Am putea scrie despre cum a evoluat teambuilding-ul de la simpla idee de a ieși pentru câteva ore „la un pahar cu colegii” la o strategie esențială de dezvoltare a echipei.
Despre câte avantaje are o echipă care se simte bine, se înțelege și lucrează bine împreună. Despre tendințe și priorități în HR, ce zic studiile, ce așteaptă angajații. Sunt atât de multe studii, materiale, articole și cercetări despre cultura organizațională, despre productivitatea angajaților, despre aprecierea la locul de muncă, wellbeing și angajați fericiți, dar am tot scris, într-o formă sau alta, despre asta.
Așa că, astăzi, vă propunem niște exemple practice. Am întrebat-o exact pe Oana Pascu, fondator Complice.ro, ce activități altfel gândesc ei pentru echipe în teambuilding-uri, ce vor companiile, cum primesc angajații activitățile propuse, ce beneficii observă din feedback-ul colectat.
- Angajatorii pregătesc terenul pentru transparentizarea pieței salariilor: 40% dintre anunțurile de recrutare postate în 2025 au salariul afișat
- Negruțu, Hachiko al Poștei Române, vedeta cartierului Nicolina din Iași
- Julius Meinl are un nou Managing Director
Complice.ro se ocupă de organizarea completă a evenimentelor – de la ieșiri cu echipa, board meeting-uri, până la kick off-uri, petreceri de Crăciun, teambuilding-uri – și asigură fiecare detaliu, de la planificare și logistică, cazare, experiențe memorabile și până la implementare și feedback.
Iar cum, în această perioadă, la mare căutare sunt activitățile în aer liber, iată cinci activități numai bune de distrat și consolidat echipa, în episodul 6 din seria In & Out of Office – seria de articole cu exemple practice de soluții și strategii de reward, recognition & incentives, implementate de Complice.ro, furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii, alături de clienții săi.
- Activitate: Treasure Hunt… oriunde
- Beneficiu: Învățare activă și lucru în echipă
“Avem multe exemple, treasure hunt pentru echipe am organizat la birou, în parc, în centrul Iașului, la munte… practic, oriunde”, povestește Oana Pascu.
“De exemplu, acum ceva timp ne-am făcut bagajele cu mic, cu mare, ne-am suit în autocar și ne-am îndreptat spre o locație izolată, rezervată doar pentru clientul nostru. Într-un cadru natural extraordinar, la munte, într-o zonă protejată, am organizat un teambuilding în care am inserat un treasure hunt cu elemente de supraviețuire.
La rândul nostru, am avut și noi complici pentru a facilita această activitate: probabil cei mai tari profesioniști în tehnici de supraviețuire în sălbăticie, cu super background militar și experiență în trupele speciale.
Pentru o bună desfășurare, toți participanții au fost împărțiți în patru echipe formate din câte nouă colegi care nu prea se văzuseră în ultimii 2-3 ani. Fiecare echipă a primit la plecare câteva elemente-cheie – topor, lopată cu busolă, prelată etc. – iar restul <comorilor>, cum ar fi sfoară, amnar, fierăstrău cu fir diamantat, material textil, a trebuit să fie descoperite pe traseu.
Bineînțeles, traseul prin pădure a fost stabilit cu câteva zile înainte, special pentru acest eveniment, după care a fost cartografiat și documentat. A fost gândit să fie accesibil pentru toată lumea, dar a fost presărat și cu poteci noroioase și pârâuri care au fost <reamenajate> în mod inteligent ca să fie traversate. S-au improvizat poduri, s-au întins mâini, s-a oferit ajutor, s-au făcut sacrificii pentru binele celorlalți. De fapt, a ieșit la iveală spiritul de echipă, în cel mai sincer mod.
După găsirea tuturor elementelor, fiecare echipă a trebuit să construiască lângă un râu, cum a putut mai bine, câte un adăpost, un filtru de apă și un crâmpei de foc, totul sub supravegherea a doi jandarmi montani. Acesta a fost momentul când, pe lângă spiritul de echipă, a ieșit la iveală și spiritul competitiv.
