44 la sută dintre companiile membre ale Camerei de Comerţ Americane din România (AmCham) se gândesc să reducă numărul de angajaţi în acest an şi 55 la sută estimează o scădere a veniturilor. Doar opt la sută dintre companiile membre AmCham estimează creşteri ale numărului de angajaţi în acest an.
„Există statistici potrivit cărora există 436.000 de disponibilizări în primele trei luni ale anului, un număr semnificativ”, afirmă Ionuţ Simion, preşedintele AmCham.
Anul trecut, în studiul AmCham, 36 la sută dintre companii spuneau că vor reduce numărul salariaţilor. „Pe de altă parte, dacă ne uităm la studiul din acest an, doar 12 la sută au raportat scăderi. Deci, există, dacă vreţi, o prudenţă, şi nu mă aştept ca 44 la sută dintre companii să facă efectiv acest lucru”, spune președintele AmCham România, citat de Agerpres.
În acelaşi timp, 60 la sută dintre companii spun că este dificil să găsească angajaţi calificaţi. „Nu se pune problema neapărat să restructurezi. Sunt sectoare care au fost afectate semnificativ, în special cele din industria HoReCa, şi va mai dura până îşi vor reveni, chiar dacă s-ar elimina aceste condiţii. În continuare există un deficit de personal calificat, care să răspundă noilor competenţe, care presupun digital skills, cunoştinţe profesionale, şi am vorbit de atâtea ori de lipsa şcolilor vocaţionale, a şcolilor profesionale, care să dea posibilitatea să avem forţă de muncă la fel de bine pregătită cum aveam acum 30 de ani”, explică Ionuț Simion.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
În opinia acestuia, cea mai mare provocare pentru membrii asociaţiei a fost trecerea la munca de la distanţă, deși dispuneau de infrastructura necesară. „Acum, cea mai mare provocare este să readucem angajaţii la birou. Este o problemă de încredere şi de asigurare a tuturor condiţiilor necesare pentru a menţine sănătatea angajaţilor noştri. Cred că încrederea este cea care va juca un rol fundamental în rapiditatea cu care economia unei ţări precum România îşi va reveni din această situaţie”.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Sondajul AmCham mai arată că 45 la sută dintre firmele membre estimează o revenire economică în formă de U pentru economia românească, adică o reacţie abruptă la şocul epidemic, urmată de o revenire pe termen mediu, iar 24 la sută se pregătesc pentru o evoluţie în forma literei W, în care iau în calcul mai multe valuri de infecţii cu COVID. Câte 29 la sută se aşteaptă la creşterea sau stagnarea cifrei de afaceri şi ca valoarea indicatorului să scadă cu până la zece procente. Un sfert dintre firme preconizează scăderi de 10-25 la sută, iar 18 la sută se aşteaptă la scăderi de peste 25 la sută.
În proporţie de 83 la sută, membrii AmCham cred că principalul avantaj economic al ţării este apartenenţa la UE, 53 la sută indică dimensiunea pieţei, 50 la sută calitatea infrastructurii digitale şi 47 la sută calitatea capitalului uman. 44 la sută vor reduce investiţiile, 35 la sută le vor păstra la aceeaşi valoare şi 21 la sută se gândesc să le majoreze. 55 la sută estimează scăderi ale veniturilor, 25 la sută stagnare şi 20 la sută creşterea lor. Întrebaţi cum apreciază actualul climat investiţional din România, 40 la sută au răspuns slab sau precar, 38 la sută neutru şi doar 21 la sută consideră că este bun.
Sondajul a fost derulat între 15 mai și 19 iunie, în rândul membrilor AmCham. Camera de Comerţ Americană în România este, de peste 25 de ani, una dintre cele mai reprezentative asociaţii ale comunităţii de afaceri din România. Este recunoscută drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea României sau dinamica relaţiilor comerciale între SUA şi România. Cele peste 450 de companii americane, multinaţionale şi româneşti fac posibilă implicarea AmCham în promovarea priorităţilor economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum Pieţe de Capital şi Servicii Financiare, Guvernanţă Corporatistă, Concurenţă şi Ajutor de Stat, Energie, Educaţie, Economie Digitală, Fiscalitate, Mediu, Piaţa Muncii, Sănătate, Fonduri Europene, Achiziţii Publice şi Partneriat Public-Privat, Real-Estate şi Turism.