeniul IT. Digitalizarea serviciilor impune un ritm alert în identificarea și angajarea lor. Simultan, este necesară acoperirea rolurilor care lucrează cu aceste tehnologii și care pot diferi în funcție de complexitatea activității și nivelul de experiență.
De asemenea, din datele analizate de Accace România pe piața forței de muncă din contabilitate și salarizare, se poate observa o criză la nivelul pozițiilor de Senior, specialiști cu peste cinci ani de activitate în domeniul consultanței, dar și la nivelul pozițiilor de Junior, studenți sau proaspăt absolvenți, care încă nu au acumulat suficientă experiență care să le susțină planurile de dezvoltare profesională pe un termen mai lung, în același loc de muncă.
În procesul de recrutare, recomandăm companiilor să pună accent pe gradul de proactivitate și pe orientarea candidaților către învățare și perfecționare. Tocmai deficitul de talente de pe piața de muncă ne-a determinat să creăm un program special dedicat studenților care sunt dornici să-și dezvolte o carieră în domeniul contabilității, dar și al administrării de personal și salarizării. Prin programul YoDA powered by Accace, studenții selectați au oportunitatea să conecteze teoria acumulată în facultate cu practica, în condiții reale, ca într-un loc de muncă.
Care sunt metodele prin care companiile încearcă să atragă specialiști de valoare și ce fac ca să-i păstreze pe cei mai valoroși?
În funcție de poziția în companie, angajatorii pun accentul și pe pregătirea teoretică, experiența profesională anterioară, dar și pe deținerea mai multor competențe digitale sau de comunicare. De cealaltă parte, angajații pun accentul pe oportunitățile de dezvoltare profesională, pe un pachet ofertant de beneficii extrasalariale, posibilitatea de a avansa în carieră, programul flexibil, dar și pe cultura feedback-ului sau un mediu de lucru plăcut.
Lucrul în modul hibrid vine la pachet cu beneficii, dar și cu provocări în menținerea culturii organizaționale. Interacțiunile din timpul întâlnirilor, fie formale sau informale, au fost redefinite, iar echipele de resurse umane au identificat noi soluții creative de a strânge colegii împreună pentru diverse ocazii.
Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în ultimii doi ani și jumătate, perioadă în care am avut de înfruntat un val de „turbulențe” fără precedent – pandemia, războiul din Ucraina, rata inflației, etc.?
Adaptabilitatea este un punct forte în tot acest context generat de diversele modificări economice sau politice. Nu cred că a fost vreo companie care să nu își ajusteze modalitatea de administrare a afacerii și a relațiilor de business, fie cu propriii angajați, cu clienții sau partenerii. Cum orice criză aduce cu sine și oportunități, companiile care s-au dezvoltat sunt cele care au înțeles că este important să ții cont de tendințele pieței, dar și de analizele și soluțiile propuse de propriii specialiști, pentru a lua cele mai bune decizii.
Un bun exemplu poate fi dat de criza energetică din ultima perioadă: s-au făcut mai multe investiții și s-au dezvoltat afaceri ce țin de energie din surse regenerabile. De asemenea, conflictul internațional a dus la creșterea forței de muncă atât în România, cât și în țările ce și-au deschis granițele pentru imigranții din Ucraina.
Flexibilitatea este un alt punct forte pe care l-au înțeles și adoptat angajatorii, dar și angajații. Aceasta se regăsește și în regândirea pachetelor salariale și de beneficii, ajustarea programului de lucru, adoptarea unui mod de lucru hibrid sau exclusiv remote.
Care sunt așteptările pentru 2023, în ceea ce privește profesia dvs., în general, și compania pe care o conduceți, în mod special?
Privind tot prin contextul socio-economic din această perioadă, observăm o creștere a interesului companiilor internaționale de a se extinde și în România, în aceeași măsură în care unele companii antreprenoriale românești au început un proces de expansiune în țările din regiune. Evoluția economiei românești este dependentă de contextul politic și de criza economică globală prognozată. Anul 2023, cu siguranță, ne va aduce multiple provocări la nivel de piață, forță de muncă și digitalizarea proceselor de business.
Accace operează, pe plan internațional, ca Accace Circle, o comunitate de business formată din furnizori de servicii BPO și consultanți aflați în peste 50 de locații din diferite puncte ale globului. Ultimele cifre arată creșterea numărului de profesioniști la aproape 2.500 care le oferă celor peste 15.000 de clienți o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Printre companiile care apelează la serviciile noastre se regăsesc companii locale și internaționale din topul Fortune 500.
La Accace România, trendul de angajare este în creștere, ceea ce denotă o creștere a volumului de muncă prin creșterea portofoliului cu noi clienți.