Dorința de a câștiga, caracterul inedit, interesant și practic al activității i-au determinat pe participanți să se implice cu super pasiune. Exact așa cum vrei să-ți vezi echipa și la birou”.
- Activitate: Joc strategic de construcție
- Beneficiu: Colaborare și planificare strategică
“Jocul de construcție este o metodă extraordinară pentru a încuraja planificarea strategică și gândirea analitică. Fiecare participant poate vedea pe loc cum contribuie personal la rezultatele echipei, dar și cum echipa contribuie la structura finală, ceea ce întărește importanța lucrului în echipă și în echipe pentru atingerea unui obiectiv comun”, spune Oana.
“Iar ca exemplu concret, experiența pe care noi o propunem se numește Megalopolis. Se fac mai multe echipe și fiecare echipă intră într-o competiție acerbă pentru a construi cel mai cel oraș folosind diverse materiale ce i se pun la dispoziție. Fiecare echipă își prezintă opera, dar, la un moment dat, participanții vor constata că proiectele nu sunt aleatorii și nici independente unul de altul.
Un element prezent de la început în fiecare proiect a fost firul roșu care le unea pe toate ca într-un puzzle uriaș. Și, de fapt, în loc de câte un oraș pentru fiecare echipă, se creează un mega-oraș. Bineînțeles că nu există un câștigător individual; întotdeauna, la astfel de evenimente, câștigă întreaga echipă. Acesta este și mesajul transmis: One city. One team”.
- Activitate: Escapade gastronomice
- Beneficiu: Consolidarea echipei prin… gusturi comune
“Degustările sunt un prilej de a recunoaște importanța fiecărui ingredient în rețeta finală și o metaforă puternică pentru a realiza importanța fiecărui membru în proiectul de echipă. Iar aici avem multe exemple: de la cina pe nevăzute la degustări de praline, vinuri, cafele, băuturi fine și multe altele”, spune Oana.
“Ca să dau un exemplu concret, anul trecut am organizat pentru 40 de persoane din echipa de vânzări a clientului nostru cine pe nevăzute. Nu s-a văzut nimic, însă toate celelalte simțuri au fost ascuțite la maximum în timpul experienței puse la cale de Complice.ro, alături de Chef Cezar Munteanu, unul dintre cei mai apreciați Chefi din România. Experiența gourmet a fost dublată de surprizele care s-au ținut lanț. Meniul este unul fine dining, personalizat, dar necunoscut de invitați. Mai mult, ei iau cina și legați la ochi, pentru un plus de mister.
Rezultatul: participanții cred că pot identifica ingredientele cu exactitate, însă misiunea nu e chiar așa de simplă, după cum au realizat cei prezenți. Și dacă tu crezi că poți deosebi gustul de pui dintr-o mie, atunci te invităm să treci prin aceeași experiență. În cazul acesta, ingredientul pe care participanții au reușit să-l identifice corect cel mai des a fost distracția.
La final, au plecat nu doar cu amintirea unei experiențe inedite care le-a provocat simțurile, ci și cu ceva în comun cu cei alături de care și-au petrecut seara”.
- Activitate: Competiții neconvenționale
- Beneficiu: Unitate în diversitate
“Organizarea unor competiții mai puțin obișnuite, cum ar fi cine pregătește masa cel mai repede, cine vopsește cele mai multe garduri sau cine gătește cele mai multe gogoși, poate transforma modul în care membrii echipei se văd și colaborează, punând accent pe distracție și pe depășirea barierelor personale.
Aceste metode de teambuilding nu numai că pot consolida legături, dar oferă și ocazia de a descoperi și de a valorifica abilități noi, transformând fundamental dinamica și performanța echipelor. Și aici avem multe exemple”, explică Oana Pascu.
