Conform studiului „Tendințe și provocări în HR 2018”, realizat de Valoria, în colaborare cu BusinessMark, 79 la sută dintre companii spun că cea mai importantă provocare strategică de la nivelul funcției de HR este menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților. Pe locul al doilea se află retenția angajaților cu potențial ridicat și a celor cu performanțe deosebite (61 la sută), iar pe locul al treilea este crearea unei culturi organizaționale care să dea un avantaj competitiv companiei (54 la sută).
Provocarea strategică din HR pentru care companiile din România spun că sunt cel mai bine pregătite este managementul proceselor de re-design organizațional, pentru o mai bună adaptare la schimbările de pe piață (69 la sută), la egalitate cu accesarea și integrarea mai extensivă a serviciilor oferite de „resursele umane contingente” (freelanceri, part timers, dar și utilizarea tehnologiei și a roboților, etc). La un punct procentual distanță este menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților (68 la sută).
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
„Abilitatea companiilor de a rămâne inovatoare și competitive se bazează pe disponibilitatea competențelor oamenilor calificați, corelat cu tendințele rapide de evoluție ale pieței. Al treilea an consecutiv, am adunat date de la top managementul și specialiștii de HR ai companiilor din România tocmai ca să surprindem tendințele din domeniul resurselor umane. Cea de-a treia ediție a studiului ajută organizațiile să înțeleagă unde sunt acum și care sunt noile reguli ale jocului pentru viitorul apropiat, în ceea ce privește provocările strategice, dar și utilizarea noilor tehnologii în HR, despre automatizarea proceselor sau digitalizarea funcției de HR aflați doar din acest studiu de referință”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Provocări la nivelul practicilor de HR
La nivelul practicilor de HR, pe primul loc între cele mai mari cinci provocări din 2018 se află găsirea de angajați cu competențe tot mai specializate (68 la sută), care era pe primul loc și anul trecut, la egalitate cu retenția angajaților (68 la sută). De pe locul opt în 2017, pe locul al treilea în 2018 urcă alinierea practicilor de HR cu managementul organizației și cu strategia de afaceri (42 la sută). Dezvoltarea următoarei generații de lideri ai organizației trece pe locul al patrulea (37 la sută), iar menținerea unor pachete de compensații competitive (37 la sută) coboară pe locul cinci de pe patru.
Pe primul loc între resursele esențiale disponibile și care pot fi folosite de companii pentru a răspunde cu succes provocărilor din HR se află susținerea solidă din partea top managementului pentru funcția de HR (65 la sută). Competențele de specialitate solide ale personalului din structura de HR (47 la sută) urcă de pe locul șapte pe doi, iar colaborarea transparentă dintre HR și management pentru aliniere la nivelul strategiei (41 la sută), urcă de pe locul șase pe trei.
59 la sută dintre companiile din România consideră crearea unei culturi organizaționale bazată pe încredere, comunicare deschisă și echitate ca fiind cea mai eficientă dintre practicile de atragere, retenție și recompensare a celor mai buni angajați. Crearea oportunităților de progres în carieră pentru angajați (58 la sută) trece de pe locul unu pe doi, în timp ce oferirea sentimentului de siguranță a locului de muncă pentru angajați (53 la sută) rămâne pe locul trei, la fel ca anul trecut.
„Considerăm oportună realizarea, împreună cu partenerii de la Valoria, a studiului Tendințe și provocări în HR, deoarece relevă percepțiile managerilor de resurse umane și a executivilor de top asupra provocărilor funcției de HR. În contextul actual, resursa umană este esențială pentru dezvoltarea strategică a business-urilor. Organizațiile sunt preocupate să creeze cultură organizațională, să aibă un engagement ridicat al angajaților, o retenție bună, acces la talente, și să dezvolte competențele de conducere pentru manageri”, spune Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.
Acțiuni pentru o funcție de HR strategică
Potențialul rolului strategic al funcției de HR este accesat numai de 13 la sută dintre companiile respondente, chiar dacă dinamica mediului de afaceri și provocările demografice fac din această abordare o necesitate. În firmele în care această abordare este o realitate, directorul de HR este la fel de implicat în atingerea obiectivelor de business, ca toți ceilalți directori din conducerea executivă.
Topul acțiunilor-cheie ce ar putea fi implementate de companii, în următorii trei ani, pentru a da o mai mare orientare strategică funcției de HR, are o structură diferită față cea de la ediția anterioară. Actualizarea strategiilor de HR, pentru a asigura alinierea cu obiectivele de business care evoluează continuu (56 la sută), urcă pe locul întâi în 2018, de pe locul al treilea în 2017. Pe locul al doilea urcă, de pe locul opt, investirea în dezvoltarea angajaților din HR (50 la sută), iar pe locul al treilea găsim fostul loc doi – măsurarea efectelor specifice ale programelor de HR (44 la sută).
În 2018, managementul relațiilor este considerată cea mai importantă competență a profesioniștilor de HR (4,38). Comportamentul etic trece pe locul al doilea (4,35), urmat de expertiza de Resurse Umane pe locul al treilea (4,12). Inteligența socială coboară de pe locul trei pe patru (4,06 în 2018), la egalitate cu abilitatea de a exercita leadeship și influență.
„Liderii companiilor vor ca departamentul de HR să treacă de la rolul funcțional la cel strategic, pentru a putea contribui la eforturile de creștere într-un mediu de afaceri cu mari provocări la nivelul atragerii, reținerii și motivării forței de muncă. De aceea, rezultatele ediției de anul acesta aduc în prim-plan nivelul de pregătire al oamenilor din echipa de HR, eficiența practicilor în atragerea, retenția și recompensarea angajaților, automatizarea proceselor și măsurarea performanței funcției de HR. Ajuns la a treia ediție, Tendințe și provocări în HR arată care este realitatea rolului funcției de HR în companiile din România”, afirmă Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.
Despre Studiul Valoria
Sondează percepțiile directorilor executivi din top managementul companiilor și ale directorilor de HR cu privire la provocările strategice ce stau în fața funcției de HR. Chestionarul, la care s-au primit 141 răspunsuri, a fost aplicat între 11 iunie și 12 septembrie. 17 la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, zece la sută din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane de euro, 17 la sută între 10-50 milioane de euro, 19 la sută între 1-10 milioane euro și 37 la sută sub un milion de euro cifră de afaceri. 63 la sută dintre respondenți au funcția de CHRO/ HR Director/ HR Manager, trei la sută sunt HR Business Partner, iar 16 la sută sunt CEO/ președinte/ director general/ membru al Consiliului de Administrație.
DESPRE VALORIA
Valoria Business Solutions este o companie de training, consultanță și coaching. Misiunea sa este aceea de a transforma potențialul echipelor și organizațiilor în valoare. Oferă training pe o gamă diversificată de tematici, de la cele ce conduc la antrenarea competențelor funcționale, manageriale, de vânzări și interpersonale (soft skills), până la cele pe teme aflate mai rar în oferta de training a firmelor de profil, dar foarte cerute de companii. „Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, afirmă Elena Badea, Managing Partner Valoria.