5 mituri despre angajați și adevărul pozitiv din spatele lor

Trebuie să bei opt pahare de apă pe zi. Mierea devine toxică la temperaturi mari. Trebuie să aștepți o oră după ce mănânci ca să poți înota. Părul tăiat des crește mai bogat. Răcești dacă te trage curentul. Folosim doar zece la sută din creier. Și așa mai departe. Suntem înconjurați de mituri în toate aspectele vieții, de la sănătate la obiceiuri cotidiene, iar multe ajung să fie acceptate ca adevăruri populare, fără să aibă o bază reală.

Și, așa cum aceste credințe sunt justificate sau demontate prin știință și dovezi clare, în articolul cu nr. 7 din seria In&Out of Office – seria de articole cu exemple practice de soluții și strategii de reward, recognition & incentives, implementate de Complice.ro, furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii, alături de clienții săi, ne propunem să facem exact aceleași lucruri și când vine vorba de motivația, aprecierea și productivitatea angajaților.

  1. MIT: Munca la distanță îndepărtează echipa

            Mit sau adevăr? Semi-mit, am zice aici. În sensul că nu work from home îndepărtează echipa, ci modul în care sunt gestionate comunicarea și conectarea contează cel mai mult. De fapt, studiile spun că flexibilitatea oferită de munca de la distanță poate crește satisfacția și motivația, iar angajații chiar își pot găsi un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională.

            Cel mai relevant raport anual despre priorități și tendințe în HR, în 2024, HR Trends and Priorities for 2024, realizat de Gartner, plasează cultura organizațională în topul priorităților HR. Asta înseamnă că aducerea echipelor împreună, apropierea de valorile companiei și creșterea gradului de apartenență, indiferent de locul din care lucrează, sunt strategii centrale pentru majoritatea departamentelor de HR. Asta pentru că, potrivit sondajului, conectarea echipelor și dezvoltarea culturii organizaționale sunt afectate de munca în sistem hibrid.

            Iar experiențele împreună răspund cel mai bine și eficient acestor provocări.

            “Am organizat pentru un client al nostru, în pandemie și după, o serie de evenimente experiențiale mai mici sau mai mari, la birou sau în afara lui. Cele mai multe răspunsuri primite în urma acestor evenimente, conform formularelor de feedback, subliniază faptul că membrii echipei se simt mai conectați după aceste activități împreună, mai integrați în echipă. Avem și procente exacte: peste 70 la sută dintre participanți se simt mai conectați cu colegii după eveniment decât înainte de eveniment”, spune Oana Pascu, fondator Complice.ro.

            ADEVĂR: Munca la distanță este o provocare, dar experiențele pozitive trăite împreună la birou sau în afara lui, sunt cele mai importante pentru coeziunea echipei.

            2. MIT: Angajații nu au nevoie de apreciere, ci de salarii competitive

              Desigur, salariul rămâne un criteriu important în alegerea unui loc de muncă. Angajații își doresc să fie recompensați financiar ca să-și poată acoperi toate nevoile, însă aprecierea și recunoașterea sunt elemente extrem de importante pentru motivarea și retenția angajaților.

              Studiile arată că lipsa recunoașterii și a feedback-ului pozitiv contribuie semnificativ la scăderea satisfacției la locul de muncă și la creșterea intenției de a părăsi compania. Angajații au nevoie de salarii competitive ca să se simtă recompensați corespunzător pentru munca lor și de apreciere și recunoaștere, pentru a se simți văzuți, valorizați, motivați și implicați emoțional în succesul echipei și al companiei. Ba mai mult, pentru angajații generației Z, salariul nu este cel mai important criteriu când aleg un job. Vor o calitate a vieții, vor să fie fericiți, vor experiențe, vor să aibă ce povesti.

              “Dacă îi întrebi pe angajați ce-și doresc cel mai mult când vine vorba de bonusuri, premii sau recompense, vor răspunde, cel mai probabil, <bani>. Asta reiese din majoritatea survey-urilor interne de HR. Interesant este că acest răspuns vine ca urmare a faptului că ei nu au cunoscut alte modalități de reward ca să-și poată dori altceva și nu cred că pot fi surprinși plăcut de companie. Nu cred că angajatorul îi cunoaște suficient de bine ca să le poată face un premiu sau un cadou potrivit, personalizat care să-i bucure cu adevărat. După ce se bucură de o experiență, în loc să cheltuie bonusul pe cumpărăturile alimentare săptămânale sau pe plata unei facturi, sentimentul de apreciere e mai puternic și de mult mai lungă durată, pentru că este asociat cu o emoție, cu o amintire frumoasă”, spune Oana Pascu.

              Oana Pascu, fondator @ Complice.ro.

              Un studiu publicat de Harvard Business Review subliniază că recompensele sub formă de experiențe, cum ar fi evenimente speciale, activități recreative, excursii, ateliere creative, sunt percepute de angajați ca fiind mai valoroase și memorabile pe termen lung decât bonusurile în bani sau cadourile materiale. Acest lucru se datorează faptului că experiențele creează emoții pozitive și amintiri ce durează mai mult și aduc un sentiment de recunoștință față de angajator.

              ADEVĂR: Aprecierea, recunoașterea și premierea eforturilor contribuie la crearea unui mediu de lucru pozitiv și stimulează performanța.

