Raluca Dima (SII): „Recrutarea oferă cele mai mari provocări și satisfacții – avem șansa să formăm oameni și să dăm noi sensuri vieții lor profesionale”

Ultimul an a fost unul intens pentru SII, compania multinațională specializată în servicii și soluții IT, prezentă în România de 12 ani. Pe lângă provocările cu care s-a confruntat tot mediul de business, din cauza pandemiei, SII a avut o misiune în plus: aceea de a-și completa echipa cu specialiști IT de top, pentru a susține cererea de proiecte locale și globale.

Echipa SII România este formată din ingineri software, cu un nivel ridicat de expertiză în mai mult de 40 de tehnologii, cărora li se alătură o echipă de management și business suport. Raluca Dima, Head of Talent Acquisition Department SII Romania, și colegii săi din departamentul de recrutare, au un rol-cheie în companie: acela de a găsi omul potrivit, pentru rolul potrivit.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul recrutării? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?

RALUCA DIMA: Întotdeauna mi-a plăcut să interacționez cu oamenii, iar recrutarea m-a ajutat să valorific acest avantaj. Odată cu primul client semnificativ câștigat, am avut șansa să preiau echipa Talent Acquisition. A fost o provocare pe care mă bucur în fiecare zi că am acceptat-o. 

Activitatea în Talent Acquisition necesită un mix unic de abilități de vânzare, negociere, project management, people management, empatie, viziune, proactivitate. Este un domeniu în care nicio zi un seamănă cu alta, procesul de învățare este unul continuu, iar rolul strategic pe care recrutarea îl are în evoluția unei companii este cu atât mai evident în industria noastră, în care atragerea și retenția talentului constituie una dintre cele mai mari provocări.

De-a lungul carierei mele, am găsit inspirație și sprijin în mulți oameni de valoare pe care i-am întâlnit. Un loc aparte îl acord profesorului Victor Küppers, de la care am învățat să discern lucrurile cu adevărat importante, să rămân mereu optimistă și deschisă. Într-una din conferințele sale, acesta a afirmat că problemele pe care le putem întâmpina în viață sunt cele legate de drame personale, afecțiunile medicale grave sau pierderea unei ființe dragi. Restul sunt doar situații ce trebuie rezolvate. Cuvintele sale sunt cu atât mai relevante în contextul actual. 

Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om din recrutare?

Diferit față de cea dinainte, pentru că fiecare solicitare primită de la clienți, fiecare proiect, fiecare candidat este unic.

În plan practic, începem ziua de lucru trecând în revistă ultimele noutăți și prioritățile curente. Evaluăm apoi solicitările clienților, detaliem când este cazul în ședințe dedicate, analizăm profilurile disponibile, stabilim și susținem interviuri cu candidații, transmitem propunerile către departamentul comercial și altele asemenea. Atmosfera este una foarte dinamică, oamenii muncesc cu pasiune, se întrec în performanță în concursuri interne – pe scurt, niciodată nu ne plictisim.

În domeniul nostru, cel mai adesea, expertiza tehnică primează, însă tot mai mult se ține cont și de aptitudinile interpersonale.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

În opinia mea, în industria IT există un decalaj între nevoia reală de specialiști IT și posibilitatea pieței locale de a o acoperi, însă, atât în atragerea, cât și în retenția talentului, contăm pe o serie de avantaje.

În primul rând, menționez faptul că, fiind parte a unei companii multinaționale lider în tehnologie, clienții noștri sunt companii de referință pe plan internațional, iar proiectele noastre au un nivel ridicat de complexitate și inovație, ceea ce le permite colegilor noștri să evolueze profesional, lucrând cu cele mai noi tehnologii. Desigur, este firesc ca, odată cu nivelul de senioritate solicitat, să crească și așteptările salariale. 

În același timp, susținem dezvoltarea lor profesională prin programe de pregătire și cursuri accesibile inclusiv prin platformele de eLearning. De altfel, sistemul nostru intern este adaptat astfel încât să asigure o dezvoltare profesională continuă. Aproape 70 la sută dintre colegii noștri sunt seniors, cu un nivel ridicat de experiență. O parte dintre ei sunt implicați în programe interne de pregătire a colegilor aflați la început de carieră.

