Aproape două treimi dintre liceeni visează la o carieră în IT. O treime se visează creatori de conținut pe YouTube, TikTok sau Twitch

Foto: freepik

Liceenii români preferă IT-ul și telecomunicațiile ca principale opțiuni de carieră (62 la sută), iar 61 la sută dintre ei anticipează o creștere a cererii de specialiști în aceste domenii, relevă un studiu realizat de Cult Market Research pentru ING Hubs România.

Majoritatea liceenilor din România se consideră bine pregătiți pentru viitoarea piață a muncii, iar 40 la sută dintre ei consideră că automatizarea și inteligența artificială vor determina schimbări semnificative pe piața muncii, ceea ce indică o cunoaștere a domeniilor care cunosc un progres tehnologic rapid.

“Rezultatele cercetării conturează o generație Z conștientă de tendințele socio-economice și orientată spre adaptabilitate în contextul schimbărilor viitoare. Anticipările tinerilor relevă o creștere semnificativă a cererii pentru specialiști IT (61 la sută). Ei apreciază importanța unui mix de abilități tehnice și non-tehnice, ce pune accent pe colaborare și comunicare. Orientarea profesională a majorității tinerilor (62 la sută) se îndreaptă către domeniul IT, demonstrând o concentrare clară către acest sector”, spune Paul Acatrini, sociolog, Research Director & Managing Partner, Cult Research.

Pe locul al doilea în preferințele liceenilor români pentru viitorul lor job se găsește domeniul dezvoltării de conținut audio sau video pe platforme precum YouTube, TikTok sau Twitch (29 la sută), iar 25 la sută își doresc să lucreze în marketing, publicitate sau jurnalism. 

Indiferent de cariera pe care și-o doresc, liceenii sunt conștienți de faptul că joburile viitorului sunt o combinație între abilitățile interpersonale și competențele tehnice. 65 la sută consideră că aptitudinile de comunicare reprezintă un factor esențial pentru succesul profesional, 60 la sută cred că și munca eficientă în echipă este extrem de importantă, iar 57 la sută sunt de părere că joburile viitorului vor necesita gândire creativă și abilitatea de a rezolva probleme complexe.

Tinerii își doresc să studieze în străinătate, dar vor să revină în țară

86 la sută dintre tineri își doresc să urmeze studii superioare, iar principalele criterii după își vor alege facultatea sau domeniul de studiu sunt perspectivele de angajare și câștigurile financiare (71 la sută).

Studiul aprofundează și aspirațiile educaționale ale liceenilor și dezvăluie o înclinație puternică spre continuarea studiilor superioare. 68 la sută dintre ei își doresc să continue studiile în IT, 30 la sută sunt atrași de o posibilă pregătire în domeniul creării de conținut video sau audio, iar 26 la sută iau în calcul să studieze în marketing, publicitate sau jurnalism. Patru din zece sunt atrași de ideea de a se specializa în străinătate, iar 40 la sută își exprimă dorința de a se întoarce în România după finalizarea studiilor peste granițe.

“Peste două treimi dintre tineri își doresc să urmeze studii superioare în domeniu, în țară sau în străinătate. Pregătirea lor include învățarea autodidactă, consilierea de la mentori (părinți, profesori), participarea la programe și cursuri specializate. Concluziile cercetării evidențiază o generație care se simte pregătită pentru provocările viitorului. Tinerii sunt conștienți de importanța abilităților mixte pentru joburile neautomatizabile și consideră educația de calitate o prioritate”, arată Paul Acatrini.

Când vine vorba despre un job, ei au preferințe clare referitoare la programul de lucru pe care și l-ar dori. Schimbările aduse de pandemie în modul de lucru se reflectă și în percepțiile tinerilor liceeni. 47 la sută dintre ei preferă să lucreze hibrid (de la birou și de acasă, alternativ). 30 la sută vor să lucreze patru zile pe săptămână în locul programului clasic de cinci zile, iar 16 la sută preferă să lucreze mai degrabă online. Doar șapte la sută dintre respondenți ar prefera să lucreze mai degrabă offline în momentul angajării.

Cercetarea subliniază importanța unei abordări integrate, multidisciplinare a educației și a pregătirii pentru carieră. Una dintre concluzii arată că joburile viitorului sunt o fuziune între expertiza tehnică și abilitățile interpersonale și consolidează ideea că un profesionist în domeniul software nu trebuie să știe doar să scrie cod, ci trebuie să aibă o mare disponibilitate de colaborare cu celelalte echipe și capacitatea de a comunica eficient cu ele.

Studiul a fost realizat de Cult Market Research pentru ING Hubs, pe un eșantion de 350 de tineri cu vârste între 14 și 18 ani, elevi de liceu.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share