Brand Finance: Dacia este cel mai valoros brand românesc – “costă” 1,2 miliarde euro

Brandul auto Dacia este cel mai valoros brand românesc, în 2017, și singurul care depășește un miliard de euro.

Pentru firma de evaluare și strategie Brand Finance, care a întocmit raportul Brand Finance România 50, nu este o mare surpriză: Dacia este un brand solid, popular, și a fost, practic, singurul brand auto care putea fi cumpărat în România până în 1989. Preluarea de către Renault, în 1999, a marcat un reviriment al brandului, iar astăzi Dacia este al doilea brand din portofoliul Renault ca vânzări, cu 90 la sută din producție vândută în 34 de țări”.

În privința industriilor prezente în clasament, în afară de categoria “auto”, care este cu totul singulară, sectorul de retail se distinge prin cele zece branduri, care valorează împreună peste 796 milioane euro. Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG și retailerul Dedeman.

Al doilea cel mai valoros brand românesc, cu o valoare de 361 milioane euro, eMAG a fost înființat de trei tineri antreprenori, în 2001, într-un apartament de bloc – echivalentul local al “garajului” din Silicon Valley. Alimentat de investițiile fondului global Naspers, care între timp a devenit acționar majoritar, eMAG a crescut exponențial și a devenit cel mai mare retailer online din România. “Amazonul românesc” și-a păstrat spiritul antreprenorial și a adăugat constant noi categorii de produse, în timp ce își continuă expansiunea în Europa de Est.

Al treilea cel mai valoros brand românesc, Dedeman, a excelat în modelul de business mai degrabă tradițional al magazinelor de materiale de construcţii şi pentru amenajări interioare – dar a valorificat tendințele moderne de amenajare a casei, bricolaj de tip do-it-yourself (DIY) și comerț modern (cash & carry). Cu o valoare de 206 milioane euro, este cel mai valoros brand cu acționariat 100 la sută românesc. Brandul a crescut și prin extinderea rețelei naționale, chiar și în timpul crizei economice, a depășit competitori internaționali puternici și a devenit lider incontestabil de piață.

Digi (RCS&RDS) este pe locul 5, cu o valoare de 150 milioane euro, și este cel mai puternic brand de telecom. Brandurile bancare conturează un sector puternic în studiul Brand Finance România 50. Pe locul 6, Banca Transilvania este cel mai valoros brand bancar românesc, evaluat la 130 milioane de euro. Cu o valoare de 112 milioane euro, Bitdefender, plasat pe locul 7, este cel mai valoros brand românesc de tehnologie. Pentru cei care își pun numele personal la bătaie, într-o afacere, riscurile sunt evidente, dar reușita face ca numele să devină o marcă de încredere pentru clienți și parteneri. Ion Țiriac a făcut acest lucru și și-a transformat numele într-un brand. Brand Finance a evaluat brandul Țiriac, în diversele sale asocieri comerciale, și a ajuns la o valoare de 52 milioane euro, pe locul 15.

Sursa: Brand Finance

Branduri noi, ca eMAG, Dedeman, Digi, Bitdefender ori Țiriac, create și dezvoltate de antreprenori, în ultimii 28 de ani, ocupă mai mult de jumătate din clasament, cu o valoare totală de peste 1,5 miliarde euro. Alte branduri valoroase au adunat o istorie lungă, uneori de peste un secol, iar unele sunt încă în proprietatea statului. Din păcate, astfel de branduri importante pentru public, precum Tarom sau CFR, sunt neglijate de statul-proprietar, în ciuda potențialului lor considerabil. Există și o excepție notabilă – brandul CEC Bank, evaluat la 56 milioane euro.

“Evaluarea brandurilor face vizibilă valoarea generată de acestea. Raportul Brand Finance România 50 este un prim pas în a înțelege mai bine mecanismul prin care brandurile creează valoare și în a folosi această analiză în beneficiul părților interesate. Europa de Sud-Est devine tot mai importantă în economia globală, iar rolul brandurilor locale crește pe măsură – și este momentul ca ele să primească o atenție sporită”, declară David Haigh, CEO Brand Finance. “Brandurile sunt frecvent neglijate, deoarece, în general, reglementările contabile curente nu permit reflectarea valorii reale a activelor necorporale în situațiile financiare. Pentru a depăși acest neajuns, jucătorii economici experimentați urmăresc valoarea brandurilor prin evaluarea lor periodică. A venit timpul ca brandurile românești să facă același lucru”, completează Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România.

Pe lângă analiza brandurilor individuale, Brand Finance a inclus în studiu și cele mai valoroase zece portofolii de branduri, pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Aceste portofolii cuprind peste 40 de branduri locale, dintre care cele mai valoroase au fost incluse individual în clasamentul România 50 2017. Ursus Breweries are cel mai valoros portofoliu multi-brand local, evaluat la 115 milioane euro.

Raportul integral al celor mai valoroase 50 de branduri românești poate fi consultat aici.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share