Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 16 la sută față de 2017 și a depășit cu aproape 90 la sută nivelul din 2009, până la aproape 4,8 miliarde de lei în 2018, potrivit celei mai recente analize KeysFin.
Analiștii KeysFin estimează apropierea de pragul de 5,2 miliarde de lei în 2019, pentru ca, în 2020, ritmul de creștere să se dubleze, cel puțin, iar cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat să atingă pragul de șase miliarde de lei, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de coronavirus.
“Odată cu modernizarea serviciilor și apariția de jucători noi, piața a evoluat, iar rezultatele de business au fost pe măsură. Maximul istoric din 2020 vine ca o încununare a unui parcurs pozitiv și mizăm pe faptul că vor exista creșteri în continuare, deși poate nu atât de spectaculoase. Pandemia a forțat mulți consumatori locali să treacă peste bariera psihologică a efectuării de comenzi online. Odată convinși de beneficiile e-commerce-ului, vor continua să aleagă această alternativă și, indirect, serviciile de curierat. Totuși, vorbim despre un business concentrat: deși există peste 2.000 firme, primele zece, în funcție de cifra de afaceri, cumulează 76 la sută din piață”, declară Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori locali de soluții de business information.
Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”
Piața serviciilor de poștă și curierat este unul dintre puținele domenii în care numărul de companii a avansat considerabil, cu nouă la sută față de 2017 și cu circa 250 la sută față de 2009, la puțin peste 2.100 de companii în 2018. Dacă pentru 2019 specialiștii KeysFin estimează o creștere de circa nouă la sută, în 2020, firmele mici, fără putere logistică și, mai ales, financiară, vor fi cele mai afectate de pandemie, astfel că business-ul acestei piețe se va concentra într-un ritm moderat în următoarele luni.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Acesta va fi unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie, alături de farma, retailul alimentar, sănătate & asistență socială, IT&C, agricultură (dependentă însă de condițiile meteo), distribuitorii de energie & gaze și cei de apă & salubritate.
Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut cu 77 la sută, față de 2017, a fost cu aproape 317 de milioane de lei peste pierderea din 2009 și a ajuns la aproape 233 milioane de lei, în 2018. Dintre cele 2.103 de companii analizate, mai mult de jumătate, 1.267, au înregistrat profit, 633 au raportat pierderi, iar restul au avut un rezultat nul.
Profitul net al industriei a înregistrat o creștere de 54 la sută față de 2017 și circa 220 la sută față de 2009, și a însumat aproape 304 milioane de lei, în 2018. Profitul companiilor a crescut și în 2019, cu circa 13 la sută, și a depășit nivelul de 340 de milioane de lei.
Paradox: cea mai puțin modernizată companie din top este lider
Poșta Română continuă să fie principalul jucător de pe piața de poștă și curierat. Deținută de statul român, prin Ministerul Comunicațiilor (93,5 la sută), și de Fondul Proprietatea (6,5 la sută), compania a raportat o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei (24,4 la sută din total), în 2018. În 2017, cifra de afaceri a fost de 1,1 miliarde, deci, procentual, creșterea de la an la an a fost minoră.
Situația stă total diferit în cazul Fan Courier Express, liderul segmentului de curierat, care câștigă teren de la un an la altul. În 2018, compania cu capital privat 100 la sută românesc a făcut afaceri de 686 de milioane de lei (14,4 la sută din total). Creșterea sa este substanțială în comparație cu 2017, când înregistra o cifră de afaceri de 586 milioane.
Podiumul este completat de Urgent Cargus (425 de milioane de lei, nouă la sută), TNT Romania (357 milioane, 7,5 la sută), care a depășit DHL, în 2018, și DHL Internațional România (289 de milioane, 6,7 la sută). O prezență interesantă este cea a Delivery Solutions (locul 10 după cifra de afaceri, companie ce administrează Sameday), al cărui acționar majoritar (88 la sută), Dante International, este controlat în proporție de 80 la sută de investitori olandezi și gestionează la nivel local brandul eMAG. Cumulat, cele mai mari zece companii au generat 76 la sută din rulajul total.
Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum Bringo Magazin (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau Glovoappro (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL). Acestea au declarat ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor, ele au raportat o cifră de afaceri de aproape zece milioane de lei, în primul semestru din 2019.
Curierii, printre cei mai productivi angajați din România
În 2018, circa 40.700 angajați lucrau pentru companiile locale de poștă și curierat, cu cinci la sută mai mulți decât în 2017. Pentru 2020, analiștii KeysFin preconizează un avans la peste 42.500 angajați, în urma creșterii accentuate pentru serviciile de curierat.
În ceea ce privește productivitatea muncii, piața a înregistrat un avans consistent, de zece la sută, în 2018, și a obținut o medie de aproape 117.000 de lei per angajat, datorită investițiilor majore în logistică și în optimizarea activității. Costul mediu per angajat a înregistrat o creștere de doar șase la sută, față de 2017, adică peste 37.000 de lei per angajat. Piața serviciilor de poștă și curierat este unul dintre puținele sectoare de activitate, în care productivitatea muncii a avansat într-un ritm mai accelerat decât costul mediu al forței de muncă între 2009 și 2018: 101 la sută vs. 45 la sută.
De pe banda întâi, în linia întâi
Pandemia a cauzat închiderea temporară a majorității magazinelor ce nu fac parte din categoria retail alimentar și, mai ales, a celor din mall-uri. Multe s-au adaptat din mers, au deschis variante online ale magazinelor fizice și au livrat prin marile firme locale de curierat. Și retailerii au luat măsuri pentru evitarea aglomerărilor din magazine, inclusiv prin redirecționarea clienților către comercianții care au magazine virtuale sau către aplicații specializate.
Principalii jucători de pe piața de curierat au făcut față avalanșei de comenzi, iar timpul de livrare nu s-a modificat semnificativ. Mai mult, au susținut imediat, de la finalul lunii martie, efortul autorităților de limitare a răspândirii virusului: de la manageri zonali care monitorizează permanent activitatea din teren pentru triaj, dezinfectant pentru personal și vehicule, mănuși și măști pentru curierii din zonele de carantină, la soluții noi de livrare ce limitează contactul direct dintre destinatar și curier, în fața ușii sau în recepții, fără a mai fi înmânate direct.
Odată cu declararea stării de urgență, ce prevedea închiderea restaurantelor, a crescut considerabil și numărul livrărilor prin aplicații de food delivery, precum Glovo, Takeaway.com sau Foodpanda. Nu toate platformele înregistrează rezultate conform așteptărilor: Uber Eats, divizia de food delivery a gigantului Uber, și-a anunțat retragerea din România, din 3 iunie, după doi ani de activitate. Reprezentanții companiei și-au motivat decizia prin faptul că nu au reușit să devină lideri de piață. O parte din divizia Uber Eats a fost salvată de la întreruperea activității după ce a fost preluată de Tazz by eMAG, pentru a dezvolta rețeaua de restaurante locale partenere și piața din București.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activități poștale și de curier. Datele au fost extrase la începutul lui 2020.