Peste 400 de angajatori, lideri și specialiști în resurse umane s-au reunit, pe 7 februarie, la conferința ReSource by OLX Locuri de Muncă, unde s-a lansat a opta ediție a OLX JOB INDEX, o amplă analiză a climatului socio-economic actual și impactul asupra pieței muncii.
Participanții au împărtășit momente autentice de conexiune, au făcut schimb de experiențe despre atragerea oamenilor potriviți în organizații și au privit spre un viitor în care forța de muncă – fie că vorbim de angajații din zona blue și grey collar sau de white collar – va avea nevoie de noi abilități și competențe, adaptate unei realități în care tehnologia și inteligența artificială vor pătrunde tot mai mult în mediul de lucru și în organizații. Au aflat și care sunt trendurile din recrutare, care sunt impactul schimbărilor legislative recente asupra organizațiilor și percepția românilor privind piața muncii și oportunitățile existente.
Ei au fost ghidați de 16 profesioniști locali și internaționali, care au urcat pe scena de la Radisson Blu Hotel din București și au dezbătut rezultatele OLX JOB INDEX, o amplă analiză asupra climatului socio-economic actual. Speakerii au privit și spre provocările și oportunitățile pieței muncii din România, din perspectiva angajatorilor și a angajaților, și au acordat atenție necesității ca organizațiile să se implice în formarea următoarelor generații de angajați.
- Tudor Ionescu (CBRE): “Noaptea Companiilor e mai mult decât un târg de joburi – este o ocazie unică prin care angajatorii își pot prezenta povestea”
- Evenimente de artă direct la birou: cum poate deveni arta o pârghie pentru reținerea talentelor și creșterea productivității
- Viitorul muncii și al resurselor umane, în prim-planul Share|Care|Dare, a 20-a ediție a conferinței naționale HR Club
ReSource by OLX Locuri de Muncă a cuprins două sesiuni de prezentări și două paneluri de dezbatere, moderate de jurnalista Teodora Tompea.
A opta ediție OLX JOB INDEX a fost lansată oficial de Cezar Cârligeanu, Head of Sales, OLX România, Bulgaria și Portugalia, și Vladimir Desliu, Senior Category Manager, OLX Locuri de Muncă. Cei doi au făcut o trecere prin principalele aspecte ce pot fi regăsite în analiza realizată în baza datelor colectate de pe platforma OLX Locuri de Muncă.
Menționarea salariului în anunțul de angajare nu mai este un subiect tabu, ci poate face diferența în atragerea de candidați, a punctat Cezar Cârligeanu. În 2023 au fost postate pe platformă peste 570.000 locuri de muncă, cu 12 la sută mai puține decât în anul anterior. “Modificările fiscale și creșterea salariului minim ar putea fi o cauză pentru scăderea numărului de oferte de lucru. Avem și sectoare care au importat forță de muncă din străinătate. Vedem un interes mai scăzut al candidaților pentru munca în străinătate și poate este o oportunitate pentru angajatori să-i targeteze pe cei care doresc să rămână în țară, pe cei care până acum plecau pentru 3-4 luni. Pare că această distanță între munca în țară și cea în afară începe să se diminueze”.
O privire asupra salariilor în perioada 2022-2023 indică faptul că zona cu cea mai mare creștere a fost cea de producție și logistică, a punctat Vladimir Desliu. “Când vorbim de OLX, vorbim de oamenii potriviți pe care să-i recrutați. Trei milioane de oameni au căutat un job pe OLX, în 2023. Am observat o îmbunătățire a numărului de candidați/ anunț. Au fost 11 candidaturi/ anunț, ceea ce indică faptul că media pe țară s-a îmbunătățit”.
Pornind de la aceste date, Sorina Donisa, CEO, Prohuman APT, a făcut o radiografie a pieței muncii la început de 2024, din punct de vedere a preferințelor candidaților vs. perspectiva angajatorilor. “Prudența și incertitudinea sunt cuvintele-cheie ale lui 2024. Este un an al alternanțelor – putem avea momente când avem nevoie să angajăm 50-100 de oameni, însă peste câteva luni să nu mai avem nevoie de ei. Trebuie să acționăm rapid și să fim pregătiți pentru orice. Însă nu trebuie să ne alarmăm, fiindcă piața muncii din România are, în continuare, capacitate de absorbție”.
Care sunt noile provocări cu care se confruntă piața muncii din România? Cum răspund oamenii de HR și organizațiile lipsei de deficit de forță de muncă și cum reușim să ne păstrăm angajații motivați și implicați? Acestea au fost câteva dintre întrebările la care Oana Munteanu, director People & Organisation, PwC România, și Mihai Zânt, Executive Coach, trainer și partener co-fondator CareerShift.ro și HUMANISTIC, au încercat să găsească răspunsul, în prezentările susținute.
