Alimentată de accesul la digitalizare și de creșterea veniturilor populației tinere și ale nativilor digitali, piața locală de eCommerce își va menține trendul ascendent de creștere și în 2024, dar se confruntă cu provocări continue, determinate de contextul socio-economic local și regional, arată Raportul eCommerce Insights 2024 realizat de MerchantPro, platforma locală de soluții Saas pentru e-Commerce.
“Încă din pandemie, analizăm periodic dinamica sectorului de eCommerce din România. În acești ultimi ani, piața a cunoscut o creștere exponențială și a ajuns la vârsta maturității într-un ritm accelerat. Jucătorii din eCommerce au demonstrat reziliență, adaptabilitate și inovație remarcabilă. Pe lângă analiza la zi pe datele înregistrate pe magazinele active în platforma noastră, analiza realizată în raport este o radiografie a pieței locale de comerț online, ce coroborează date dintr-o multitudine de surse relevante și pune accent pe tendințele emergente. Automatizările, creșterea volumului comerțului mobil și al plăților digitale, AI și soluții de personalizare, tendințele din marketing și viitorul pieței românești sunt descrise și analizate inclusiv prin ochii liderilor din industrie”, precizează Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Creștere medie de doar 3 la sută a volumului vânzărilor în 2023. Articolele pentru copii – cel mai dinamic segment de piață.
Analiza realizată de MerchantPro, pe datele înregistrate de magazine online active în 2023 și 2022, arată o creștere a vânzărilor cu doar trei la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienți în acest an, creșterea rămâne moderată (+5,5 la sută).
În cel mai dinamic segment de piață, Articole pentru copii, numărul comenzilor plasate a crescut cu peste 20 la sută. Pentru prima dată în ultimii trei ani, segmentul Fashion înregistrează contracție, cu o scădere de zece la sută ca număr de tranzacții. Pe fondul inflației și reducerii puterii de cumpărare, valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro s-a situat în 2023 în jurul valorii de 54 de euro, cu 2,5 la sută mai mică față de 2022, când nivelul înregistrat a fost 55,5 de euro.
- Angajații Orange vor lucra în una dintre clădirile emblematice ale Bucureștiului: Palatul Telefoanelor
- “Țara lui Mai Bine”: Primul proiect național care conectează producătorii români cu restaurante din toată țara
- Black Friday 2024: Black Week se stabilizează ca fenomen. Ziua de vineri aduce cea mai mare creștere a coșului mediu
“Bugetul alocat achizițiilor online a crescut constant, iar în 2023 și-a dublat practic valoarea față de 2018. La nivelul pieței, vorbim de circa 584 euro cheltuieli medii/ cumpărător în 2023. Totuși, inflația crescută a afectat și puterea de cumpărare și a determinat o schimbare a comportamentului de achiziție. Acest lucru a dus la o cerere mai mare pentru produse la prețuri accesibile, promoții și opțiuni de plată flexibile, cum ar fi plățile în rate. Buy Now Pay Later începe să câștige teren serios în România ca o opțiune emergentă de plată”, arată Arthur Rădulescu.
În trimestrul I din 2023, creșterea numărului de tranzacții a fost de +27 la sută. În al doilea trimestru, ritmul a încetinit la 5,8 la sută, urmat de două trimestre consecutive cu scăderi față de perioadele echivalente din 2022. Trimestrul III a înregistrat o scădere de unu la sută, iar în trimestrul IV, care era tradițional cel mai bun din an, scăderea numărului de comenzi a fost de 3.8 la sută. Zilele cu reduceri și oferte speciale din săptămâna Black Friday au înregistrat o creștere de zece la sută, însă dinamica din perioada reducerilor nu a putut susține o creștere la nivel de trimestru.
Un român din doi a făcut achiziții online în 2023
Piața de eCommerce continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare și de creșterea veniturilor populației tinere și ale nativilor digitali. În 2023, numărul românilor care au făcut achiziții online a ajuns la 10,2 milioane. Dacă pandemia a accelerat tranziția către comerțul online și creșterea exponențială a vânzărilor online din România, conflictul din Ucraina a adus provocări logistice și de aprovizionare pentru comerț, dar și debutul unui comportament mai prudent de achiziții al consumatorilor.
