Revolut: Românii sunt tot mai deschiși să vorbească despre bani, dar tot consideră salariul un subiect-tabu

De Ziua Mondială a Economisirii, Revolut, aplicația financiară cu peste 20 de milioane de clienți, a întrebat 10.000 de europeni, dintre care 1.000 români, ce înseamnă pentru ei bunăstarea financiară și cum se raportează la finanțele personale sau ale familiei.

Pentru cei mai mulți dintre românii între 25 și 64 de ani (30 la sută), bunăstarea financiară înseamnă în primul rând să dețină controlul asupra propriilor bani și să știe mereu exact pe câți bani contează. 24 la sută dintre participanții la studiul realizat în octombrie de compania de cercetare Dynata pentru Revolut asociază bunăstarea financiară cu capacitatea de a-și ține sub control bugetul. Doar opt la sută s-ar simți mai confortabil psihic dacă ar avea mai mulți bani.

Mai ales generațiile tinere, generația Z, leagă bunăstarea financiară de lipsa totală a oricărei griji față de bani. Pentru 22 la sută dintre tinerii între 18 și 24 ani, bunăstarea se atinge când reușesc să economisească sau să investească în planurile lor pentru viitor.

În timp ce inflația crește, oamenii reacționează diferit la veștile legate de creșterea costului de trai. Unii se simt mai încrezători, alții sunt speriați. Atitudinile diferă și în funcție de gen.

21 la sută dintre femei sunt îngrijorate de impactul inflației asupra situației lor financiare. Procentul de bărbați care împărtășesc această temere este de doar 12 la sută. Asta face ca femeile să fie mai expuse la burnout financiar. Bărbații sunt mult mai încrezători (23 la sută) în capacitatea lor de a-și ține sub control cheltuielile și de a-și spori veniturile chiar și în vremuri de stagnare sau recesiune economică. Lucrurile se echilibrează în privința capacității de a gestiona cheltuielile gospodăriilor. Și femeile, și bărbații, sunt în căutarea de soluții pentru a-și îmbunătăți situația financiară (51 la sută dintre femei și 50 la sută dintre bărbați).

Românii, în general, resping ideea că femeile ar fi mai slab pregătite sau mai puțin educate financiar decât bărbații – 61 la sută cred că educația financiară nu are legătură cu genul. Atât bărbații, cât și femeile, au răspuns majoritar că nu cred că există o diferență de educație financiară între femei și bărbați (+63 la sută dintre femei/ 59 la sută dintre bărbați).

Cel mai mic procent de confirmări, 15 la sută, a fost înregistrat la întrebarea dacă se poate considera că, din cauze culturale și socio-economice, femeile ar avea mai puține cunoștințe financiare decât bărbații. Mai degrabă, românii tind să spună că, dimpotrivă, bărbații au mai puține cunoștințe despre finanțele personale decât femeile pentru simplu fapt că acestea sunt mai pricepute la gestionarea cheltuielilor din gospodărie (18 la sută dintre respondenți).

Tinerii (25-34 de ani) au o percepție mai puțin favorabilă priceperii financiare a femeilor. 23 la sută au indicat ca adevărată afirmația că femeile au o educație financiară mai limitată decât bărbații, din cauze socio-economice și culturale. Totuși, românii între 45 și 54 de ani resping în majoritate covârșitoare percepția conform căreia priceperea în gestionarea fondurilor personale ar fi influențată de diferențele de gen (67 la sută).

Cu cine se sfătuiesc românii, în problemele legate de bani?

Ca să-și țină finanțele sub control în perioadele de criză și să atingă bunăstarea financiară, 50 la sută dintre români se documentează din articole și cărți despre managementul banilor și finanțele personale. 46 la sută preferă sfatul experților și 20 la sută se consultă cu partenerii sau membrii familiei. Doar opt la sută ar lua în calcul să urmeze cursuri sau să obțină o diplomă în finanțe și economie.

Fiecare vârstă are preferința ei în materie de „consultanță financiară”. Cei între 35 și 44 de ani au o preferință evidentă pentru cărțile și articolele de educație financiară (57 la sută), iar categoria 45-54 ar apela mai degrabă la tehnologie sau la o aplicație financiară – 34 la sută. Seniorii contează mai mult pe sfaturile membrilor mai tineri ai familiei sau pe recomandările prietenilor (30 la sută).

Digitalizarea ia avânt: 29 la sută dintre români se bazează pe soluții digitale, ca fintech-urile sau neobăncile precum Revolut și platformele digitale, ca să obțină o abordare mai sănătoasă a banilor. Femeile sunt mai deschise (31 la sută) decât bărbații (26 la sută) la a utiliza tehnologia ca să obțină un control mai bun asupra bugetelor lor.

Această tendință este confirmată și de numărul tot mai mare de clienți Revolut care au creat Seifuri Vault, în ianuarie-septembrie 2022. Românii au economisit peste 67 de milioane de euro în Seifuri Vault în această perioadă, iar numărul conturilor de economisire a crescut cu 75 la sută față de aceeași perioadă din 2021.

