Cheltuielile neprevăzute, lipsa unui fond de urgență și frica de pierderea locului de muncă sunt principalele îngrijorări legate de veniturile financiare ale românilor, arată studiul „Provocările financiare ale românilor”, realizat ca parte a programului de educație financiară Money Bistro.
Potrivit acestuia, numărul persoanelor care se tem de pierderea locului de muncă s-a dublat, de la 11 la sută, cât era la începutul lui 2020, la 28 la sută, în 2021, și este menționată în topul situațiilor ce pun în dificultate bugetul personal, alături de cheltuielile neprevăzute.
La un an de la primul studiu realizat pe tema provocărilor financiare ale românilor, numărul persoanelor care reușesc să economisească de la o lună la alta a crescut de la 16 la 24 la sută, în timp ce procentul din populație care acoperă strictul necesar traiului se menține relativ similar (aproape jumătate din populație). Pe de altă parte, un număr semnificativ dintre români pare să-și fi îmbunătățit situația financiară, în condițiile în care procentul din populație care nu face față cheltuielilor zilnice a scăzut de la 35 la 24 la sută. Această evoluție se datorează în mare parte scăderii cheltuielilor zilnice în perioada carantinei, dar și a celor cu călătoriile.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Incertitudinea economică provocată de pandemie a făcut ca jumătate dintre români să aibă o abordare mai precaută față de cheltuielile care nu erau necesare. Unu din trei români a ales să-și planifice bugetul lunar, iar unu din cinci a economisit mai mult. Nouă la sută dintre respondenți au decis să se înscrie la cursuri de educație financiară.
În acest contex social și economic, deloc simplu și previzibil, platforma online de educație financiară Money Bistro, proiect al Raiffeisen Bank, revine într-un format nou, menit să ofere soluții pentru principalele nevoi financiare și să-i sprijine pe români să-și îmbunătățească sănătatea financiară. Cititorii vor descoperi conținut relevant pentru propriile obiective financiare, fie că e vorba despre primii pași în a-și planifica bugetul, idei despre cum să economisească sau posibilități de a investi. Pe lângă articole informative și infografii, site-ul include și cel mai recent sezon al serialului Money Bistro, o serie de șapte episoade, care urmărește dilemele financiare ale unei familii.
Al doilea sezon al serialului Money Bistro a avut peste șapte milioane de vizionări online. 1,4 milioane de persoane au urmărit în întregime episoadele. De la lansarea programului, aproape 130.000 de vizitatori au descoperit articolele și pastilele financiare pe moneybistro.ro.
Studiul despre provocările și obiceiurile financiare ale familiilor din România a fost realizat de Reveal Marketing Research, la solicitarea Raiffeisen Bank, în al doilea an consecutiv, în decembrie 2020-ianuarie 2021, și conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă) și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban, care utilizează internetul). Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1.000 de persoane, bărbați și femei între 18 și 60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban.