Ce-și doresc românii de la locul de muncă: managerii vor program flexibil, iar angajații fără funcție de conducere ar alege săptămâna de lucru de patru zile

Foto: freepik
Indiferent de industria în care activează, modul de lucru hibrid este cel preferat de majoritatea angajaților din România (58 la sută), intervievați pentru studiul Ce își doresc românii de la locul de muncă, lansat de agenția de PR MSL The Practice, parte din Publicis Groupe România, și eJobs, liderul pieței locale de recrutare online. Salariații fără funcție de conducere preferă într-un procent mai mare să lucreze de acasă.

Cei mai mulți angajați își doresc flexibilitate din partea angajatorului pentru ora de începere și de terminare a programului de lucru. Peste o treime dintre respondenți optează pentru această variantă. Managerii sunt mai interesați decât alte categorii de angajați de stabilirea programului de lucru în funcție de îndeplinirea sarcinilor de muncă și nu de ore fixe. Opțiunea tot mai des vehiculată, de a se adopta în companii săptămâna de lucru de patru zile, în loc de cinci, este o variantă mai atractivă pentru salariații fără funcție de conducere și pentru muncitori.

Oportunitățile de perfecționare, atractive pentru angajații din industria auto

Pentru 85 la sută dintre cei care activează în domeniul auto, salariul și beneficiile oferite reprezintă cel mai important factor care le influențează decizia de alegere a unui angajator. Pentru mai mult de jumătate dintre ei, echilibrul dintre viața profesională și cea personală, dar și atmosfera de lucru, sunt decisive când intenționează să facă o schimbare de carieră.

Angajații din această industrie sunt atrași în mod deosebit și de posibilitățile de perfecționare și dezvoltare. Pentru 44 la sută dintre ei, un plan concret și coerent de carieră, cu posibilitatea de promovare, este un factor important de creștere a loialității față de angajator. Posibilitatea de a lucra remote este un motiv mai puțin important de alegere a unui angajator decât în cazul altor industrii. Doar zece la sută aleg această variantă. Modul de lucru hibrid este preferat de peste 60 la sută dintre intervievați.

Pentru 55 la sută dintre angajații din acest domeniu, beneficiile salariale, atmosfera de lucru neprietenoasă și managementul toxic sunt principalii factori care îi determină să schimbe locul de muncă, cu toate că dovedesc o stabilitate mai mare la job față de media angajaților intervievați. Aproape o treime dintre ei au același job de mai bine de cinci ani, iar 40 la sută vor să continue să activeze în industria auto. 30 la sută ar schimba în viitor și domeniul odată cu locul de muncă.

Studiul Ce își doresc românii de la locul de muncă prezintă aspecte importante privind preferințele și așteptările angajaților de la locul de muncă.

Reputația companiei, importantă pentru loializarea angajaților din oil & gas

La fel ca în cazul majorității respondenților, și pentru angajații din industria oil & gas, salariul și beneficiile oferite sunt principalele motive de alegere a unui angajator. Reputația companiei e un factor mai important decât pentru cei care activează în alte domenii și este corelat, probabil, cu o siguranță sporită a condițiilor de muncă.

Pentru 71,7 la sută dintre angajații din oil & gas, atmosfera de lucru plăcută este un factor important în decizia de a ramâne la actualul loc de muncă. Este urmată de reputația companiei (21 la sută) și programele de sustenabilitate și responsabilitate socială (15 la sută). Toți acești factori au valori mai mari decât în alte industrii.

Atmosfera de lucru ocupă un loc central în alegerile angajaților din oil & gas și când vorbim despre alegerea de a pleca de la locul actual de muncă. 71 la sută ar renunța la jobul actual dacă atmosfera de lucru ar fi una ostilă și ar fi motivați să aleagă un alt angajator dacă ar avea posibilități de promovare. Ei sunt mai motivați decât cei din alte domenii de acest factor.

Pe de altă parte, acest domeniu dovedește o stabilitate crescută în ceea ce privește forța de muncă. 45 la sută din angajați vor să rămână în aceeași industrie dacă aleg să schimbe angajatorul.

Angajații din retail, atrași să activeze în alte companii sau domenii

Dacă pentru angajații din alte industrii posibilitatea să lucreze remote sau în sistem hibrid este un factor deosebit de atractiv, pentru cei care activează în retail, definit în cele mai multe cazuri de prezență fizică, această posibilitate este mai puțin importantă. Pe de altă parte, pentru 85 la sută dintre ei, salariul și beneficiile oferite sunt principalele motive de alegere a angajatorului.