              Angajații care au un salariu corect și sunt recompensați cu experiențe își vor aminti întotdeauna mai multe despre acea recompensă decât cei care au primit bani sau obiecte.

              3. MIT: Competiția internă stimulează performanța.

                Concurența internă poate părea o modalitate bună de a crește performanța, însă aceasta poate duce la tensiuni, scăderea moralului și conflicte între colegi. Și se obține exact efectul invers. În loc să motiveze, concurența nesănătoasă poate crea un mediu toxic, în care angajații nu mai colaborează eficient, se simt izolați sau se tem de eșec.

                Și, totuși, concurența are niște beneficii certe. Atât doar că performanța echipei este îmbunătățită când se promovează colaborarea și sprijinul reciproc, nu rivalitatea. Adică o competiție sănătoasă, gândită ca activitate altfel. O activitate de escape room, de exemplu, încurajează cooperarea și rezolvarea problemelor în echipă și poate schimba dinamica grupului în mod pozitiv. Sau activitatea de Karting pe circuit dă ocazia echipei de vânzări să se ia la întrecere la propriu; ori experiența The Floor is Lava creează contextul ca echipa de marketing să depășească provocări prin creativitate și cooperare. Exact cum ai vrea să-i vezi pe angajați la birou: uniți, creativi, competivi, dar în cel mai sănătos mod.

                ADEVĂR: Performanța este stimulată de colaborare și sprijin reciproc.

                4. MIT: Productivitatea vine din presiune și deadline-uri stricte.

                  Nu numai că e mit, dar este total neadevărat mai ales pentru cea mai tânără generație care intră acum pe piața muncii. Adevărul este chiar la polul opus: presiunea constantă reduce productivitatea pe termen lung.

                  Pauzele scurte de relaxare, activitățile altfel la birou, cum ar fi ateliere creative de DYI, unde îți poți face chiar și un cocktail non-alcoolic, ateliere gastronomice, degustări de ciocolată sau activități de treasure hunt ori show-uri de standup comedy organizate direct la birou energizează echipa și cresc concentrarea. Asta pentru că experiențele creează momente de respiro, care echilibrează și rup rutina într-un mod pozitiv.

                  ADEVĂR: Productivitatea vine din autonomie, obiective clare și echilibru.

                  5. MIT: Teambuilding-ul este doar pentru distracție și nu are nicio legătură cu productivitatea și eficiența în business.

                    Este o activitate distractivă, da, dar beneficiile unui teambuilding depășesc cu mult simpla socializare. Acum contează, bineînțeles, și cum alegi aceste activități, astfel încât să fie și distractive dar să și contribuie la consolidarea echipei, să îmbunătățească comunicarea și să crească sentimentul de apartenență.

                    Fie că este vorba de experiențe de supraviețuire, cine pe nevăzute sau chiar de jocurile olimpice organizate pentru echipa ta, jocuri de construcție, ateliere de gătit, experiențe cu adrenalină, competiții sportive sau jocuri de improvizație, fiecare activitate aduce un plus de valoare și consolidează relațiile interpersonale. Participarea la astfel de activități interactive stimulează inovația și creativitatea, oferind echipelor ocazia de a-și descoperi și valorifica noi abilități, de a se adapta rapid la schimbări, de a-și îmbunătăți capacitatea de a rezolva task-uri provocatoare împreună.

                    ADEVĂR: Activitățile de conectare contribuie la o mai bună colaborare și la rezolvarea creativă a problemelor.

                    Iar după atâtea mituri, încheiem cu un adevăr: “Angajații nu părăsesc companii, ci părăsesc manageri”.

                    Adevărul este că problema merge adânc în cultura organizațională, iar comportamentele și stilurile de leadership ale managerilor sunt adesea un produs al culturii organizației. O cultură sănătoasă, bazată pe respect, recunoaștere, comunicare deschisă, apreciere și sprijin pentru dezvoltarea profesională, creează mediul în care managerii sunt îndrumați să fie lideri eficienți și empatici.

                    Cultura organizațională este cea care setează tonul pentru cum se comportă managerii și cum își tratează echipele. Când o companie promovează valori pozitive și apreciază contribuțiile fiecărui angajat, creează un mediu de lucru în care angajații se simt respectați, motivați și implicați. Iar acest mediu nu doar că reduce fluctuația de personal, ci îmbunătățește în mod semnificativ satisfacția și loialitatea angajaților.

                    Companiile care se concentrează pe recunoașterea meritelor și pe susținerea unui mediu de lucru pozitiv devin locuri unde oamenii nu doar lucrează, ci se dezvoltă personal și profesional, conectați nu doar cu munca lor, ci și cu valorile companiei și cu oamenii din echipă, iar toate acestea cresc puternic sentimentul de apartenență.

                    In&Out of Office” este o serie de articole cu exemple practice de soluții și strategii de reward, recognition & incentives, implementate de Complice.ro – furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii -, alături de clienții săi.

                    De-a lungul anilor, Complice.ro a arătat că integrarea experiențelor în strategia de recompensare și retenție poate aduce schimbări semnificative în organizație și poate sprijini angajații în atingerea potențialului lor maxim. Aceste exemple pot inspira alte companii să aleagă experiențele în locul clasicelor premii și cadouri de tip obiect, să adopte abordări similare și să creeze medii de lucru în care angajații să se simtă nu doar angajați, ci unici și parte dintr-o cultură puternică.

                    Articole din aceeași categorie
                    Total
                    0
                    Share