Rottaprint la 33 de ani: Business-ul pornit într-o sufragerie de 20 mp din Cluj a ajuns la investiții de peste 60 de milioane de euro, 700 de milioane de metri liniari tipăriți și prezență în 14 țări din UE, SUA și Asia

Anul acesta, Rottaprint, prima tipografie flexografică cu acționat 100 la sută românesc, înființată de familia Nechita-Rotta, împlinește 33 de ani de activitate.

În mai bine de trei decenii, compania care a luat naștere într-o sufragerie din centrul Clujului, a cumulat investiții de peste 60 milioane euro, a introdus în nomenclatorul țării o nouă meserie, a tipărit peste 700 milioane metri liniari și a pus etichete pe produse care s-au regăsit pe rafturile magazinului din 1991 până în prezent, majoritatea branduri de top din FMCG, dar și alte industrii.

Ajuns astăzi la o cifră de afaceri de 35 de milioane euro, Rottaprint este cel mai mare business de profil din România, cu o cotă de piață de 30 la sută. În cei 33 de ani de activitate, a colaborat cu peste 2.000 de clienți din domenii de top precum industria alimentară și lactate, băuturi răcoritoare, vin și băuturi alcoolice, sănătate și suplimente alimentare, detergenți și îngrijirea casei, cosmetice și îngrijire personală sau logistică.

De la trei angajați în 1991, la propria școală de tipar flexografic

Rottaprint a luat naștere în 1991, la Cluj-Napoca, la inițiativa celor trei fondatori, soții Arnella și Cristi Nechita-Rotta și mama Arnellei, Melania Rotta. Ei au fost și primii angajați ai proaspătului business, amenajat inițial într-o sufragerie de 20 mp din centrul orașului Cluj-Napoca și dotat cu un utilaj de tipar flexografic second hand, achiziționat cu 100 de mărci, cu care au tipărit 12.000 metri liniari pentru etichetele produse în primul an de activitate.

În trei ani, tipografia s-a mutat într-un spațiu de 80 mp, echipa s-a mărit la 15 angajați, iar producția a ajuns la peste 1,6 milioane de metri liniari. De-a lungul anilor, în ciuda contextului economic instabil din România, începând cu tranziția la economia capitalistă, crize consecutive, schimbări tehnologice, lipsa specializării în tipar flexografic, prin investiții constante și reziliență, compania a ajuns la o echipă sudată, de aproape 240 de angajați.

“Tehnologiile și modalitățile de imprimare se schimbă rapid. În 2008, pentru că am anticipat nevoia de specialiști în domeniu, am început să facem demersurile necesare ca ocupația de tipograf flexograf să fie introdusă în Codul Ocupațiilor din România. Apoi, am pus pe picioare prima școală de tipografi, în care angajații noștri cu experiență sunt profesori pentru următoarele generații, inclusiv acum”, declară Cristi Nechita-Rotta, co-fondator și director general Rottaprint.

Cristi Nechita-Rotta, co-fondator și director general @ Rottaprint.

Începuturi cu etichete autoadezive, prezentul dominat de soluții inteligente

Compania a început cu etichetele autoadezive în 1991 și an de an și-a lărgit portofoliul de produse. În 1995 a început să producă hârtie de unt, în 1999 capace de aluminiu, iar în 2000 folie pentru blistere. Trei ani mai târziu, a introdus în portofoliu și manșonul pentru înghețată și este și astăzi singurul producător a acestui tip de ambalaj din România.

În 2008, tipografia a început să producă etichete termocontractibile, iar la 20 ani de la înființare, în 2011, a lansat etichetele innobilate, urmate în 2014 de ambalaje flexibile și etichete wrap around, în 2016 etichete cu strat dublu (peal & seal), iar în 2019 a început comercializarea capacelor smart emboss, cartonașelor  înfoliate și inserturilor EAS. În pandemie, a lansat etichetele lenticulare, în 2021 pe cele inteligente și metalice, iar în 2022 a adăugat în portofoliu etichete cast & cure.

Doar în intervalul 2020-2023, business-ul clujean a investit peste șase milioane euro în tehnologii, echipamente și logistică de ultimă generație, ce au permis reduceri de 1-2 zile a termenelor de producție, dar și adopția unei noi tehnologii de tipar, numită digital inkjet, cu care a început să adreseze o ofertă completă unor industrii diverse, precum cea chimică, industria de uleiuri, lubrifianți, automotive, cosmetice și produse de curățenie și igienă personală, precum și pentru industria băuturilor.

Tot în ultimii trei ani, compania a derulat investiții de 3,7 milioane euro în tehnologii și utilaje pentru producția sustenabilă a produselor din portofoliu. Rottaprint a introdus în portofoliu etichetele activate prin tehnologia NFC, etichete autoadezive cu valoare adăugată ridicată și a reușit o scădere anuală a consumului de energie, de la 3.076 MWH, în 2017 la 2.934, în 2022, o scădere anuală estimată a consumului de materiale, de la 188 tone în 2017 la 178 tone în 2022, respectiv reducerea risipei de deșeuri și a consumului de materiale de circa zece tone pe an.

Investiții de 60 milioane euro în 33 de ani, miza pe export și creșteri susținute

Din 1991, până în prezent, Rottaprint a cumulat investiții de peste 60 de milioane euro în dotarea, creșterea și expansiunea business-ului pornit la Cluj-Napoca. În 2023, a înregistrat cu circa șapte la sută mai mulți clienți internaționali și a raportat comenzi în 14 țări din Europa, Asia și SUA.

Cu sediul în Apahida, jud. Cluj, Rottaprint deține alte două centre logistice în România, în Brașov și Ilfov, și două în Ungaria și Germania. Pentru 2024, are în plan consolidarea și extinderea prezenței pe anumite piețe din UE și vizează o creștere de cel puțin cinci la sută față de anul precedent.

”În 2023 ne-am lărgit portofoliul de produse în țările în care exportăm cel mai mult și am introdus produse consacrate în România și Ungaria pe piața germană. De altfel, pentru 2024, ne-am propus să ne consolidăm poziția în Germania și Ungaria, unde suntem prezenți din 2009, respectiv, 2013. Sunt principalele noastre țări de export și cresc organic, de la an la an”, explică Cristi Nechita-Rotta.

Potrivit acestuia, rețeta unui business matur și competitiv stă în reziliență, investiții constante, o echipă sudată, investită cu încredere, un mediu de lucru echitabil și deschidere permanentă la nou. ”Am creat Rottaprint ca business de familie, bazat pe creativitate, integritate și pasiune și așa ne dorim să rămână și în următorii 33 de ani. Ne-am dorit armonie, relații sănătoase, dorință de cunoaștere, respect față de client, plăcerea de a munci și deschidere permanentă la nou. Noi îmbrățișăm cu același entuziasm, profesionalism și creativitate, orice schimbări viitoare, la fel cum am făcut-o de atâtea ori în cei 33 de ani de activitate”, conchide directorul general Rottaprint.

DESPRE ROTTAPRINT

Este cea mai mare tipografie flexografică românească producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile de pe piața locală. Cu o experiență de peste 33 de ani, compania cu sediul în Apahida deține două centre logistice în România, în Brașov și Ilfov, și două în Ungaria și Germania. În 2023, a livrat produse în 14 țări din Europa, SUA și Asia.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share