Potrivit Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, majoritatea clienților pentru care furnizează servicii de HR oferă cel puțin un beneficiu extrasalarial de Paști, de la cadouri în bani sau în natură, tichete cadou, zile libere sau tichete culturale. Cel mai răspândit beneficiu este reprezentat de cadourile în bani.
Beneficiile extrasalariale și bonusurile oferite de angajatori în perioada sărbătorilor pot varia în funcție de sectorul de activitate și politica fiecărei companii. Pot lua forma cadourilor în bani și/ sau în natură, respectiv a tichetelor cadou în valoare de până la 300 lei, se pot cuantifica în zile libere extra sau tichete culturale.
Beneficiile extrasalariale și bonusurile reprezintă o modalitate importantă prin care companiile își motivează și își recompensează angajații, pentru a contribui la retenția și satisfacția lor. În ultimii ani, companiile au devenit mai conștiente de importanța lor și au început să ofere o gamă mai largă, inclusiv asigurări medicale, concedii plătite suplimentare sau indemnizații de telemuncă.
- Majoritatea profesioniștilor HR folosesc instrumente de inteligență artificială în munca lor. ChatGPT, cel mai folosit
- Două treimi dintre angajați traversează o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Cel mai mult îi afectează că nu câștigă suficient și instabilitatea politică
- Microsoft, Google, Continental, Oracle și Bosch, cei mai doriți angajatori în România, în 2025
”Extinderea gamei de beneficii se observă cel mai mult în sectoarele de activitate în care există o concurență puternică pentru angajați. Aici întâlnim o varietate extinsă, de la abonamente medicale private pentru toți membrii familiei, la cadouri cu ocazia sărbătorilor legale sau de 8 martie, abonamente la sală, programe de wellbeing și sănătate emoțională. Un aspect nou, având în vedere pandemia și post-pandemia, este indemnizația de telemuncă – un buget pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, acordat odată cu tranziția spre telemuncă”, arată Laura Ștefan, Managing Director Accace România.
Deși majoritatea angajatorilor înțeleg importanța motivării angajaților la nivel financiar și, implicit, al performanței profesionale, toate companiile își ajustează politica de beneficii și bonusuri în funcție de condițiile economice generale, de nevoile și preferințele angajaților și de concurența pe piața forței de muncă. Unele pot fi nevoite să-și restrângă beneficiile extrasalariale și bonusurile ca urmare a dificultăților financiare sau a schimbărilor economice, spun experții Accace. În ultimii doi ani, majoritatea companiilor ce au externalizat serviciile de administrare personal către Accace acordă cel puțin un beneficiu angajaților – cel mai adesea, tichete de masă.
Beneficiile extrasalariale scutite de taxe
Un aspect important de avut în vedere în momentul stabilirii formei de bonusare acordate personalului, atrage atenția Managing Director-ul Accace România, se referă la cunoașterea clară a tipurilor de beneficii care pot fi oferite angajaților.
„Ele trebuie incluse în contractul individual de muncă și/sau regulamentul intern, respectiv contractul colectiv de muncă, unde este cazul, și menționate furnizorului de servicii de salarizare ca să fie impozitate corespunzător. Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 a introdus o serie de modificări și completări la Codul fiscal, printre care un nou plafon pentru veniturile neimpozabile pe care le pot acorda angajatorii. O serie de beneficii acordate lunar sunt scutite de impozitul pe venit și contribuțiile sociale, în limita a 33 la sută din salariul de bază brut, și cu respectarea altor plafoane, acolo unde e cazul. Printre acestea se numără contravaloarea hranei acordate de angajator pentru angajații proprii, serviciile turistice și/ sau de tratament, indemnizația de telemuncă, primele de asigurare voluntară de sănătate”, explică Laura Ștefan.
Raportat strict la așteptările angajaților, beneficiile și bonusurile extrasalariale reflectă recunoașterea performanțelor individuale sau de echipă și reprezintă o formă de motivare concretă. Cu cât procesul de bonusare este mai transparent și echitabil, iar ele sunt acordate în mod regulat și consistent, cu atât impactul la nivelul bunăstării angajaților este mai mare.
DESPRE ACCACE ROMÂNIA
Prezentă pe piața locală din 2007, a înțeles nevoia clienților de a avea toate procesele interne gestionate sub o singură umbrelă și a devenit un partener proactiv de servicii complete de consultanță și externalizare, ce face conexiunea între nevoi și soluții, combinând tehnologii inteligente cu o abordare holistică a business-ului fiecărui client. Oferă servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal și consultanță fiscală, corporate și juridică, printr-un cabinet de avocatură afiliat.
La nivel de grup, dispune de experiența a peste 800 de specialiști în gestionarea proiectelor globale de externalizare a proceselor contabile și de salarizare la scară mică și mare, cu un portofoliu de peste 2.000 de clienți din diverse industrii.
Pe plan internațional, Accace operează ca Accace Circle, o comunitate de business formată din furnizori de servicii BPO și consultanți, ce asigură clienților săi o experiență unificată, personalizată și de înaltă calitate. Acoperă peste 50 de locații prin aproape 2.500 de profesioniști, sprijină peste 15.000 de clienți, în mare parte companii locale și internaționale din topul Fortune 500, și procesează cel puțin 200.000 de fluturași de salariu pe lună la nivel global.