Prima sesiune s-a încheiat cu un panel de dezbatere, care a adus în discuție un subiect-cheie: ce își doresc cu adevărat angajatorii? Gyöngyi Hunyadi, HR Manager, VCST AUTOMOTIVE PRODUCTION Alba Iulia, Mihaela Scurtu, HR Director România, LEONI, și Mirela Stere, Human Resources & Internal Communication Executive, Macromex, le-au împărtășit profesioniștilor prezenți din experiența lor privind atragerea și retenția angajaților, găsirea de candidați potriviți în funcție de domeniul de activitate, prin anunțuri de joburi personalizate și adaptate. Au vorbit și despre impactul modificărilor legislative recente și cum se reflectă ele la nivel de organizații și de departamente HR.
A doua sesiune a conferinței a fost deschisă de un invitat special: Andre de Wit, decan al Academiei de Leadership din Amsterdam. El a pus accent pe necesitatea ca liderii să dobândească abilități și competențe noi, ca să se adapteze cât mai ușor la un mediu determinat de volatilitate, nesiguranță, complexitate și ambiguitate (VUCA).
“Oamenii de HR sunt responsabili cu dezvoltarea liderilor din companie. Asistăm la o schimbare de perspectivă, de mentalitate. Frecvent, managerii rămân în urmă comparativ cu evoluția tehnologică. Și, astfel, asistăm la o rezistență a acestora la schimbare. Începem să ne întrebăm cum va arăta, în mod real, viitorul. Ce urmează pentru companiile noastre? Trebuie să ne pregătim personalul, pentru că vom fi cu toții afectați de impactul tehnologiei. Inteligența artificială este foarte importantă – trebuie să o îmbrățișăm, să experimentăm. Dacă nu începem acum să testăm AI, deja am rămas în urmă”.
Marius Luican, director general Reveal Marketing Research, a vorbit despre necesitatea ca oamenii de Resurse Umane să ajute angajații să depășească această teamă de schimbare, mai ales într-un context în care a crescut semnificativ starea de anxietate în rândul românilor.
Un alt subiect, de mare interes pentru angajatori, a fost abordat de Corina Mîndoiu, partener, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România, care a adus în discuție noutățile din 2024 privind taxele salariale.
Una dintre zonele afectate de aceste schimbări este cea a beneficiilor extrasalariale. În acest context instabil, este important ca angajatorii să fie transparenți cu candidații lor și cu angajații din companie, a punctat Ovidiu Bîrsă, director comercial Edenred România.
Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel cu focus pe ce își doresc cu adevărat angajații. Beatrice Alexandrescu, director general, Fundația LEADERS, Andrei Stupu, consultant educațional, lector, trainer, career coach, Andrew Beehive Consulting, și Leonard Rizoiu, fondator, General Manager leoHR, au privit nevoile angajaților prin prisma generațiilor, au demontat stereotipuri și au dezbătut realitățile cu care oamenii se confruntă. Dincolo de diferențe, toți angajații își doresc ca munca lor să aibă sens, să se simtă văzuți, acceptați, apreciați și să lucreze într-un mediu propice dezvoltării.
- ReSource este un eveniment marca OLX Locuri de Muncă.
- Ediția 2024 a fost organizată cu sprijinul BusinessMark
- Parteneri media: AngajatorulMeu.ro, SMARK, IQads, Spot Media, Ziarul Bursa, MATEK, Events Max, Global Manager, Global Manager HR, Spațiul Construit, Business Voice, România Durabilă, Economistul, Club Economic, Portal HR, DeBizz Magazine, Jurnalul de Afaceri, Prwave
- Partener de monitorizare: mediaTRUST
DESPRE OLX JOB INDEX
Este o analiză anuală realizată pe baza datelor din platforma OLX, aflată la a opta ediție. Este lansată anual, cu ocazia unui eveniment adresat angajatorilor, liderilor și specialiștilor HR și analizează dinamica pieței muncii din ultimul an. Rezultatele ediției din acest an pot fi găsite aici.
DESPRE OLX LOCURI DE MUNCĂ
Cu peste 14 milioane de utilizatori lunari și 2,6 milioane de utilizatori ai aplicației mobile, este locul în care milioane de oameni vin în căutarea unei achiziții eficiente, a unei locuințe sau chiar a viitorului loc de muncă. Pentru piața de recrutare, este printre liderii platformelor de recrutare – mii de angajatori și angajați se întâlnesc și interacționează, direct în platformă, pentru un proces de angajare rapid și eficient.