Bucureștiul înregistrează printre cele mai reduse costuri din Europa Centrală și de Est când vine vorba de amenajarea spațiilor de birouri, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Cu un nivel mediu de 943 euro/mp (hard costs + soft costs), costul înregistrat în București este cu 32 la sută sub nivelul din Varșovia sau Praga și cu 25 la sută peste cel din Sofia, cea mai ieftină capitală din regiune.
”Chiar dacă în ultimul an prețul materiilor prime brute nu a mai avut creșteri semnificative, produsele finite care implică cheltuielile cu forța de muncă, utilități și transport au continuat să se scumpească. Cel mai mare impact asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri l-au avut costul cu forța de muncă – în România vorbim, anul trecut, de o creștere a salariului mediu net cu peste 15 la sută – și costurile cu materialele și echipamentele necesare. Un element important îl reprezintă și cheltuielile necesare pentru implementarea standardelor ESG, o preocupare tot mai des întâlnită din partea chiriașilor”, declară Andrei Ianculescu, Head of Project Management Cushman & Wakefield Echinox.
- Peste 5.000 de joburi la Angajatori de TOP. 80 de companii recrutează la cel mai mare târg de carieră, la finalul lunii martie
- #PrimaPeListaTa: Cum arată echilibrul după o carieră în politică – Mara Calista
- Voxxed Days Bucharest: „Pentru a rămâne competitiv, sectorul IT din România trebuie să vândă inovație, nu doar ore de muncă”
În funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și soluțiilor utilizate, dar și a sistemelor tehnice și de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 700 la peste 1.400 de euro/mp. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura și instalațiile (51 la sută) și cu mobilierul (circa 30 la sută) reprezintă cea mai mare pondere în costul total și au fost impactate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video și tehnologia de IT, plus serviciile de project management și proiectare, sunt celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.
Un alt element cu impact asupra bugetelor alocate pentru amenajarea birourilor o reprezintă schimbările legislative, ce impun noi norme în acest domeniu: obligativitatea sistemului de detecție incendiu în pardoseală, dar și nevoia de calitate și impact vizual și alinierea la așteptările angajaților. Serviciile de project management presupun conducerea, coordonarea și supravegherea proiectelor de amenajarea a spațiilor – birouri, retail, rezidențial, mixed use, industriale și logistice – alături de echipa de proiectare, consultanți și antreprenori, pentru toate etapele principale ale proiectului.
În ultimii doi ani, Departamentul de Project Management al companiei Cushman & Wakefield Echinox a realizat proiecte cu o suprafață de 300.000 mp – birouri, spații de retail, industriale și de logistică, pentru proprietari și chiriași. Pe segmentul de birouri, proiectele finalizate au implicat un buget de circa 30 milioane de euro. Cel mai mare proiect realizat în ultimul an, din punct de vedere al bugetului alocat, are o valoare de peste cinci milioane de euro.
Presiunea pe costuri se va reduce pe măsură ce inflația încetinește, însă, pe fondul incertitudinilor la nivel geopolitic, care afectează mediul economic, tendința ascendentă se va menține și în perioada următoare. În același timp, bugetele alocate de companii pentru aceste investiții sunt în creștere, fiindcă schimbările de pe piața de birouri, pe fondul adoptării modului hibrid de lucru, impun o regândire a spațiilor și investiții mai mari în soluții tehnice. Și punerea în practică a standardelor ESG implică costuri inițiale mai ridicate, amortizate apoi prin spații mai eficiente energetic și cu impact redus asupra mediului, arată reprezentanții Cushman & Wakefield Echinox.
Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști ce oferă o gamă completă de servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 50.000 de angajați în peste 60 de țări. Serviciile sale principale sunt consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.