Anca Bosinceanu (UCMS by AROBS): “2020 ne-a învățat încă o dată cât de importantă e comunicarea internă în companii și faptul că grija HR-ului trebuie să depășească granițele biroului fizic”

UCMS by AROBS, una dintre cele mai inovatoare companii românești, specializată în dezvoltarea de soluții integrate de management al resurselor umane, se mândrește cu o cifră de afaceri de 1,4 milioane de euro, în creștere cu 28 la sută față de anul anterior. În 2020, echipa UCMS by AROBS a lucrat pentru implementarea a peste 15 proiecte pentru clienții noi din portofoliu.

Compania a intrat în al 25-lea an de activitate, iar în perioada următoare se va concentra pe dezvoltarea verticalelor de business din portofoliu, eficientizarea și dezvoltarea produselor, și pe investiții în direcția dezvoltării echipei. În plină dezvoltare, compania a simțit nevoia cooptării în echipă a unui nou HR Manager, capabil să susțină schimbările dinamice la nivel intern, dar și de pe piață. Anca Bosinceanu, noul HR Manager UCMS by AROBS, dezvăluie cum se vede piața de IT în criză sanitară și economică și care sunt planurile departamentului pe care îl conduce.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul resurselor umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu -, care vă inspiră în carieră?

ANCA BOSINCEANU: Am terminat facultatea de profil tehnic în 2005 și, la o săptămână după licență, m-am și angajat pe poziția de inginer de ofertare, având ca obiect de activitate implementarea ISO 9001, care implică și partea de HR.

Resursele umane au fost însă cele care m-au atras. Tocmai de aceea, am ales să investesc în educația mea în această direcție, pentru a deveni, în timp, principalul meu domeniu de activitate și o meserie pe care o iubesc și care îmi oferă multiple satisfacții profesionale.

Primul director de HR cu care am lucrat se numește Aneta Dragomir, unul dintre mentorii mei. Este cea care m-a învățat că, dacă îmi doresc să profesez în această meserie, trebuie să fiu creativă, să găsesc mereu noi soluții și programe care să fie în beneficiul angajaților companiei și care să-i stimuleze să fie cea mai bună versiune a lor. Tot ea m-a învățat o lecție importantă: să nu renunț niciodată, indiferent de cât de dificilă este situația. Al doilea mentor pe care îl îndrăgesc și respect este Corina Chiorean, CEO g7 Romania, de la care am primit îndrumarea către gândirea strategică și de busines.

Întotdeauna, dintr-un short list de persoane cu calități tehnice potrivite, cea care face diferența prin atitudine câștigă.

Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om de HR?

Mărturisesc că sunt mai eficientă, mai creativă, dacă lucrez de la birou. Fiind alături de colegii mei, simt că pot să iau pulsul, să fiu parte din dinamică echipelor, să le înțeleg mai bine nevoile. De altfel, exact așa trebuie să fie un om de HR, alături de echipă și management, pentru a sesiza oportunități și provocările și pentru a reacționa prompt. În momentul de față, echipele noastre funcționează în sistem hibrid de muncă și consider că este nevoie de o atenție sporită îndreptată către colegii care lucrează de acasă, pentru a-i ajuta cu orice nevoi.

Indiferent că vorbim despre perioada actuală sau cea pre-pandemică, pot să spun că sunt o persoană matinală. Îmi place să-mi încep ziua organizând task-urile zilei la o cafea, apoi, pe rând, urgențele, interviuri, dezvoltarea de strategii de dezvoltare la nivel intern.

Lucrez într-un domeniu dinamic și competitiv și îmi doresc să fiu la curent cu toate noutățile. De aceea, integrez în programul meu de fiecare zi și o componentă de dezvoltare personală și studiu. Îmi datorez asta și mie și echipei noastre.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși ?

Este, într-adevăr, o piață competitivă, în care toți ne dorim să găsim cei mai talentați, pasionați și implicați oameni. Practic, este un fel de bătălie pe talente, mai ales într-un domeniu așa de dinamic. Ca manieră de recrutare, noi mizăm pe recomandările directe ale actualilor angajați, colaboratori sau parteneri, dar ne bazăm și pe head hunting, în unele cazuri. Aceste canale s-au dovedit a fi eficiente pentru noi, însă nu exclud schimbarea strategiei pe viitor, dacă vom simți nevoia. Așa cum spuneam, e un domeniu dinamic, iar cine nu se adaptează are de pierdut.

În condițiile actuale de concurență extremă, investim constant în abordarea strategică a companiei, punem accent pe recrutare, dar și pe cultura organizațională, comunicarea internă, mediul de lucru și oportunitățile oferite în companie.

Suntem transparenți cu colegii noștri, aproape de ei, pentru a-i susține în demersurile lor și, cel mai important, răspundem prompt solicitărilor venite de la ei. Pentru UCMS by AROBS, retenția angajaților e cel puțin la fel de importantă ca recrutarea.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Noi încurajăm și apreciem individualitatea, însă căutăm oameni muncitori, integri, cu un sistem de valori bine definit, care știu și pot să muncească în echipă, care au o atitudine pozitivă și dorință de adaptare continuă. Căutăm persoane care să anticipeze și să acționeze proactiv și, mai ales, să îmbrățișeze schimbarea și să gândească mereu în avans.

