Edenred a lansat a șasea ediție a studiului anual Benefit, ce analizează evoluția și tendințele din industria beneficiilor extrasalariale din România.
Topul celor mai dorite beneficii extrasalariale, în 2022, a rămas același ca în 2021, dar a înregistrat creșteri semnificative la nivel de preferințe în rândul angajaților: cadourile – beneficii în natură (28 la sută, +44 la sută față de 2021), turismul intern, prin voucherele de vacanță (25 la sută, +50 la sută) și cadourile oferite pentru ocazii speciale (15 la sută, +39 la sută). Următorul beneficiu preferat este telemunca, un beneficiu care a apărut anul trecut și a fost folosit și pentru plata utilităților, într-o perioadă în care costurile au crescut semnificativ, și au devansat beneficiile din zona de sănătate, care completează top cinci. Topul exclude cardul de masă, care rămâne beneficiul #1 preferat de angajați.
“Experiența angajatului, sănătatea fizică, starea de bine și flexibilitatea sunt doar o parte dintre domeniile importante pentru clienții noștri. Observăm două tendințe care se conturează: nevoia angajaților de a avea acces la beneficii extrasalariale diverse și faptul că flexibilitatea este cheia retenției angajaților. Dacă le analizăm individual, angajații au traversat în 2022 mai multe perioade de instabilitate, financiară și socială. 25 la sută dintre ei spun că beneficiile extrasalariale sunt la fel de importante ca măririle salariale și apreciază impactul lor pozitiv asupra venitului lunar. Angajatorii au acoperit aceste nevoi și, pe lângă majorarea valorii tichetului de masă, mulți au crescut nivelul de flexibilitate al bugetului de beneficii. În 2022, bugetul mediu de beneficii extrasalariale alocat a fost de 696 lei/ lună/ angajat, în creștere cu 11 la sută față de 2021. În 2023, estimăm o creștere până la peste 800 lei”, declară Ștefan Toderiță, Strategy & Development Director la Edenred România.
- Influencerii JYSK: Marius, Alexandra și Tomas, „vocile” colegilor care dau viață poveștii JYSK
- Bosch a investit 50 de milioane de euro în activitățile din România, în 2024. Compania a încheiat anul trecut cu 10.320 de angajați
- Concediul de maternitate: „vacanța” all inclusive, dar fără somn și room service
Evoluția bugetului de beneficii flexibile în funcție de sectoarele de activitate
Toate sectoarele de activitate din România au înregistrat creșteri ale bugetelor de beneficii flexibile oferite angajaților. Pe primul loc apar companiile din zona serviciilor financiare, cu un buget mediu acordat de 792 lei/ lună/ angajat. Este sectorul cu cea mai mare creștere față de 2021, când bugetul mediu lunar alocat era de 622 lei. Pe locul doi, la fel ca în 2021, sunt companiile din IT & Software, cu o creștere a bugetului mediu lunar alocat de la 676 la 726 lei, iar locul trei este ocupat de cele de servicii, cu un buget mediu de 723 lei. Pe ultimele locuri se clasează companiile din construcții, cu o medie de 408 lei/lună per angajat, și Sănătate și asistență socială, cu un buget mediu de 415 lei.
Cu o medie de 2,7 beneficii flexibile (excluzând tichetele de masă) obținute lunar de către clienții Edenred, se poate observa că flexibilitatea devine tot mai importantă, indiferent de sectorul de activitate. Această tendință reflectă evoluția constantă a nevoilor angajaților și necesitatea dezvoltării unor pachete de beneficii care să adreseze aceste nevoi. Angajații din sectorul Finanțe & servicii accesează lunar, în medie, un număr de 3.3 beneficii flexibile, fiind urmați de angajații din IT & Software, cu o medie de 3.0 beneficii flexibile și de angajații din Producție și industrie, cu o medie de 2.3 beneficii flexibile.
