Ghidul expatului: ce să faci și ce să nu faci, ca să nu pari un “ciudat” într-o țară străină

Atunci când începi o carieră în străinătate, te poți întâlni cu multe “capcane”, la care nu te-ai fi gândit la plecarea din țară. De la erori de comunicare, la managementul timpului și la atitudinea în timpul unui prânz de afaceri – toate acestea îți pot dăuna carierei, dacă nu pleci de acasă cu lecțiile făcute.

Expat Insider, unul dintre cele mai ample sondaje din lume, despre viața și munca în străinătate, arată că e ușor să te obișnuiești la cultura de business din multe țări, însă altele îți pot da bătăi de cap. În timp ce expații din țări precum Singapore, Irlanda și Estonia se adaptează ușor la eticheta relațiilor de afaceri locală, cei din Japonia, Arabia Saudită sau China au unele probleme. Sondajul este realizat anual de InterNations, cea mai mare comunitate de expați din lume, cu 3,5 milioane de membri în 420 de orașe.

Obstacolul comunicării

Pentru oamenii care trăiesc și lucrează în străinătate, salutul adresat unui nou coleg sau partener de afaceri poate deveni o provocare. În Thailanda, wai, un un gest similar cu rugăciunea, este forma comună de salut. Poziția mâinilor este ajustată pentru a reflecta poziția persoanei pe care o saluți. Când faci afaceri în Japonia, cel mai bine este să faci o plecăciune ușoară, înainte să strângi mâna cuiva.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

În America Latină, pe de altă parte, o îmbrățișare și chiar un sărut pe obraz sunt comune, după ce ai stabilit o relație cu partenerii de afaceri. Cathy, o americancă, a experimentat asta după ce s-a mutat în Costa Rica. “De obicei, strâng mâna interlocutorului și, cam în jumătate dintre cazuri, e un gest corect. Uneori, însă, se întâmplă ca oamenii cu care mă întâlnesc să se aplece ca să mă sărute pe obraz sau întind brațul ca să mă îmbrățișeze, iar eu încerc să le strâng mâna. De multe ori, ne trezim într-o situație ciudată, în care toți ne îndoim de acțiunile noastre originale, așa că trebuie să decidem rapid cum ieșim din această situație stânjenitoare”.

Când aceste neînțelegeri depășesc un simplu salut, ele pot fi sursa unui conflict. Gianfranco a aflat că temperamentul său italian nu-l va ajuta să-și facă prieteni printre colegii din Olanda. “Când discutam despre o problemă, eram hotărât să merg până-n pânzele albe ca să arăt că am dreptate. Curând, am aflat că felul acesta de a fi nu este prea apreciat aici. Bunele mele intenții au fost înțelese atât de greșit încât un coleg a depus o plângere la conducerea companiei, fiindcă vorbeam agresiv cu el”.

În ciuda experienței negative inițiale ale lui Gianfranco, majoritatea expaților se adaptează destul de bine la eticheta în afaceri din Olanda. Sondajul Expat Insider 2018 plasează această țară pe locul 11 din 53, în privința ușurinței înțelegerii culturii de afaceri locale.

În loc să renunțe, Gianfranco a devenit mai conștient la semnalele non-verbale venite din partea colegilor. “Dacă detectez un anumit limbaj corporal, trec la subiectul următor sau amân discuția”. În același timp, a învățat cum să-și valorifice trăsăturile fizice și să fie mai conștient de vocea sau postura sa. Acum recunoaște că nevoia de a se adapta la un stil diferit de comunicare și de a acorda mai multă atenție propriei abordări l-a transformat într-un vorbitor public mai bun și l-a ajutat să învețe abilități esențiale.

La mutarea sa din Canada în Qatar, Salman a aflat cum comportamentul non-verbal te poate aduce în situații ciudate. “În timpul unei întâlniri de afaceri cu un furnizor, stăteam lângă el pe canapea și, la un moment dat, talpa pantofilor era îndreptată, fără intenție, spre el”. A aflat că acest lucru este considerat nepoliticos în cultura locală și a trebuit să se scuze pentru ignoranța sa.

