Rolurile și modul de lucru a circa un sfert dintre angajații (23 la sută) la nivel global s-au schimbat după implementarea tehnologiilor de automatizare, relevă studiul Deloitte Automation with Intelligence, iar unu din zece a avut deja nevoie de recalificare.
Studiul arată că această tendință va continua să ia amploare. Respondenții menționează că va trebui să recalifice o treime (34 la sută) din forța de muncă, în următorii trei ani, ca urmare a transformării rolurilor. Sondajul a fost realizat la nivel global, în rândul a peste 440 de directori ai departamentelor de IT, financiar și operațional, lideri responsabili cu automatizare și de soluții de servicii, din 29 de țări, inclusiv România.
„Confruntate cu această criză sanitară globală neașteptată, companiile s-au orientat spre tehnologie cu scopul de a-și menține sau crește capacitatea de procesare și de a implementa noi modalități de lucru, și s-au concentrat în același timp și pe reducerea costurilor. Cu toate acestea, ritmul apariției inovațiilor în materie de automatizare continuă să-l depășească pe cel al adoptării lor. Unu din trei respondenți (36 la sută) nu folosește soluții de automatizare oferite ca serviciu (automation-as-a-service), o modalitate esențială de a furniza tehnologii de automatizare în următorii trei ani.
Sunt necesare eforturi suplimentare pentru a depăși aceste bariere de adoptare, inclusiv rezistența la schimbare. Organizațiile trebuie să regândească formarea angajaților pentru a avea o imagine fidelă asupra așteptărilor în ceea ce privește locurilor de muncă și să ia măsuri practice, care să reducă impactul asupra forței de muncă în contextul automatizării, deși studiul arată că 58 la sută dintre companii încă nu au evaluat cum se vor schimba rolurile și sarcinile angajaților”, declară Andrei Ionescu, Partener Coordonator Consultanță și Managementul Riscului, Deloitte România.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
68 la sută dintre liderii de afaceri au apelat la automatizare pentru a răspunde pandemiei, iar 23 la sută au acordat prioritate automatizărilor care au îmbunătățit reziliența organizației. Studiul subliniază și că serviciile de tip cloud vor deveni principala tehnologie ce va susține automatizarea, fiindcă permite extinderea, răspunde rapid cererii și optimizează costurilor. Aproape jumătate dintre respondenți folosesc deja astfel de servicii în demersul de automatizare și 31 la sută au accelerat investițiile în soluții de automatizare stocate în cloud, ca răspuns la pandemie.
Interesul organizațiilor de a apela la tehnologii de automatizare este în creștere, 73 la sută au inițiat deja acest proces, cu un sfert mai mult față de anul trecut. Și implementarea acestor soluții capătă amploare. 13 la sută dintre respondenți afirmă că organizația lor folosește peste 50 de soluții de automatizare, în creștere de la opt la sută în 2019 și patru la sută în 2018. Automatizarea robotizată a proceselor rămâne cea mai răspândită tehnologie de automatizare (78 la sută), urmată de recunoașterea facială optică sau inteligentă (51 la sută), managementul proceselor de business (36 la sută) și inteligența artificială (34 la sută).
Pe lângă interesul crescut față de automatizare, companiile trebuie să aibă o strategie realistă pentru adoptarea sa, subliniază studiul. Doar 26 la sută dintre companiile care folosesc tehnologii de automatizare în faza de testare și 38 la sută dintre cele care implementează și extind astfel de soluții au o strategie la nivelul întregii organizații în acest sens. În plus, doar 40 la sută dintre organizațiile ce folosesc astfel de tehnologii în faza de testare și 65 la sută dintre organizațiile care implementează și extind aceste tehnologii susțin că au o viziune și un obiectiv clar și unanim acceptat în acest sens. Studiul subliniază și că, pentru ca o astfel de strategie să aibă succes, ea are nevoie de susținerea liderilor la cel mai înalt nivel. Membrii echipei de management (33 la sută) și directorii de IT (27 la sută) sunt cei mai mari susținători în majoritatea cazurilor.
Pentru a reuși să extindă implementarea soluțiilor de automatizare, organizațiile trebuie să analizeze barierele care continuă să le ridice dificultăți în acest demers, concluzionează studiul. Doar 38 la sută dintre organizații au definite procese mature și doar 37 la sută au standarde adecvate controlate de un centru de excelență dedicat automatizării, astfel că fragmentarea proceselor și faptul că nu sunt pregătite din punct de vedere IT rămân cele mai importante bariere, ca și în ultimii doi ani. Răspunsurile la sondaj au indicat rezistența la schimbare drept al treilea obstacol, urmat de lipsa unei viziuni clare.
Deloitte este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din România și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie și alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.