Mai mult decât atât, evaluând toate beneficiile disponibile în industria noastră și în acord direct cu feedback-urile primite atât de la colegii noștri, cât și de la numărul mare de candidați aflați în proces de recrutare, am extins pachetul de beneficii oferit și am inclus, în plus față de salariul competitiv, toate acele beneficii care s-au dovedit a fi prețuite cel mai mult de către majoritatea dintre ei.

Cultura noastră organizațională este una axată pe performanță și flexibilitate. Astfel, iar în acord cu specificul proiectului, fiecare dintre noi poate opta pentru unul din cele trei moduri de lucru – full-time la birou, full-time work from home și hibrid.

O altă posibilă soluție, în care suntem dispuși să investim, o constituie internship-urile. Alături de programele de pregătire profesională și sistemul intern de promovare, acestea sunt pentru noi o sursă alternativă de talent. În paralel, susținem profesioniștii din domeniile adiacente, care doresc să opteze pentru reconversie profesională.

În atingerea obiectivelor noastre de recrutare, ne bazăm și pe echipa noastră de Talent Acquisition, specializată în identificarea și atragerea de talent IT și având un nivel înalt de profesionalism și experiență. Ea este în prezent formată din 16 recruiteri cu experiență, organizați în patru echipe, și înregistrează o rată de succes ridicată, una dintre cele mai înalte la nivel de grup.

În plus, anul acesta am lansat programul intern de recomandări, SIIkers Referral Program, prin care colegii noștri pot primi bonusuri pentru fiecare recomandare ce conduce la acoperirea unui post vacant.

Modelul de lucru global One Team este o altă soluție a noastră pentru a răspunde nevoii tot mai ridicate de ingineri software. One Team ne oferă acces la un pool de peste 12.000 ingineri software la nivel de grup, specialiști IT cu o mare varietate de competențe, care se pot alătura echipelor distribuite pentru a furniza servicii clienților noștri.

Urmărim o dezvoltare sustenabila a companiei și vom continua cu certitudine să investim în ceea ce reprezintă esența companiei noastre și cel mai puternic avantaj competitiv: echipa noastră.

Raluca Dima și colegii săi din departamentul de recrutare au un rol-cheie în companie: acela de a găsi omul potrivit, pentru rolul potrivit.

Cum ar arăta un „portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale? 

În general, în procesul de recrutare urmărim ca nivelul de senioritate al candidaților noștri să fie unul ridicat, în acord cu gradul de complexitate al proiectelor în care ne implicăm. Pe de altă parte, pasiunea pentru tehnologie, dorința de a face performanță și viziunea sunt și ele aspecte ce pot face diferența atât în evoluția profesională a colegilor noștri, cât și în succesul proiectelor noastre.

În domeniul nostru, într-adevăr, cel mai adesea expertiza tehnică primează, însă tot mai mult se ține cont și de aptitudinile interpersonale.

Ultimul an și jumătate a fost un veritabil „test de stres” pentru departamentele de recrutare. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?

Din punctul meu de vedere, contextul socio-economic creat de pandemie a condus la o creștere a cererii pentru serviciile IT atât la nivel național, cât și internațional. În consecință, și nevoia de specialiști IT s-a intensificat și a determinat o creștere a volumului de recrutare cu 30 la sută raportat la media anului anterior.

Faptul că înainte de pandemie am prioritizat digitalizarea proceselor interne, am eficientizat modul nostru de organizare și am identificat cele mai potrivite metodologii și instrumente de lucru a constituit cu certitudine un avantaj pentru noi. În fața provocărilor Covid-19, ne-am întărit convingerea că adaptabilitatea, deschiderea și implicarea sunt cele care fac diferența, online și offline.

În ce fel s-a schimbat strategia dvs. de promovare a brandului de angajator, în această perioadă?

Colegii noștri din departamentul de marketing au făcut eforturi deosebite pentru a adapta strategia noastră de promovare atât la nivel de angajator, cât și din punct de vedere comercial.