Eu cred că și calitățile tehnice contează. Totul depinde de pozițiile pentru care recrutezi. Dar, întotdeauna, dintr-un short list de persoane cu calități tehnice potrivite, cea care face diferența prin atitudine câștigă. Recomand o carte bună de citit în această direcție: Jeff Keller – Atitudinea este totul.

2020 a fost un veritabil “test de stres” pentru departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?

2020 a fost un an dificil pentru toată lumea, mai ales pentru departamentele HR, care au fost nevoite să mute întreagul proces de recrutare și suport în online. Personal, am învățat că, indiferent de situația prin care trecem, onestitatea, empatia, suportul și comunicare continuă dintre HR, management și angajații sunt extrem de importante. Și, mai important, ce ne-a învățat anul 2020 cred că este să fim alături de echipele noastre, să inspirăm încredere și să ne asumăm orice angajament luat.

Nu poți să arzi etape. Trebuie să muncești, să îți construiești experiența, să demonstrezi, să urci treptat, pentru a învăța tot ce e de învățat până la poziția de lider.

Se va schimba strategia dvs. de promovare a brandului de angajator? 

Cu siguranță, ne adaptăm la situația curentă și încercăm să oferim toate condițiile umane și profesionale viitorilor colegi. După un 2020 cu multe provocări, confortul mental și fizic al angajatului a devenit o prioritate. Pandemia ne-a arătat ca trebuie să abordăm diferit beneficiile pe care le oferim membrilor echipei, în funcție de nevoile lor, să le oferim suport holistic. În acest moment, ne mândrim cu o echipă stabilă și cu multă experiență și cu viziune de dezvoltare continuă a soluțiilor de software și a oamenilor.

Brandul de angajator a fost, de altfel, întotdeauna adaptat vremurilor și momentelor sociale, deci din punctul acesta de vedere pot spune că avem deja exeperiența necesară. Suntem una dintre cele mai inovatoare companii românești, specializată în dezvoltarea de soluții integrate de management al resurselor umane și salarizare. La nivel uman, ce ne caracterizează ca echipă este faptul că avem grijă de oamenii noștri.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta specială?

În primul rând, să fie prezenți în mediile unde caută recrutorii, să aibă un profil de LinkedIn completat la zi, să fie activi în mediile de interes, să fie curioși să interacționeze cu anumite companii. Să lucreze și la partea umană a CV-ului, nu doar la cea tehnică. Să-și facă timp și pentru pasiuni și hobby-uri, familie, prieteni sau excursii, și să adune cât mai multe experiențe de viață. Toate acestea, în completarea cunoștințelor tehnice, îi va face să obțină orice job își doresc. Noi vom continua să aplicăm strategia de recrutare și abia așteptăm să ne mărim echipa cu oameni pasionați, care pot aduce un input creativ într-un domeniu tehnic.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

O întrebare foarte bună! Nu poți să arzi etape. Trebuie să muncești, să îți construiești experiența, să demonstrezi, să urci treptat, pentru a învăța tot ce e de învățat până la poziția de lider. Fără aceste experiențe nu vei putea să-ți gestionezi echipa și munca la adevăratul potențial. Nu vei cunoaște tot ce presupune business-ul. Apoi, să investești permanent în tine prin cursuri, site-uri și orice alte surse de informare, pentru a te autodepăși în fiecare zi. Celor care simt că se află într-o poziție în care nu se simt confortabil le recomand să aibă curaj să facă schimbarea pe care și-o doresc.

Care sunt așteptările pentru 2021, în ceea ce privește profesia dvs.?

Îmi doresc să continuu să mă dezvolt profesional alături de UCMS by AROBS și să învățam împreună, astfel încât să găsim cea mai confortabilă și eficientă soluție de muncă pentru întreaga echipă. Sunt un om care tinde să se autodepășească. Tocmai de aceea, lucrăm în această perioadă la o serie de programe de learning & development, astfel încât întreaga echipă să le poată accesa, oricând are nevoie.

Echipa a crecut cu 70-80 la sută de când UCMS a intrat în portofoliul AROBS Transilvania Software, în 2019, ceea ce ne așază încă într-un context în care lucrăm la integrarea echipelor – colegii noi cu cei care sunt alături de companie de mai mulți ani.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Am avut multe provocări profesionale, de-a lungul timpului, însă cea mai grea decizie a fost și cea mai recentă, mai exact momentul în care, după 11 ani petrecuți într-o companie, am decis să mă alătur altui grup de oameni, unei noi culturi și unui alt domeniu de activitate. Mă bucur însă că am avut curajul să fac acest pas, am găsit aici o companie sănătoasă și puternică, și am încredere că pot să-mi aduc contribuția la dezvoltarea ei.

Articolul anterior

Hornbach recrutează 120 de persoane pentru noul magazin din Cluj-Napoca. Ce oferă și ce fel de angajați caută

Articolul următor

Premieră: Oana Cociașu reprezintă România în board-ul ICAS (The International Council of Advertising for Self-Regulation)

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share