Comunicarea cu colegele de sex feminin a fost o altă provocare. Atunci când și-a salutat colegii din clasa sa de MBA, o femeie a refuzat politicos să-i strângă mâna, fiindcă era împotriva obiceiurilor sale religioase și culturale, care spune că trebuie să eviți orice contact fizic cu femeile. Conform Expat Insider, Qatar este una dintre țările în care e cel mai greu să te obișnuiești cu eticheta locală. Se află în top 10 de la coada clasamentului, cu peste trei din zece expați care spun că le este greu să se adapteze acolo, din acest punct de vedere (față de 24 la sută, la nivel global).

Prânzul

În timpul unui interviu sub forma unui prânz, un american repatriat recent și-a comandat o bere – practică obișnuită în Marea Britanie, țara unde locuise. “Când oamenii care mă intervievau au comandat ice tea, mi-am amintit brusc că, în SUA, consumul de alcool la prânz nu-i tocmai obișnuit”. Din fericire, intervievatorii au fost impresionați de încrederea și sinceritatea lui, iar el a primit slujba. Această ușurință de a face afaceri este reflectată și în clasamentul Expat Insider, unde SUA se află pe locul 7 din 53, la acest capitol.

Pentru un alt expat din SUA, prânzul de afaceri nu a decurs la fel de lin. Invitat la masă de proprietara unei ferme, în Paraguay, a decis să-și aducă și soția, o italiancă. Uitase că, în Paraguay, femeile – chiar și cele care fac afaceri sau sunt factori de decizie – nu pot sta la masă cu bărbații. “Soția mea stătea la o masă mare și era singura femeie. În timpul acesta, bărbații erau serviți de proprietara fermei”.

Când să stai și când să pleci

Managementul timpului este un alt domeniu ce lasă mult spațiu pentru neînțelegeri. În unele țări, angajații trebuie să fie extrem de punctuali, iar în altele există ceva mai multă flexibilitate în ceea ce privește programul de lucru și pauzele de prânz. Ceea ce pare a fi o problemă mică necesită o mulțime de ajustări pentru unii expați și poate fi sursa unui conflict major la locul de muncă.

După ce s-a mutat din Italia în Marea Britanie, Idina s-a luptat cu flexibilitatea timpului în timpul pauzelor de cafea/ ceai și prânz – sau mai degrabă cu lipsa ei. “Veneam dintr-o țară mediteraneană, așa că am avut tendința să-mi prelungesc pauzele. Am aflat, însă, că, în Marea Britanie, punctualitatea este considerată esențială dacă vrei să fii performant”.

Pauzele de fumat au derutat un expat din SUA, după mutarea în Germania, împreună cu tendința multor germani de a-și prelungi programul de lucru. “Uneori, mă simt aiurea când plec după-amiaza, în timp ce toți ceilalți sunt încă la birou, chiar dacă toți lucrăm același număr de ore”. Dacă eticheta în afaceri din Marea Britanie pare relativ ușor de înțeles – țara ocupă locul 9 în Expat Insider 2018 -, în Germania sunt ceva probleme. Germania ocupă locul 40 din 53, la acest capitol. Aproape trei din zece expați care locuiesc acolo de mai puțin de doi ani (29 la sută) au unele probleme de adaptare.

Cum să te îmbraci ca să impresionezi

La fel precum cuvintele și limbajul corporal, modul în care te îmbraci într-un cadru de afaceri transmite ceva despre tine. Ținuta oficială adecvată într-o țară sau domeniu poate să nu se mai potrivească în altele.

În Marea Britanie, Terry a condus filiala unei companii suedeze. Deși cultura companiei era relativ informală – pantalonii smart, jachetele sport și cămășile îngrijite erau mai des întâlnite decât costumele -, încercarea lui de a păstra acestui cod vestimentar în timp ce lucra în sectorul agricol din Africa de Sud i-a creat probleme. “În primele luni, mi-a fost greu să mă întâlnesc cu managerii unei ferme. Mi-a luat ceva timp până să descopăr că, atunci când m-au văzut sosind, au presupus că sunt administratorul băncii și au dispărut rapid”.

