Dacă pentru mare parte din retail, vârful de sezon a fost reprezentat de sărbătorile de Crăciun și Anul Nou, pentru farmacii abia acum urmează cea mai importantă perioadă din an. Medicii spun că sfârșitul lunii ianuarie – începutul lui februarie va aduce cel mai ridicat nivel al îmbolnăvirilor de răceală și gripă. Farmaciile se așteaptă la vânzări spectaculoase, în ton cu apetitul românilor pentru automedicație, arată o analiză a pieței farma, realizată de compania de consultanță Frames.
Farmaciile din România au intrat în 2020 cu cele mai bune rezultate din istorie. Potrivit estimărilor Frames, afacerile celor peste 4.000 de firme active în domeniul comerțului cu medicamente în magazine specializate (CAEN 4773) au depășit, în 2019, granița de 20 de miliarde de lei, cu peste un miliard mai mult decât nivelul din 2018.
Față de 2010, business-ul din acest sector s-a dublat, afacerile companiilor au crescut de la 9,75 la 19,05 miliarde de lei, iar profitul net a avansat de la 505 milioane (2010) la 811,6 milioane de lei, în 2018. „În tentativa de a-și găsi singuri soluții pentru problemele de sănătate, românii au apelat tot mai frecvent la farmacii, în ultimii ani, stimulați și de campaniile agresive de publicitate ale principalelor jucători de pe piață”, afirmă analiștii de la Frames.
Credem că te-ar interesa și: Scrisoare deschisă recrutorilor
În total, în România erau înregistrate, în 2018, 4.279 companii active în distribuția de medicamente, cu aproape 1.000 mai multe decât în 2010, dar în scădere față de anul anterior (4.915). Ultimii doi ani au însemnat consolidarea pieței farma locale. Marii jucători și-au extins semnificativ rețelele, cu Sensiblu, Dona, Help Net și Catena în prim-plan. Micile farmacii, cu afaceri de pînă în 100.000 de lei, au pierdut teren și au ajuns să reprezinte doar un sfert din piață, față de 60 la sută în 2010, arată analiza Frames.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Farmaciile angajau, în 2018, ultimul an pentru care există datele finale la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, aproape 40.000 de salariați, cu peste 13.000 mai mulți decât în 2010. „Prin prisma evoluției din ultimii ani, 2020 se anunță a fi cel mai bun pentru farmaciile din România. Extinderea agresivă la nivel național, investițiile în publicitate, extinderea paletei de produse, optimizarea costurilor și scumpirea medicamentelor vor determina creșterea cifrei de afaceri, probabil, peste nivelul de 22 miliarde de lei”, estimează analiștii de la Frames.
Cele mai puternice farmacii din România
Piața farmaciilor din România reprezintă unul dintre cele mai solide business-uri, prin prisma situației financiare. Companiile raportau, în 2018, un capital total de 2,4 miliarde de lei, în creștere cu peste un miliard față de 2010. Peste un sfert dintre ele (1.387) înregistrau afaceri între unu și cinci milioane de lei. Datele financiare arată că peste 60 la sută dintre companii prezintă un risc scăzut și foarte scăzut în materie de business, judecând după datoriile și pierderile lor.
Numai patru la sută dintre firme prezintă un risc major, în condițiile în care pierderile nete ale sectorului au scăzut la 93,3 milioane lei, față de recordul negativ, de 141,5 milioane, în 2012. Principalul jucător de pe piață, văzut din prisma cifrei de afaceri înregistrate în 2018, este Sensiblu, cu un business de 1,73 miliarde de lei, în creștere cu peste 700 de milioane față de 2010. Compania, una dintre cele mai vechi de pe piață, cu 22 de ani de vechime, a raportat un profit de 37,4 milioane de lei, la un număr de 2.925 de angajați.
