Percepţia românilor faţă de aspectele cu impact asupra calităţii vieţii lor a înregistrat o schimbare notabilă. Majoritatea respondenţilor (54 la sută) la un raport de cercetare realizat de Asociaţia CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc şi Analiză – alături de Reveal Marketing Research, plasează pe primul loc somnul/ odihna.
Echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională a urcat pe locul 2 (52 la sută, faţă de 45 la sută în 2023). Alimentaţia completează top 3, în cădere de pe prima poziţie pe care o deţinea anul trecut (51 faţă de 67 la sută). Pe locurile 4 şi 5 se află în continuare activitatea sportivă, cu o uşoară creştere faţă de perioada anterioară, şi răsfăţul cu moderaţie, situat pe ultimul loc ca importanţă şi anul acesta, însă cu o creştere semnificativă, de la 28 la 34 la sută în 2024.
„Modul în care evoluează de la un an la altul percepţia românilor faţă de aspectele cu impact asupra calităţii vieţii este mereu surprinzător. Anul acesta, de exemplu, ei par să conştientizeze tot mai mult importanţa unui somn suficient cantitativ şi calitativ în vieţile lor, un aspect adesea neglijat, de care însă depinde cât suntem de performanţi la locul de muncă, cât suntem de prezenţi în mijlocul familiei sau câtă energie ne rămâne pentru hobby-uri şi alte activităţi importante.
Măsurile pe care le luăm ca să ne îmbunătăţim somnul, echilibrul personal, alimentaţia, activitatea fizică sau timpul pe care ni-l acordăm pentru momentele de răsfăţ pot contribui semnificativ la evitarea stărilor de insatisfacţie şi disconfort pe termen lung”, declară Constantin Bratu, preşedinte CIPRA.
- Julius Meinl are un nou Managing Director
- Germanii de la TMD Friction mută în România centrul tehnic din Leverkusen. „Inima fabricii de plăcuțe de frână pleacă în România”
- Târgul de Cariere dă startul unui nou sezon de evenimente de recrutare și employer branding. 20.000 de candidați sunt așteptați la întâlnirile cu recrutorii, în martie și aprilie
Pentru unu din șase români din categoria de vârstă 25-35 de ani, somnul are o importanţă crescută (58 la sută faţă de media de 54 la sută la nivelul întregului eşantion). Alimentaţia este semnificativ mai importantă pentru categoria de vârstă 55-65 de ani (61 la sută faţă de media de 51 la sută la nivelul întregului eşantion).
Întrebaţi despre factorii importanţi în viaţă, respondenţii studiului au menţionat familia pe primul loc, ca şi anul trecut, dar cu mai multe procente anul acesta (89 faţă de 83 la sută). O schimbare semnificativă este legată de importanţa pe care oamenii o acordă stării de spirit, care a avansat şi se situează pe locul al doilea, după familie, cu 84 de procente, și este considerată prioritară comparativ cu starea fizică şi financiară, care au dobândit procente mai generoase anul trecut.
În privinţa gradului de satisfacţie faţă de diferite aspecte ale vieţii, 70 la sută dintre respondenţi sunt mulţumiţi de casa în care locuiesc (faţă de 76 la sută în 2023), 62 la sută sunt mulţumiţi de alimentele pe care le consumă (faţă de 70 la sută), 53 la sută sunt mulţumiţi de timpul pe care îl petrec pentru relaxare (faţă de 58 la sută) şi 34 la sută petrec destul timp cu prietenii (comparativ cu 39 la sută).
Principalii factori de stres au rămas neschimbaţi: creşterea preţurilor, contextul economic actual şi situaţia financiară. Aspectele băneşti sunt urmate de lipsa timpului, resimţită mai acut anul acesta (49 faţă de 44 la sută) şi de responsabilităţile din familie, mai stringente şi ele (42 comparativ cu 33 la sută).
Anul acesta, 40 la sută dintre respondenţi se declară stresaţi de nevoia de a răspunde unor standarde impuse de societate. Și activitatea profesională în sine (36 la sută) şi relaţia cu partenerul de viaţă (35 la sută) sunt stresante într-o pondere mai mare anul acesta.
Studiul semnalează și că, similar cu anul trecut, circa jumătate dintre respondenţi îşi consideră calitatea vieţii ca fiind bună; cei care o evaluează ca fiind slabă sunt în special persoane între 55 şi 65 de ani, cu venit scăzut. Gradul de satisfacţie faţă de aspectele vieţii românilor este influenţat şi în 2024 de igiena/ curăţenia din casă (81 la sută), urmat de gradul de mulţumire faţă de casa în care stau (70 la sută), siguranţa personală (62 la sută) şi alimentele pe care le consumă (62 la sută).
Realizat de Reveal Marketing Research în mai, pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul CIPRA a vizat un eşantion reprezentativ la nivel naţional, format din 1.008 respondenţi, bărbaţi şi femei, utilizatori de internet, cu vârste între 18 şi 65 ani, din mediul urban sau rural.