Generații diferite, interese diferite
Flexibilitatea beneficiilor este noua normă pentru toate cele patru generații de angajați active pe piața muncii. Toți clienții Edenred accesează cel puțin două beneficii flexibile în fiecare lună. Topul este condus de Millenials (1981-1995), cu un număr mediu de trei beneficii, urmat de Generația X (1961-1980), cu 2,8 beneficii, și de Generația Z (>1995) – 2,7. Ultimul loc revine angajaților din generația Baby Boomers (1945-1960), cu o medie de 2,5 beneficii.
În funcție de generație, preferințele pentru beneficii sunt diferite. În timp ce cardul de masă rămâne cel mai dorit beneficiu al tuturor angajaților români, Generația Baby Boomers și Generația X preferă călătoriile prin accesarea beneficiilor din zona de turism (13,7 la sută, respectiv 13,2 la sută), dar prezintă interes și spre sănătate și planificarea pensiilor (4,9/ 5,5 la sută). Millenials și Generația Z se axează mai mult pe cadouri (13,1/ 14,1 la sută), dar le place și să călătorească (10,9/ 6,7 la sută). Ei accesează și beneficii din zona de telemuncă (4,7, respectiv 4,1 la sută), ceea ce indică importanța pe care a câștigat-o acest beneficiu în ultimul an, în contextul fenomenului global “Marea Reașezare” – The Great Reshuffle, care a determinat mulți angajați să demisioneze sau să-și caute un job unde este permisă munca în sistem hibrid.
În funcție de gen, preferințele sunt aproape aceleași, dar variază nivelul de accesare. Femeile prioritizează călătoriile (11,3 la sută), cadourile (beneficii în natură – 10,5 la sută, ocazii speciale – 8,3 la sută) și sănătatea (4,8 la sută). Bărbații au ca priorități cadourile (beneficii în natură – 14,3 la sută, ocazii speciale – 5,7 la sută), călătoriile (10,2 la sută) și sănătatea (3,7 la sută).
Noutățile din platforma Benefit by Edenred
Platforma Benefit by Edenred introduce o serie de noi funcționalități, ca raspuns la nevoile tot mai diverse ale angajaților. Benefit Club este ecosistemul în care clienții Edenred pot beneficia de toate ofertele puse la dispoziție, în funcție de nevoile lor, de la oferte speciale la diferiți parteneri, până la programe de cashback și de wellbeing create special pentru ei. Clienții pot marca toate produsele favorite și le pot salva în lista de Dorințe, până în momentul în care se decid să le acceseze.
Au fost adăugate noi beneficii, precum Sport – angajații pot achiziționa un abonament la o sală de sport sau pentru alte activități sportive cu 0 impozit, în limita a 400 de euro pe an – și parteneriatul cu Pluria, pentru munca de oriunde, ce oferă acces la cele mai frumoase spații de co-working din țară, într-o singură rețea.
Ecosistemul de soluții din platforma Benefit by Edenred va fi extins și prin parteneriatele cu Salarium – angajații vor avea posibilitatea să retragă avansul salarial direct din platforma Benefit by Edenred – și Bankata, prin care este oferit accesul la o comparație și analiză a tuturor produselor financiare disponibile în România, de la credite la conturi curente sau oportunități de investiții. Prin parteneriatele cu SanoPass și Atlas, au fost extinse ofertele pentru soluții de wellbeing și sănătate digitală. Angajații au acces constant la informații validate științific, autorizate și verificate de specialiști, pentru a-și îmbunătăți starea de sănătate fizică, mintală și emoțională.
DESPRE EDENRED
Este lider de piață ca platformă digitală pentru servicii și plăți. Are 10.000 de angajați și conectează 52 de milioane de utilizatori și două milioane de comercianți parteneri prin 950.000 de clienți corporativi în 45 de țări. Oferă soluţii de plată cu destinaţii specifice pentru alimentaţie (cardurile de masă), stimulente (carduri cadou, platforme dedicate angajaților), mobilitate (soluții multy-energy, mentenanță, taxe de drum, parcări și vouchere de transport) și plăți corporative (carduri de plată virtuale). Anul acesta, aniversează 25 de ani de activitate în România. A devenit aici principala platformă digitală pentru servicii și plăți din România, cu soluții 100 la sută digitale pentru angajați, companii, comercianți și administrație, conectate într-un ecosistem simbiotic.