“De exemplu, tot vara trecută, un teambuilding cu multe competiții neconvenționale, unde 80 de oameni s-au luat la întrecere, în cel mai bun și sănătos mod cu putință și în activități sportive și jocuri de echipă, dar și la pregătit masa cap-coadă, de la conceperea meniului, stabilirea etapelor, la împărțirea sarcinilor, la gătitul celor trei feluri de mâncare și până la aranjarea mesei.
Miza a fost importantă: ce ieșea, aia mâncam… sau nu. 🙂 Dar rezultatul a fost wow, cu excepția gogoșilor care au fost mult prea puține pentru cât de bune au fost. Însă spiritul de echipă și-a spus cel mai bine cuvântul la acțiunea de voluntariat. Echipa clientului nostru s-a luat la întrecere la vopsit garduri, la tăiat lemne sau la făcut mici reparații în gospodăriile din sat.
Rezultatul? Apreciere, bună dispoziție, înțelegere, cooperare, spirit de echipă, amintiri împreună”.
- Activitate: Jocuri de improvizație
- Beneficiu: Adaptabilitate crescută
“Prin show-urile de stand-up comedy sau jocurile de improvizație, membrii echipei învață să răspundă rapid la situații neașteptate, să colaboreze creativ și să dezvolte o comunicare non-verbală eficientă. Sunt abilități esențiale într-un mediu de afaceri care se schimbă rapid și care pune presiune pe adaptabilitatea echipei.
Jocurile de improvizație sunt atent alese în funcție de specificul echipei cu care plecăm în teambuilding. Și este una dintre cele mai alese activități pentru că, dincolo de buna dispoziție și relaxare, un strop de amuzament face minuni pentru moral, motivare și pentru a te simți apreciat și văzut”, spune Oana Pascu.
Fie că este vorba de un treasure hunt, jocuri de construcție, ateliere de gătit, experiențe cu adrenalină, competiții sportive sau jocuri de improvizație, fiecare activitate aduce un plus de valoare și consolidează relațiile interpersonale. Participarea la astfel de activități interactive stimulează inovația și creativitatea și le oferă echipelor ocazia de a-și descoperi și de a valorifica noi abilități, de a se adapta rapid la schimbări, de a-și îmbunătăți capacitatea de a rezolva taskuri provocatoare împreună. Și, mai ales, pe măsură ce echipele participă la aceste experiențe interactive, ele învață să comunice mai eficient, să colaboreze mai bine și să aprecieze diversitatea și contribuția fiecărui membru.
Dintotdeauna, rolul teambuilding-ului a fost și a rămas același: să îmbunătățească performanța la locul de muncă și să dezvolte un colectiv unit și eficient pe termen lung, prin amintiri pozitive comune și un sentiment puternic de apartenență.
Numai că acum efectul dispare mult mai rapid – colegii au pierdut apropierea fizică care crea oportunități de a-și aminti despre ultimul teambuilding și de a depăna amintiri la cafea sau la un prânz, menținând astfel vie experiența pentru mai mult timp. Și înainte și după teambuilding oamenii se întâlnesc mai mult pe Zoom, se trece mult mai repede la discuțiile de business, ceea ce face ca amintirile experiențelor comune să se estompeze mai rapid, dacă nu sunt susținute de inițiative recurente.
In & Out of Office este o serie de articole cu exemple practice de soluții și strategii de reward, recognition & incentives, implementate de Complice.ro – furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii -, alături de clienții săi.
De-a lungul anilor, Complice.ro a arătat că integrarea experiențelor în strategia de recrutare și retenție poate aduce schimbări semnificative în organizație și poate sprijini angajații în atingerea potențialului lor maxim. Aceste exemple pot inspira alte companii să aleagă experiențele în locul clasicelor premii și cadouri de tip obiect, să adopte abordări similare și să creeze medii de lucru în care angajații să se simtă nu doar angajați, ci unici și parte dintr-o cultură puternică.
Alte exemple relevante și detaliate pot fi găsite în articolele precedente din seria In & Out of Office.