Pe locul secund în topul farmaciilor se află SIEPCOFAR, compania ce controlează brandul Dona, cu peste 300 de unități și afaceri de 978,9 milioane de lei, un nivel aproape dublu față de 2010 (597,4 milioane). Compania a raportat un profit net de 6,6 milioane lei, în scădere față de anii precedenți. Top 3 farmacii este completat de Help Net Farma, cu un business de 665,4 milioane de lei în 2018 și un profit de 9,8 milioane.
Pe locurile următoare, în funcție de cifra de afaceri, se aflau Catena Hygeia, Farmacia Tei, RoPharma, Med-Serv United, Farmaceutica ArgesFarm, Lavira Transport și DucFarm. Împreună, primii zece jucători raportau o cifră de afaceri de 5,97 miliarde de lei și un profit net de 162,8 milioane, la un total de 9.377 angajați. Cele mai multe companii activau în București (384 firme), Bihor (239), Argeș (230), Dolj (207), Cluj (187) și Iași (180), iar cele mai puține în Giurgiu (36), Tulcea (36), Caraș-Severin (41) și Harghita (60).
Urmează sezonul de gripă
Pentru farmacii, vârful de sezon abia urmează, la sfârșitul lunii ianuarie și începutul lui februarie, atunci când sunt așteptate cele mai multe îmbolnăviri de gripă. Potrivit datelor Societăţii Române de Microbiologie (SRM), numărul de îmbolnăviri de gripă va fi mai mare anul acesta, chiar dacă numărul celor care s-au vaccinat a crescut, însă nu suficient pentru acoperirea țintei recomandate de Organizația Mondială a Sănătății.
Creșterea numărului de cazuri de gripă va fi însoțită și de un avans semnificativ al virozelor, în ton cu anticipata răcire a vremii. „Pentru farmacii, răcirea vremii înseamnă vânzări semnificative, cu rate de creștere între 150-200 la sută. Este momentul în care românii recurg cel mai mult la medicamente, pe fondul creșterii numărului afecțiunilor de sezon, și în care farmaciile fac vârful de vânzări”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Reclama, sufletul comerțului
Pentru farmacii, sezonul de iarnă înseamnă și cele mai multe investiții în publicitate. Marile rețele investesc agresiv în promovarea medicamentelor și tratamentelor aferente bolilor de sezon, precum afecțiunile respiratorii și gripa. „Investițiile în publicitate sunt, din multe puncte de vedere, printre cele mai eficiente din întregul spectru economic. Apetitul românilor pentru automedicație este arhicunoscut. Din studiile de comportament de consum reiese că mulți dintre cei care văd reclamele la medicamente la televizor merg apoi în farmacii și comandă acele produse, fără să treacă și pe la medic. Este, în primul rând, o problemă de educație și, în același timp, de reglementare legislativă. Invazia de reclame la medicamente și tratamente din spectrul media e una dintre cele mai agresive din Europa”, spune Adrian Negrescu.
Potrivit analiștilor de la Frames, viitorul sună bine pentru farmaciile din România. După investițiile masive din ultimii ani, 2020 se anunță a fi anul consolidărilor, iar marii jucători își vor extinde și securiza cotele de piață, mai ales în contextul diversificării business-ului. „Farmaciile trec, deja, printr-un proces de transformare, și devin, pe zi ce trece, adevărate mini-mall-uri, cu o paletă de produse și servicii tot mai diversificată, de la clasicele medicamente la aparatură medicală, cosmetice, jucării și alimente din zona healthy”, arată analiza.
Dincolo de extinderea gamei de produse, vom asista la o politică tot mai agresivă de fidelizare a clientelei, prin dezvoltarea unor servicii personalizate, cu abonamente, carduri de reduceri și promoții în colaborare cu alte business-uri, de la servicii medicale la cosmetică, construite pe baza unor mecanisme moderne de promovare, precum aplicațiile de telefon, estimează analiștii de la Frames.
Analiza Frames a fost realizată pe baza unui studiu de business realizat de compania de consultanță dedicat companiilor din sectorul comerțului cu amănuntul al produselor farmaceutice în magazine specializate (cod CAEN 4773). Datele sunt obținute de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor, pe baza informațiilor publice declarate de companii.