Peste un sfert dintre respondenții din retail au același angajator de peste cinci ani, însă 79 la sută intenționează să schimbe jobul în anul următor. Aproape jumătate dintre ei iau în calcul să activeze într-un alt domeniu. Pentru 42 la sută, unul dintre obiectivele pentru următorul an este să-și găsească un job nou, într-o altă companie.

Echilibrul dintre viața personală și cea profesională, un obiectiv principal pentru angajații din medical & farma

Deși salariul și beneficiile oferite reprezintă pentru 88 la sută dintre persoanele care activează în domeniul Medical & Pharma principalele motive de alegere a unui angajator, echilibrul dintre viața profesională și cea personală ocupă un loc extrem de important în rândul priorităților lor. Pentru 70 la sută dintre ele, este prima opțiune când vorbim despre obiectivele pentru următorul an, dar și unul dintre motivele principale pentru care ar alege să plece de la actualul loc de muncă.

75 la sută din angajații din acest domeniu intenționează să-și schimbe jobul în următorul an. Majoritatea (62 la sută) au de gând să rămână în același domeniu. Printre motivele alegerii unui angajator, în creștere față de alte industrii, se află și posibilitatea de perfecționare prin programe de training și dezvoltare (pentru 28 la sută dintre respondenți) sau posibilitatea de perfecționare prin reprofilare sau recalificare (19 la sută).

Angajații din IT&C, motivați de programul flexibil și de modul de lucru remote

Față de angajații din alte industrii, angajații din IT&C sunt mai motivați de posibilitatea de a lucra remote. 41 la sută preferă acest mod de lucru, în timp ce 50 la sută preferă modul de lucru hibrid.

Când se gândesc la o schimbare a angajatorului, factorii care le influențează cel mai mult decizia sunt, pentru 60 la sută dintre respondenți, un stil de management toxic la actualul job, pentru 41 la sută – lipsa perspectivei de creștere, pentru 36 la sută – lipsa echilibrului dintre viața profesională și cea personală și 57 la sută – oferta salarială mai bună. Față de alte industrii, angajații din IT&C acordă o atenție sporită perspectivelor de dezvoltare profesională, însă dovedesc și o mobilitate mai crescută. Un sfert dintre respondenți și-au schimbat jobul cu mai puțin de șase luni în urmă.

Despre studiu

Prezintă aspecte importante privind preferințele și așteptările angajaților de la locul de muncă din industriile auto, retail, oil & gas, medical & farma sau IT&C. Prin analiza criteriilor de alegere a unui angajator, a factorilor de schimbare a jobului și de loializare sau modul de lucru preferat, studiul realizează un portret fidel al pieței muncii. Studiul este o soluție de date din portofoliul DATA Intelligence a Publicis Groupe România.

“Chiar dacă, pentru angajații din toate industriile, salariul și beneficiile oferite de angajator sunt factorii principali de alegere a unui job, fiecare industrie are particularitățile ei în ceea ce privește ceilalți factori motivatori de alegere a unui angajator sau de a părăsi actualul loc de muncă. O analiză mai detaliată, pe fiecare industrie, ajută companiile să ia deciziile legate de adaptarea EVP-ului sau a întregii strategii de Employer Branding, bazându-se pe date concrete. Pe lângă acest studiu pe industrii, putem merge și mai în profunzime, cu ajutorul unui studiu personalizat, dedicat unei organizații, ca prim pas într-un Employer Branding Audit”, declară Stela Toderașcu, Employer Branding Director, MSL The Practice.

“Candidații și angajații sunt destul de hotărâți când vine vorba despre așteptările pe care le au de la un loc de muncă și de la un angajator. Știu foarte bine ce își doresc, la ce sunt dispuși să renunțe, ce i-ar putea determina să plece de la un job sau cum ar putea fi convinși să accepte o ofertă nouă. Lista așteptărilor pe care le au reprezintă un bun punct de start pentru companiile care lucrează la propriul brand de angajator, fie că acum îl construiesc, fie că sunt în poziția în care trebuie să-l <repare>. Sunt suficient de multe indicii venite din partea respondenților, care nu presupun neapărat eforturi financiare, ci o regândire a culturii organizaționale”, arată Raluca Dumitra, Head of Marketing, eJobs România.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share