Pandemia a influențat, desigur, și modul în care comunicăm cu candidații și colegii noștri. Astfel, încercăm să le fim cât mai aproape printr-o comunicare internă constantă și acțiuni de employer branding ce vin în întâmpinarea nevoilor lor de informare, relaționare și destindere, cu atât mai mult în contextul actual, ce a impus restrângerea evenimentelor care implică contactul fizic.

Autenticitatea, empatia, implicarea în acțiuni de impact la nivel de responsabilitate socială corporativă sunt aspecte-cheie ce pot influența în mod decisiv brandul de angajator.

Tocmai de aceea, tot ce facem la nivel de comunicare și employer branding, pe plan intern și extern, vizează în primul rând calitatea acțiunilor. Iar implicarea candidaților și a colegilor noștri este cel mai bun indicator al acesteia.

Rolul strategic al recrutării este tot mai vizibil, cu atât mai mult cu cât pentru piața locală este o provocare să acopere necesarul extins de talent ca urmare a creșterii volumului, dar și a gradului de complexitate al proiectelor IT.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta “specială”?

Pentru că procesul de recrutare se desfășoară acum, în majoritatea cazurilor, integral online, sugestia mea pentru candidați ar fi să încerce să se pună cât mai mult în valoare în timpul interviurilor desfășurate prin platformele de tipul Teams, Zoom și altele.

Dincolo de prezentarea atuurilor profesionale, o luminozitate și o calitate a sunetului și a imaginii optime, o postură profesională, dar relaxată, gesturile deschise și altele asemenea pot îmbunătăți simțitor calitatea interacțiunii cu recruiterii.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Cu toții am fost în această etapă, iar îndrumările profesioniștilor cu care am intrat în contact la început de drum au fost cheie.

Poate cel mai important sfat pe care l-aș oferi ar fi să fie constant în ce face, să aibă propriile principii de viață, să învețe să aleagă pentru el și să nu se lase influențat de alții. Oamenii vin cu background-uri, competențe și abilități diferite, prin urmare și oportunitățile ce li se oferă vor fi diferite.

La fel de important este să studieze. Tehnologia evoluează continuu, iar cunoștințele lor trebuie să evolueze în același ritm.

Care sunt așteptările pentru finalul anului și pentru 2022, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?

Rolul strategic al recrutării este din ce în ce mai vizibil, cu atât mai mult cu cât pentru piața locală este o provocare să acopere necesarul extins de talent ca urmare a creșterii volumului, dar și a gradului de complexitate al proiectelor IT. Putem estima, așadar, că în industria noastră recrutarea va continua să evolueze în ritmul dinamic al ultimilor ani.

Cu certitudine, și echipa noastră de Talent Acquisition se va extinde în acord cu dezvoltarea proiectelor noastre, creșterea numărului de clienți, diversificarea portofoliului de servicii, expansiunea regională, în ansamblu, trecerea companiei la următorul nivel de dezvoltare.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în recrutare? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Deciziile cu cel mai mare impact în cariera mea au fost cele ce au vizat evoluția echipei Talent Acquisition. Luând contact cu industria IT din România încă de la începuturile sale, inclusiv ca manager al departamentului recrutare, unul dintre obiectivele mele primare a fost digitalizarea proceselor interne și identificarea celor mai eficiente metodologii de lucru.

De altfel, organizarea și modul nostru de lucru, susținute de aplicații software și tool-uri interne online și offline, au constituit un avantaj esențial în adaptarea noastră rapidă și eficientă la Work From Home, determinând atingerea obiectivelor noastre de creștere a echipei mai repede decât estimasem inițial. În același timp, decizia de a trece de la recrutarea la nivel național la cea globală a fost una la fel de importantă.

În ceea ce privește schimbarile în carieră, consider că recrutarea, prin toate particularitățile sale, este domeniul care îmi oferă cele mai mari provocări și satisfacții, pornind de la faptul că avem șansa de a forma oameni și de a da noi sensuri vieții lor profesionale. 

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share