În cele din urmă, unul dintre prietenii săi i-a sugerat un cod vestimentar mai casual și, de îndată ce Terry a trecut la chino și cămăși cu mâneci scurte, deschise la gât, toate au mers bine. Noile sale contacte de afaceri erau mult mai relaxate și mai deschise să discute despre sistemele pe care le oferea compania lui Terry.

Dincolo de sala de conferințe

Dincolo de regulile de business obișnuite, înțelegerea obiceiurilor și tradițiilor locale este vitală pentru orice expat. În Orientul Mijlociu, de exemplu, orele de muncă sunt limitate în timpul Ramadanului, iar străinii din India pot avea “norocul” să sărbătorească Diwali (Festivalul Luminii) la birou. 75 la sută dintre străini spun că le este ușor să se adapteze la eticheta de afaceri din Singapore, față de 46 la sută la nivel global. Totuși, neînțelegerile nu sunt rare.

Sosit cu puțin timp înainte de Anul Nou Chinezesc, un american a fost încântat să experimenteze această sărbătoare populară. O colegă le-a oferit portocale tuturor angajaților, inclusiv lui. Abia după ce a mâncat un fruct, și-a dat seama că toți ceilalți angajați le-au așezat pe birourile lor. “Am întrebat discret dacă trebuia să mănânc portocalele și am aflat că ar fi fost mai potrivit să le las pe birou, ca un semn al prosperității. Mai aveam doar una și trebuia să găsesc rapid o soluție: fie să mănânc și a doua portocală și să scap de <probe> sau să fug la magazin, să cumpăr alta și să mă prefac că nu am mâncat simbolul unui nou an prosper”.

Cadourile, în general, pot fi o altă cauză a neînțelegerilor. Mai ales într-un cadru de afaceri, ele au o anumită semnificație, de la culoarea hârtiei de învelit până la cadoul propriu-zis. Tony, un expat britanic-australian, a primit un job în Hong Kong și, spre bucuria sa, a fost invitat la nunta unui coleg, câteva luni mai târziu. Le-a cumpărat mirilor un prăjitor de pâine, fiindcă a crezut că va fi un cadou apreciat. Curând, și-a dat seama că toți ceilalți oaspeți au oferit plicuri roșii cu bani, așa cum se obișnuiește în China și Hong Kong. Un astfel de hóngbao ar trebui să conțină suficienți bani pentru a acoperi costurile invitaților și ceva în plus. Poate și din cauza acestor reguli sociale rigide, Hong Kong obține rezultate mediocre în Expat Insider, pentru eticheta în afaceri – locul 28. China este pe 51, doar înaintea Arabiei Saudite și Japoniei.

“Small Talk” și confidențialitate

Întrebările despre viața personală a colegilor sau partenerilor de afaceri poate fi o armă cu două tăișuri. Până la urmă, nu-i întotdeauna clar când e mai bine să-ți păstrezi viața privată separată de muncă și cât de deschis ar trebui să fii.

După ce s-a mutat din Canada în Qatar, Salman s-a trezit în diverse situații în care “navigarea” pe această linie dintre viața de afaceri și cea personală n-a fost ușoară. În unele țări, în care relațiile sunt mult mai valoroase decât tranzacțiile monetare, oamenii se așteaptă să construiești relații personale înainte să vorbești despre afaceri. În altele, trebuie să vorbiți imediat despre afaceri, deoarece timpul este prețios. Lucrurile se complică atunci când partenerii de afaceri încep pălăvrăgeala de dinantea întâlnirii, dar discuția despre familie sau soț/ soție este total nepotrivită.  

Articolul anterior

Șapte companii vor crea aproape 800 de noi locuri de muncă, după ce au primit ajutoare de stat de peste 200 de milioane de lei

Articolul următor

O companie cu peste 300 de angajați în România își oprește activitatea

Articole din aceeași categorie
Total
27
Share