Raportul Național de Literație: 42 la sută dintre elevii din România au obținut scorul “nefuncțional” la testele de literație

42 la sută dintre elevi au obținut scorul “nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism, relevă “Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România”, lansat de Brio, platformă de teste standardizate pentru elevi, alături de alte șapte organizații non-profit, specializate în domeniul educației, pe baza rezultatelor obținute de peste 47.000 de elevi, din clasele I-VIII, la teste de literație.

În jur de 20 la sută dintre elevii care s-au testat (opt la sută din populația școlară) sunt la limita de a trece în categoria de “minim funcțional”. Doar 11 la sută dintre elevi se plasează în categoria “funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.

Prin platforma BRIO, în ultimele 15 luni, mai mult de 47.000 de elevi din România au avut posibilitatea de a face în mod gratuit teste de literație, care le-au indicat nivelul în ceea ce privește capacitatea de înțelegere a unui text scris. Scorul mediu al tuturor acestor teste este de 26,9 puncte.

Rezultatele obținute de elevii din România la testele de literație îi plasează la circa șapte puncte peste nivelul nefuncțional al literației, ceea ce înseamnă competențe limitate la utilizarea unui limbaj simplist, incapacitatea de a identifica personaje dacă nu sunt nominalizate explicit în text și localizarea informației doar într-un context clar, prezentat în propoziții scurte și evident conectate. Dacă 42 la sută dintre elevi s-au încadrat la nivelul “nefuncțional”, 47 la sută au obținut rezultatul “minim funcțional”.

Rezultatul maxim la testele de literație a fost obținut doar de 11 la sută dintre elevii claselor I-VIII. Ei au dovedit că pot extrage și folosi informațiile dintr-un text dat, desprind concluzia și înțeleg mesajul global și, în egală măsură, pot face diferite interpretări, stabilesc relații de tip cauză-efect și găsesc asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte extrase din text.

Fetele au obținut rezultate mai bune

Pentru toate categoriile de vârstă cuprinse în raport (6-14 ani), fetele au arătat un nivel mai ridicat de performanță în comparație cu băieții, la toate competențele evaluate (localizarea, înțelegerea și sintetizarea informației). Diferența de punctaj dintre grupele de sex este cuprinsă între 2,24-3,98 puncte.

Totuși, băieții au avut o frecvență crescută în privința testării. De aceea, au o pondere de 52 la sută pentru întreg eșantionul analizat. În ceea ce privește categoriile de vârstă și sex, cel mai mare decalaj a fost înregistrat pentru elevii de 13 ani, unde nivelul de literație al fetelor este cu 3,98 puncte mai mare decât cel al băieților.

Competențele măsurate pe fiecare categorie de vârstă între șase și 14 ani prezintă o distribuire relativ uniformă a nivelului de literație. Cea mai mare diferență este înregistrată la competența de localizare a informației, cu o diferență de până la 11 la sută între extremele procentuale. 38 la sută dintre elevii din categoria de vârstă de nouă ani și 49 la sută dintre cei de 11 ani sunt la nivelul “nefuncțional”. Pe competența de înțelegere a informației, diferența este de până la opt la sută între extremele procentuale, respectiv 41 la sută pentru categoria de vârstă de 11 ani și 49 la sută pentru cea de nouă ani.

“Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România” a fost realizat pe baza rezultatelor a 31.590 de aplicări valide ale testelor de literație colectate din ianuarie 2021 în aprilie 2022. Eșantionul este reprezentat de elevi cu vârsta între șase și 14 ani, înscriși în sistemul public de învățământ, activi din punct de vedere educațional. Sistemul de testare a fost realizat de Brio, în conformitate cu cele mai riguroase standarde globale.

Articolul anterior

Francezul David Durand, noul director de design al mărcii Dacia

Articolul următor

De ce ar merita să lucrezi la TE Connectivity, compania care modelează lumea de mâine

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share