Începerea noului an școlar înseamnă, pentru cei mai mulți părinți, cheltuieli suplimentare cu pregătirea copiilor pentru școală.
Pe fondul provocărilor financiare generate de rata inflației și creșterea costului vieții, aproape 60 la sută dintre părinți încearcă să se încadreze într-un buget de cel mult 500 de lei pentru rechizite, potrivit unui sondaj realizat pe platforma de recrutare online bestjobs. Mai mult de 70 la sută dintre respondenți se gândesc la soluții care să atenueze impactul cheltuielilor pentru școală asupra bugetului familiei.
72 la sută dintre cei preocupați de presiunile financiare urmăresc ofertele de la magazine pentru produsele școlare, 25 la sută vor folosi rechizite rămase din anii anteriori, iar 17 la sută se vor orienta către produse mai ieftine. Zece la sută dintre ei apelează la economii și 13 la sută se vor împrumuta pentru diferențele de bani necesari, iar 23 la sută au luat în calcul să ceară salariul în avans pentru a diminua impactul achizițiilor asupra bugetului familiei.
- Jumătate dintre angajatori au dificultăți în recrutare. Trei sferturi dintre ei se confruntă cu întârzieri în ocuparea posturilor de top management
- Transformare strategică la Randstad România: specializare și digitalizare sub conducerea unui nou Country Manager
- #CompliceLaSchimbare – Ionuț Păun (Director HR, City Grill Group): Foc continuu, 1.000 de oameni, 4 generații. Care este rețeta echilibrului?
„Începerea anului școlar aduce o presiune suplimentară pe bugetele românilor, în contextul în care avansul prețurilor a erodat puternic puterea de cumpărare în ultimul an. Indiferent dacă au avut sau nu creșteri salariale în acest an, achizițiile de la început de an școlar nu trec neobservate în planurile financiare ale familiei. Unii vor fi nevoiți să se împrumute ca să facă față noilor achiziții, iar o parte speră la un ajutor din partea angajatorilor, sub forma unui salariu în avans, mici bonusuri sau zile libere”, spune Ana Vișian, Marketing Manager bestjobs.
Angajații care au copii contează pe faptul că angajatorul le va oferi flexibilitate, pentru a face cumpărăturile din această perioadă, dar și pentru ce presupune naveta școlară din timpul anului. Căutările candidaților din ultimele luni au scos în evidență preferința pentru joburile remote sau hibrid, nu doar din partea segmentului 18-24 de ani, ci și din partea candidaților din intervalul de vârstă superior. Numai în august, au fost efectuate 35.000 de căutări după cuvântul-cheie remote și peste 110.000 de candidaturi pentru joburile care promovează munca de la distanță.
Deși anul școlar începe peste doar câteva zile, 38 la sută dintre părinții care au participat la sondajul bestjobs au amânat cumpărăturile destinate școlii și așteaptă să se consulte cu învățătorii sau profesorii ca să știe exact care sunt nevoile, tot ca o măsură de a cheltui mai eficient.
Față de anul trecut, doar 15 la sută dintre părinți alocă un buget mai mare, iar ceilalți încearcă să reducă costurile sau să se încadreze într-o sumă similară. Totuși, 40 la sută se tem că vor depăși bugetul alocat, 62 la sută sunt îngrijorați din cauza prețurilor mai mari, iar 16 la sută se gândesc că vor fi nevoiți să facă compromisuri la calitatea produselor sau la așteptările copiilor, ca să se țină de planul inițial.
Principala observație a celor care au început să facă cumpărăturile este că prețurile au crescut mult față de anul trecut (62 la sută). 37 la sută remarcă faptul că cerințele de la școală s-au diversificat, iar 25 la sută constată că au mai multe opțiuni la dispoziție și pot alege prețul potrivit pentru buzunarul lor.
Bugetul pregătit de părinți pentru anul școlar se împarte între cumpărarea de caiete și pixuri (opțiune selectată de toți respondenții), ghiozdan (65 la sută), penar (55 la sută) și hărți și atlase (30 la sută) sau manuale școlare (30 la sută). Părinții direcționează o bună parte din buget și spre cumpărarea de haine noi pentru copii. Patru din cinci părinți s-au orientat către magazinele fizice, pentru că își pot alege mai ușor produsele necesare, în timp ce 20 la sută cumpără online, ca să evite aglomerația.
Sondajul a fost realizat în perioada august-septembrie, pe un eșantion de 640 de părinți din România.
DESPRE BESTJOBS
Cu o experiență de peste 22 de ani în domeniu, este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. În orice moment, aici sunt peste 35.000 de joburi și 4,6 milioane de profesioniști conectați la piața muncii.