Pentru vacanțe, renovarea casei, cadouri, mașini, studii, plata chiriei sau vremuri grele, românii au diverse motivații pentru a pune bani deoparte și folosesc pușculițele digitale Revolut pentru a economisi. Majoritatea Seifurilor Vault create de la începutul anului – 34 la sută – au avut ca destinație o rezervă personală (economii). Șapte la sută au fost pentru sărbători și vacanțe, trei la sută pentru rezerva pentru „zile negre” și 2,4 la sută pentru cadouri sau doar bani în „pușculița digitală”.

„În primele nouă luni ale anului, euro a fost moneda preferată de clienții români pentru a face economii – 44,4 la sută din  sumele totale depozitate în Seifurile Vault. Pe locul al doilea s-a aflat leul (32 la sută). Clasamentul primelor cinci cele mai populare monede pentru a economisi cu Revolut este completat de dolarul american (13,8 la sută din suma totală), lira sterlină (5,4 la sută) și francul elvețian (2 la sută). Suma medie dintr-un Seif Vault a fost de circa 283 euro/ client, iar orașele cu cele mai multe economii au fost București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța”, declară Gabriela Simion, director general al subsidiarei Revolut România și Head of Lending.

Românii încă se jenează să-și negocieze majorările salariale individuale

Mult timp, discuțiile despre bani au fost considerate un tabu. Mai nou, o altă tendință se remarcă printre români: unu din cinci nu are nicio problemă să vorbească deschis despre bani, în general. Această atitudine care indică încrederea în sine crește odată cu vârsta: 37 la sută dintre respondenții de peste 65 de ani vorbesc foarte ușor despre bani, față de 13 la sută dintre reprezentanții generației Z.

Temele precum economiile personale sau veniturile lunare rămân critice: 24, respectiv 28 la sută dintre respondenți, recunosc că nu le place să vorbească despre aceste subiecte. Acestea, urmate de răspunsurile referitoare la cererea de majorări salariale (27 la sută) sunt cele mai mari procente înregistrate la întrebarea: În ce situații găsești că e dificil să vorbești despre bani?

Nu doar negocierile salariale sunt un subiect dureros, ci și negocierile comerciale. 18 la sută dintre participanți sunt reticenți în a cere o reducere de preț pentru bunurile sau serviciile achiziționate. Românii din segmentul 35-44 de ani întâmpină cele mai mari obstacole în a cere o creștere salarială (41 la sută) față de cei de 55-64 de ani (19,2 la sută). Cei aflați în vârful carierei (45-55) au mai puține dificultăți în a vorbi despre bani (24 la sută).

O abordare sănătoasă a discuțiilor despre bani este considerată de majoritatea respondenților (57 la sută) drept unul dintre cei mai importanți factori pentru o relație bună în familie. Există și alte opinii. Pentru opt la sută dintre participanți, banii nu au fost niciodată un subiect relevant de discutat cu partenerii lor: doar în perioade de criză ar putea juca un rol. Patru la sută cred chiar că discuțiile despre bani, într-o relație, ar trebui să aibă loc doar dacă la mijloc se află și bunuri comune.

Copiii trebuie să învețe din școală despre finanțele personale

Cum rămâne cu educația financiară a copiilor? Românii sunt de acord cu acest lucru, indiferent de generația din care fac parte: cunoștințele financiare ar trebui să fie o materie școlară, iar bunăstarea financiară ar trebui predată de la vârste mici.

71 la sută dintre români și-ar fi dorit să fi învățat mai multe despre administrarea banilor personali din școală, ca să poată trece prin viață cu mai multă încredere. Doar șapte la sută cred că cei mici nu ar trebui să aibă de-a face cu banii și apreciază că e timp pentru asta, fiindcă ei învață să se descurce sănătos cu banii doar ca adulți, din momentul în care încep să primească salariu, iar educația financiară timpurie ar adânci diferențele economice și sociale dintre tineri. Cei mai mulți români, 31 la sută, cred totuși că lecțiile și cunoștințele financiare din școală joacă un rol social important în reducerea diferențelor de gen și sociale.

Așa se poate explica și popularitatea conturilor și cardurilor pentru juniori și adolescenți, cum este produsul Revolut <18. La nivel global, peste 1,8 milioane de clienți folosesc contul Revolut <18, iar peste 170.000 sunt utilizatori din România.

DESPRE REVOLUT

Este prima super-aplicație financiară care ajută utilizatorii din toată lumea să-și folosească la maximum fondurile de care dispun. În 2015, s-a lansat în Marea Britanie, cu servicii de transfer de bani și schimb valutar. Peste 20 milioane de clienți din lume, dintre care peste două milioane din România, folosesc azi serviciile inovatoare Revolut pentru a realiza peste 250 de milioane de tranzacții pe lună.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share