Primele trei trimestre din 2023 au marcat o creștere a volumului tranzacțiilor de relocare și extindere de birouri cu suprafețe de peste 3.000 mp, o creștere cu 11 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut.
Din punct de vedere al domeniilor de activitate, industria IT&C a avut o pondere surprinzător de mare: 42 la sută din totalul tranzacțiilor realizate, față de numai 25 la sută în primele nouă luni din 2022. Ambele evoluții arată o creștere a accentului pus de marii jucători, inclusiv cei din IT&C, pentru revenirea angajaților la birou într-o măsură tot mai mare.
Crește dinamica sediilor cu suprafețe mari (peste 3.000 mp)
Din totalul de circa 158.000 mp tranzacționați în primele trei trimestre din 2023, 65.500 mp au fost reprezentați de tranzacțiile peste 3.000 mp, ceea ce reprezintă o pondere de 45 la sută, față de 34 la sută în aceeași perioadă a anului precedent.
- Tendințele anului în coworking: spațiile de coworking nu mai sunt dominate de freelanceri tineri, ci devin relevante pentru profesioniști maturi
- 7 abilități care transformă un manager într-un manager-coach
- Palo Alto Networks, lider mondial în securitate cibernetică, devine partener strategic al Universității Babeș-Bolyai: studenții vor avea acces la instrumente de învățare de ultimă generație
Cea mai accelerată creștere s-a resimțit pe segmentul 3.001-5.000 mp, unde a avut loc o dublare a suprafețelor închiriate, și pe segmentul tranzacțiilor de peste 10.000 mp, unde creșterea a fost de circa 70 la sută. “Constatăm recent o atenție crescută pe care marile companii o acordă spațiului de lucru și întoarcerii – în sistem hibrid – la biroul fizic”, remarcă Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.
Tendința de revenire la sistemul de lucru de la birou în companii a devenit tot mai evidentă, în ultima perioadă, și la nivel global. Această schimbare de paradigmă vine în contextul unei intense dezbateri privind avantajele și dezavantajele muncii de la distanță.
Discuții intense despre revenirea la birou a angajaților
Unul dintre motivele principale care stau la baza tendinței de revenire la birou este legat de cultura organizațională. Potrivit unui sondaj realizat de Korn Ferry în SUA, doi din trei lideri de companii consideră că o cultură organizațională sănătoasă reprezintă peste 30 la sută din valoarea de piață a companiei lor. Mulți lideri sunt de părere că o cultură puternică poate fi stabilită și menținută doar dacă toți angajații lucrează în același spațiu fizic cel puțin o parte din timp. Acest argument este susținut de mulți CEO, care afirmă că productivitatea angajaților este mai mare în birou. Andy Jassy, de la Amazon, declară că „e mai ușor să înveți, să modelezi, să practici și să întărești cultura noastră când suntem în birou împreună și suntem înconjurați de colegi”.
Pentru implementarea noilor politici de revenire la birou, există o varietate de abordări adoptate de companii. Goldman Sachs dorește ca angajații să lucreze cinci zile pe săptămână la birou, iar Google ia în considerare prezența angajaților la birou în evaluările performanțelor. Un raport realizat de Resume Builder, pe baza unui sondaj efectuat asupra a 1.000 de lideri de companii, arată că aproape 30 la sută dintre companii amenință cu concedierea angajaților care nu respectă cerințele privind prezența la birou. Doar doi la sută dintre liderii de afaceri nu intenționează niciodată să solicite angajaților să lucreze în persoană.
Deși există o tendință clară de revenire la birou, modelele de lucru hibride devin tot mai populare. Majoritatea angajaților susțin un program de lucru hibrid, în care lucrează cel puțin o zi pe săptămână de la distanță și celelalte zile în birou. Această abordare permite o flexibilitate mai mare și e susținută de 68 la sută dintre angajații cu normă întreagă, conform unui sondaj realizat de Bankrate.
Cele mai dinamice industrii pentru piața de birouri în T1-T3 2023
După evoluții timide, mult sub marja cu care ne-a obișnuit în anii pre-pandemie, industria IT&C înregistrează un avânt simțitor în 2023. Cu o pondere de 42 la sută în totalul tranzacțiilor de (Pre) Închirieri și Expansiuni, 62.000 mp, creșterea este semnificativă față de nivelul de numai 37.000 înregistrat în aceeași perioadă din 2022. Serviciile financiare și cele personale reprezintă următoarele industrii ce conduc în clasamentul domeniilor de activitate.
Dacă în ultimul an tranzacțiile de relocare a sediilor companiilor IT&C s-au axat în special pe o diminuare a spațiului închiriat, însă balansând cu creșterea calității spațiului, una dintre tranzacțiile principale din trimestrul III din 2023, ce a implicat o companie din IT&C (Adobe), a reprezentat în premieră o expansiune a spațiului ocupat în noul sediu.
Ultimele evoluții ale tranzacțiilor de renegociere & reînnoire
În privința prelungirilor contractelor existente, creșterea nivelului de tranzacționare este mai mult de 2,4 ori în primele trei trimestre din 2023 față de 2022, ceea ce arată că o parte dintre companii au ales să prelungească contractele în actualele locații pentru a asigura spațiul necesar revenirii angajaților la birou într-un număr cât mai mare chiar în sistemul hibrid de venire prin rotație.
“Cu toate că revenirea la birou este în plină desfășurare, încă se caută găsirea unui echilibru între cerințele de lucru de la birou venite din partea CEO pentru păstrarea și consolidarea culturii organizaționale și nevoile și preferințele angajaților de a lucra o parte din timp de la distanță”, consideră Alexandru Petrescu.