Paul Olteanu (Mind Architect): “În nicio țară din Europa nu veți vedea atât de puțini empatici în mediul de afaceri ca în România”

Aproape jumătate dintre angajații și manageri români pun cu precădere preț pe logică și structură, sunt responsabili și organizați (46,8 la sută) și au ca profil de personalitate dominant profilul de Gânditor (Thinker), relevă un studiu prezentat de EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, care a analizat 5.135 de profiluri de manageri și persoane cu roluri-cheie în organizațiile din România, cu ajutorul metodologiei Process Communication Model (PCM).

Datele studiului, în care au fost incluse date analizate între 2016 și 2019, arată că România este țara europeană cu cel mai mic procent de oameni cu bază Empatic (Harmoniser) – 19,5 la sută, adică profilul de personalitate care pune preț pe relații și oameni și arată cel mai adesea compasiune în interacțiunea cu ceilalți.

“Ne place să recrutăm oameni cu bază Thinker și avem rata cea mai mare din toată Europa. Asta spun statisticile: ne plac oamenii logici, organizați, care pleacă la 11 noaptea de la birou (secvența de stres de nivel 2 a etajului de Thinker). Este foarte folositor pentru companii. Pe de altă parte, în nicio altă țară din Europa nu veți vedea atât de puțin empatici (Harmoniseri) în mediul de afaceri.

Deși este al treilea cel mai des întâlnit profil de personalitate din Europa, în România nu se pune mare preț pe a recruta manageri atenți la oameni, orientați către relații. Asta trebuie să ne pună pe gânduri, în condițiile actuale de pandemie, cu migrări tot mai frecvente ale angajaților”, spune Paul Olteanu, fondatorul Mind Architect (cel mai ascultat podcast din România), dar și cel mai activ trainer și coach de PCM din România și în Top 5 în Europa.

Potrivit statisticilor, în Franța, Elveția sau Țările de Jos, procentele arată cu totul altfel. Profilul Empatic (Harmoniser) este pe prima sau a doua poziție, urmat de Gânditor (Thinker). Acestea sunt două din cele șase tipuri de personalitate ale modelului PCM.

O altă concluzie a analizei, din perspectiva angajatorilor, este faptul că, dacă vrei ca oamenii să fie motivați, trei din patru angajați (73,6 la sută) au nevoie să li se ofere apreciere pentru competență, să le fie recunoscute eforturile, munca, modul de gândire.

“Românii, prin educația primită în școală, nu au reflexul natural de a arăta apreciere. Din contră, atunci când e nevoie să-și exprime părerea despre munca cuiva, sunt tentați să-i transmită celuilalt doar ce putea să facă mai bine, ceea ce înseamnă de fapt invalidarea competenței sale.

La noi, în mediul de business, dacă vrei să motivezi trei din patru colegi, trebuie să le oferi apreciere pentru competență – să le spui lucruri de bine despre munca sau gândirea și efortul lor. Dacă vrei să motivezi nouă din zece colegi, trebuie să le oferi și atenție personală. Iar în România, conform acestui studiu, nu există un motiv de demisie mai puternic decât sentimentul că munca ta nu contează. PCM te ajută să-ți dai seama de ce au nevoie cei din jurul tău ca să aibă bateriile încărcate”, spune Paul Olteanu.

“E vital să ne cunoaștem profilul pentru a ști ce ne motivează. Să nu ne trezim apoi în joburi unde ne simțim mizerabil. Este vital să ne încărcăm bateriile mai întâi nouă și apoi altora. Revelațiile cele mai dese de la cursurile de PCM sunt că nu trebuie să avem grijă de ceilalți mai întâi, ci de noi. Dacă vedem că oamenii din jurul nostru sunt stresați sau cu bateriile descărcate, atunci este imposibil pentru ei să ofere apreciere”, completează Andreea Rotaru, trainer și coach certificat PCM, EXEC-EDU.

“În Marea Britanie, unde locuiesc și țin o parte din cursuri, există o preocupare mult mai mare legată de propria stare de bine. În România, primul pas este să începem să înțelegem cât este de important să avem grijă de bateriile proprii, iar modelul PCM ne poate ajuta. Aplicabilitatea modelului este diversă și vine cu multe momente de <aha>, nu numai la job, dar și pe plan personal, parenting”, adaugă Magda Tabac, trainer certificat PCM, EXEC-EDU.

Studiul a fost propus și prezentat de Paul Olteanu. EXEC-EDU este prima companie de training care a introdus cursuri de PCM, din 2010, cu peste 3.700 de cursanți la activ. Această metodologie a fost creată de dr. Taibi Kahler, care a fost și consultantul lui Bill Clinton la alegerile din 1992. PCM a fost folosit de NASA, între 1978 și 1996, pentru selecția și pregătirea astronauților, iar din 1981 a fost dezvoltat ca model comercial de selecție și pregătire a angajaților, la cererea directorilor de companii.

“Sunt 11 ani de când EXEC-EDU propune managerilor și echipelor lor această metodologie. Suntem o adevărată școală de PCM. Acest model reprezintă atât o modalitate de autocunoaștere, cât și de profilare a personalității, cu beneficii fantastice pentru relaționarea și comunicarea în echipă. Primele cursuri au fost susținute de Dragoș Bucurenci, iar acum avem o echipă formată din cinci traineri și coach licențiați PCM. Echipa actuală este formată din Paul Olteanu, Andreea Rotaru, Alexandra Irod, Magda Tabac și Cezar Găzdoiu”, spune Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.

Discuția la care au participat trainerii EXEC-EDU poate fi urmărită aici.

DESPRE PROCESS COMMUNICATION MODEL

A fost folosit de NASA, între 1978 și 1996, pentru selectarea astronauților, iar din 1981 a fost dezvoltat ca model comercial de selecție și pregătire a angajaților, la cererea directorilor de companii. Potrivit acestei teorii de personalitate și comunicare, există șase niveluri ce alcătuiesc personalitatea umană: Thinker (logic, responsabil și organizat), Persister (dedicat, atent și scrupulos), Harmoniser (cald, senzitiv, plin de compasiune), Imaginer (imaginativ, contemplativ și calm), Rebel (spontan, creativ și jucăuș) și Promoter (adaptabil, convingător și șarmant).

DESPRE EXEC-EDU

Cu o prezență de peste 20 de ani, este liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training, cu o echipă de peste 40 de traineri și experți și aproape 20.000 de cursanți. Portofoliul său cuprinde circa 70 de programe, iar oferta este structurată pe patru linii principale de activitate: programe de dezvoltare pentru C-level, programe de management, cursuri de specializare în domenii profesionale actuale, de nișă și workshop-uri de well-being. Cele patru direcții include, pe lângă programe de training, coaching, mentoring și consultanță. În 2019, a obținut premiul Gold Award în topul celor mai bune companii de training din România, în urma unei cercetări derulate de Learning Network, la care au participat peste 500 de manageri și specialiști de resurse umane.

Articolul anterior

LSEG, centrul de servicii al Bursei din Londra, își mărește echipa din București cu 100 de specialiști

Articolul următor

O nouă criptomonedă românească intră pe piața virtuală. Un tânăr de 19 ani, în spatele tehnologiei inovatoare

Articole din aceeași categorie
Total
26
Share