Potrivit Statista, 14 la sută reprezintă ponderea comerțului online în valoarea totală a comerțului din România. Valoarea estimată a pieței locale de eCommerce este estimată să ajungă la 7,3 miliarde de euro în 2024. Prețul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui comerciant online (45 la sută), urmat de oferte speciale (36 la sută), politica de livrare (34 la sută) și checkout facil (29 la sută).
Millennials și Generația X, cei mai activi cumpărători online
Distribuția pe vârstă a cumpărătorilor sugerează că generația Millennials și Generația X sunt cele mai active în cumpărăturile online, în timp ce Generația Z și Baby Boomers sunt mai reticente sau au o prezență mai scăzută în comerțul electronic.
Grupa de vârstă 35-44 de ani deține cea mai mare pondere în utilizarea e-commerce, cu aproape un sfert din total. Următorul grup, 25-34 de ani, prezintă o proporție apropiată, de 23,82 la sută. Grupa de 45-54 de ani nu este departe și contribuie cu 23,52 la sută. Pe de altă parte, tinerii adulți, cu vârste între 18 și 24 de ani, și persoanele de 55-64 de ani, sunt mai puțin activi în e-commerce și reprezintă cumulat sub 28 la sută.
Trenduri majore care influențează piața și predicții pentru 2024
Piața locală de eCommerce a ajuns la vârsta maturității. Creșterile de la an la an sunt moderate, iar concurența crește permanent, mai ales de la concurenți internaționali puternici, în special branduri din UE sau, recent, jucătorii din zona non-UE, precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global. Comercianții trebuie să mizeze pe o abordare agilă, pe tehnologii noi, precum automatizări, AI, soluții de personalizare, și să-și extindă operațiunile pe orizontală, dar și cu verticale noi. Concomitent, optimizarea operațiunilor interne trebuie să rămână un focus pentru a susține o dezvoltare strategică pe termen lung.
Tendințele care modelează piața locală, dar și predicții și opinii privind 2024 în România, din partea liderilor din industrie, sunt incluse în raportul eCommerce Insights 2024, realizat de MerchantPro.
“În 2024, marii câștigători în retailul online vor fi cei care vor avea curajul să investească în automatizări și în inovații care să le crească performanța și să le optimizeze platforma și fluxurile interne. Dacă anul trecut comercianții au analizat, acum e momentul să acționeze. Este anul în care trebuie să automatizeze și să integreze soluții care să le susțină dinamica. Cei care nu se vor mișca suficient de agil vor pierde teren important și avea, în cel mai bun caz, creșteri modeste”, consideră Arthur Rădulescu, CEO și fondator MerchantPro.
Nevoia de agilitate și adaptabilitate rapidă a generat și un interes crescut pentru soluțiile SaaS de eCommerce, în detrimentul soluțiilor open-source, care au scăzut în popularitate cu 25 la sută.
“Investițiile de aproape un milion de euro, realizate în ultimii doi ani în platforma MerchantPro, au avut ca scop soluționarea problemelor comune întâmpinate de comercianți, precum lipsa de autonomie și flexibilitate a soluțiilor tehnice. Noile suite de funcționalități pe care le-am lansat pentru front end și back end au fost concepute ca să ofere mai multă independență antreprenorilor și specialiștilor și au inclus o serie de integrări rapide pentru soluții de automatizare, personalizare și optimizare a operațiunilor. Aceste aspecte sunt esențiale pentru diferențierea între profit și reziliență sau eșec. Comercianții care utilizează platforma noastră apreciază aceste caracteristici, lucru demonstrat de adoptarea crescută a acestor funcționalități”, adaugă Arthur Rădulescu.
Raportul eCommerce Insights 2024, o radiografie a pieței de eCommerce la început de an, cu analiza contextului și tendințelor, predicții și opinii de la lideri din industrie, poate fi descărcat de aici.
DESPRE MERCHANTPRO
Este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România și Europa, prin funcționalități competitive de eCommerce, servicii profesioniste de suport și soluții personalizate, adaptate necesităților specific de dezvoltare. Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional, iar peste 5.000 magazine online i-au utilizat funcționalitățile în cei peste 15 ani de prezență pe piață. În ultimii doi ani, și-a consolidat prezența pe piața internă și internațională, cu aproape 2.000 de magazine active în România și un număr în creștere continuă pe piața din vestul și sud-estul Europei.