“Portretul-robot” al femeii de afaceri din România: 42 de ani, inteligentă, educată, interesată de business în retail și înfrumusețare

Peste 500.000 de femei sunt implicate în afaceri, ca acționari în companii active pe piața românească, arată un studiu KeysFin, prezentat în cadrul evenimentului Empowering Women Entrepreneur, organizat de Artfirst și Financialmarket.ro.

“Interesul femeilor pentru business este pe un trend crescător. Numărul celor implicate în calitate de acționari la companii active a crescut cu 5,6 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, mediul de afaceri românesc este în continuare dominat de bărbați – doar 37,4  la sută dintre companiile din România au acționariat feminin”, declară experții KeysFin.

Conform datelor publicate de Registrul Comerţului, la finalul lui 2018, dintr-un total de 1.359.362 asociaţi sau acţionari în firmele din România, doar 508.312 erau femei, adică puţin peste o treime. Față de 2014, numărul femeilor a crescut însă cu peste 21 la sută. 167.555 de femei erau înregistrate ca persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Numărul acționarilor de sex feminin a crescut, între 2014 și 2018, în special în Capitală (de la 100.000, în 2014, la 115.000, în 2018), Ilfov (de la 14.000 la 22.000) și Cluj (de la 20.000 la 27.000). Totuși, ponderea acționariatului feminin, în aceste trei zone, nu depășește 40 la sută. Pe primul loc în topul județelor în care femeile acționar dețin proporția cea mai mare se află Tulcea, unde femeile dețin 41,4 la sută. Podiumul este completat de Galați (41,2 la sută) și Hunedoara (41 la sută). Județele codașe, unde femeile acționar au cele mai mici ponderi, sunt Sibiu (36 la sută), Bistrița-Năsăud (35,9 la sută) și Harghita (32,4 la sută).

Afacerile derulate de companiile cu acționariat feminin s-au ridicat, în 2017, la nivelul de 125,5 miliarde lei. După cifra de afaceri, în top 5 județe unde femeile acționar sunt implicate în companii se regăsesc București (34,6 miliarde lei), Ilfov (opt miliarde), Cluj (5,5 miliarde), Brașov (5,1 miliarde) și Timiș (4,9 miliarde).

Ce afaceri conduc româncele

Analiștii KeysFIn au realizat un profil al femeilor acționar din România în 2018: 42 de ani, inteligente, educate, interesate de business din sfera activităților de retail, consultanță și înfrumusețare. Potrivit KeysFin, majoritatea firmelor în care sunt implicate femei, ca acționar majoritar (>50 la sută) au, în medie, cinci salariați și o cifră de afaceri de până în 550.000 lei.

Între 2010 și 2018, comerţul cu amănuntul – vedeta economiei românești – a fost și domeniul cel mai atractiv pentru femei. 28.138 femei sunt acționari în companii active din domeniu. Topul activităților de interes este completat de Coafură și alte activități de înfrumusețare (19.930) și Activitățile de consultanță pentru afaceri și management (11.589).

Serviciile, sănătatea și asistența sociale, ca și învățământul, se bucură de o prezență mai mare a femeilor, comparativ cu barbații. Domeniile de activitate în care numărul femeilor este semnificativ mai mic decât cel al bărbaților implicați sunt construcții, agricultură și transport și depozitare. Cele mai active în afaceri sunt femeile între 30 și 50 de ani. Peste 60 la sută dintre femeile acționar au vârsta cuprinsă în acest interval. Zece la sută au peste 60 de ani și numai 0,2 la sută sunt tinere curajoase, ce pornesc o afacere încă de la 18-20 de ani, susțin experții KeysFin.

În aceeași perioadă, pe lângă cele peste 350.000 de românce implicate în business, ca acționari, top 3 alte naționalități femei acționari era reprezentat de chinezoaice (871), moldovence (398) și italience (164). În companii active, cu femei administrator, situația se prezintă asemănător: românce (peste 57.000), chinezoaice (37), italience (34), femei din Republica Moldova (34).

Femeile din România, mai educate

La nivel global, femeile dețin 24 la sută roluri de vârf, în 2018, o scădere de la 25 la sută, în 2017. Cu toate acestea, în 2018, 75 la sută dintre companii au avut cel puțin o femeie în managementul superior, față de 66 la sută, în 2017.

În UE, 73 la sută dintre companii au raportat că au cel puțin o femeie în managementul superior, iar 27 la sută dintre rolurile principale ale întreprinderilor sunt deținute de femei. Pe de altă parte, conform datelor Eurostat, femeile sunt mai educate decât bărbații: în 17 din 35 de state europene, femeile au un grad de educație superior bărbaților, iar 75,1 la sută dintre femeile din UE au absolvit cel puțin o formă de învățământ secundar, față de 73,7 la sută dintre bărbați.

România se află aproape de media europeană, iar din punct de vedere al învățamântului superior, româncele depășesc cu două puncte procentuale bărbații români. România înregistrează și cea mai mică diferență de salarizare la nivel de top management, dintre femei și bărbaţi, din statele UE. Astfel, o femeie din România, care ocupă o poziţie de management, câştigă, în medie, cu cinci la sută mai puţin decât un bărbat cu o funcție managerială similară.

KeysFin oferă servicii de business information şi credit management, dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, la studii şi analize de sector necesare companiilor care doresc să dezvolte un business sănătos pe piaţa românească. KeysFin deţine şi aplicaţia KeysFin Mobile, prin care utilizatorul poate accesa, ușor şi rapid, informaţii de contact, situaţii financiare, indicatori şi informaţii juridice, de la peste un milion de companii şi PFA active din România.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share