Cel mai mare grup autohton de restaurante din piața ospitalității a analizat schimbările din industrie și modul în care au evoluat preferințele consumatorilor în ultimii ani.
Potrivit celui mai recent studiu*, Millennials și Generația Z se orientează tot mai mult spre experiențe personalizate, interacțiune și autenticitate – criterii esențiale pentru alegerea unui restaurant.
54 la sută dintre tineri iau masa în oraș cel puțin o dată pe săptămână, iar prânzul este momentul preferat al zilei pentru a ieși la restaurant. 63 la sută consideră că locația este foarte importantă. Restaurantele din zone centrale, cu design aparte și atmosferă cozy, sunt preferate de cei între 18 și 40 de ani. Designul atractiv, atmosfera relaxată și un meniu concis și memorabil sunt esențiale în alegerea unui restaurant. Pentru Millennials și Gen Z, un loc devine destinație de referință doar dacă oferă o experiență completă, nu doar o masă bună.
- Delta Aluminium investește 20 de milioane de euro într-o unitate de producție în care vor munci 400 de oameni
- Recrutarea pe OLX Locuri de Muncă, în primul trimestru din 2025: mai multe candidaturi decât în 2024, dar mai puține anunțuri de angajare
- Premiu de top din Japonia pentru fabrica ETi din Craiova: TPM Excellence Award Level 1, din partea Japan Institute of Plant Maintenance
„Tinerii influențează direcția industriei, iar restaurantele trebuie să răspundă așteptărilor unei piețe tot mai sofisticate. Dacă înainte acestea mizau pe meniuri extinse și un decor clasic, noile generații caută experiențe autentice, interacțiune și spații ce oferă mai mult decât o simplă masă. Millennials și Gen Z au redefinit așteptările, iar impactul pandemiei a consolidat tendința de a prioritiza atmosfera, flexibilitatea și elementele care transformă o ieșire la restaurant într-o experiență memorabilă. Astăzi, tinerii nu mai caută doar un loc unde să mănânce, ci un spațiu unde să trăiască și să împărtășească momente memorabile”, spune Ramona Popescu, Head of Marketing City Grill Group.




Tinerii preferă meniuri scurte, dar bine gândite, cu preparate-vedetă
Factori decisivi în alegerea unui restaurant sunt proximitatea, ambientul, meniul scurt, dar bine gândit, și recomandările din social media, mai ales TikTok și Instagram. Locația joacă un rol important. Restaurantele din zone centrale sau percepute ca fiind cool au un avantaj competitiv.
În egală măsură, atmosfera generală influențează decizia de consum. Tinerii preferă spații moderne, aerisite, cu un design minimalist și elemente naturale care creează un cadru relaxant și instagramabil. Meniul, deși mai restrâns, trebuie să fie atent selecționat și să includă preparate-semnătură, opțiuni sănătoase și ingrediente de calitate.
Noile restaurante sunt descoperite în special prin social media, unde TikTok și Instagram au un rol decisiv – platingul creativ, vizualurile atractive și recomandările influencerilor pot transforma rapid un restaurant într-o destinație populară. Tinerii pun tot mai mult accent și pe experiența socială pe care o oferă un restaurant și caută locații ce facilitează interacțiunea, prin evenimente tematice ori prin servicii prietenoase și personalizate.
„Fiecare restaurant ar trebui să aibă cel puțin un preparat iconic, ceva ce nu găsești în altă parte. Cocktailurile creative, cu un aspect atractiv, sunt la fel de importante ca mâncarea. Și, bineînțeles, ingrediente locale, proaspete și o prezentare atentă, fiindcă generațiile mai tinere sunt mai atente la sustenabilitate și la estetica farfuriei. O altă tendință tot mai vizibilă în ultimii ani este flexibilitatea meniului. Vegetarienii, veganii și cei care au preferințe alimentare specifice vor alternative incluse natural în meniu, nu ca o excepție”, arată Ramona Popescu.

Gen Z vs. Millennials: Cât de des ies la restaurant și cât plătesc
Frecvența ieșirilor la restaurant și preferințele consumatorilor diferă semnificativ între generații și influențează dinamica HoReCa. Tinerii între 18-24 de ani ies frecvent în oraș și preferă cafenelele, brunch-urile și ieșirile cu prietenii, iar la restaurant o dată pe săptămână. Pentru ei, experiența este mai degrabă socială decât gastronomică. Spațiile de socializare și selecția internațională de preparate, fără a fi prea extinsă, sunt aspecte esențiale. Ei cheltuie între 150 și 300 de lei per ieșire.
Cei din categoria 25-30 de ani frecventează pub-uri și lounge-uri de 2-3 ori pe săptămână. Relația cu personalul este importantă. Preferă ospătari prietenoși, dar cool și familiarizați cu meniul. Aleg mai ales restaurante din zone naturale, unde se pot plimba, iar bugetul/ ieșire variază între 200 de lei (doar băutură) și 400 de lei, când ies la masă.
Segmentul 31-40 de ani prioritizează calitatea mâncării și a serviciilor, iese zilnic la prânz și de 2-3 ori pe săptămână seara. Pentru această categorie, experiența unei cine de calitate este completată de localizarea restaurantului, atmosfera, muzica și povestea locului, aspecte care contribuie la loializarea clienților. Bugetul alocat pentru o ieșire variază între 300 și 500 de lei, în funcție de durata petrecută în restaurant.
În 2025, Grupul City Grill își consolidează poziția de lider, se adaptează noilor standarde din piață și integrează inovația în strategia sa de dezvoltare. Personalizarea serviciilor, adoptarea tehnologiei și redefinirea atmosferei din restaurante sunt elemente esențiale în alinierea operațiunilor și experienței oferite la așteptările actuale ale consumatorilor.
*Organizat în august – octombrie 2024, studiul Unlock a inclus 300 de participanți cantitativ prin formular, completat cu șase focus grupuri, bărbați și femei, din Gen Z și Millenials, din București și împrejurimi. Toți au fost consumatori activi de HoReCa, oameni cărora le place să socializeze și să iasă măcar o dată pe săptămână în oraș, cu venituri medii spre mari.
DESPRE CITY GRILL
Este cel mai important jucător român din industria restaurantelor. Fondat în 2004, operează restaurante și cafenele sub brandurile Caru’ cu Bere, Hanu’ lui Manuc, Pescăruș, Hanu’ Berarilor, Buongiorno.Italian, City Grill și La Boheme, primul hotel din portofoliu, dar și proiectele mai recente Aubergine, Marty Restaurants și complexul de evenimente Zooma din Corbeanca.
De la primul restaurant, a avut la bază ideea de a oferi clienților un loc potrivit pentru a invita un partener de afaceri la masă, de a crea un loc de relaxare necesar în pauza de masă, cu familia sau cu prietenii. Prin locațiile operate, se adresează clientului urban care obișnuiește să-și petreacă timpul liber în oraș și să-și stabilească întâlnirile business sau personale la o cafea. Meniurile din restaurante sunt accesibile și variate, cu specific românesc și internațional.
Fie că vorbim despre rețetele emblematice sau orice alt preparat din meniurile restaurantelor grupului, ingredientele folosite sunt cele mai bune pentru clienți. „Secretul” mâncărurilor stă în ingredientele proaspete, cu proveniență atent controlată și testată, fără adaosuri alimentare.
De la cartofii prăjiți proaspeți, curățați și tăiați manual, la ouă din surse cage free și până la legume crescute în solarul propriu de lângă Târgoviște, filozofia pe care se bazează bucătarii Grupului este aceea de a extrage gustul natural al ingredientelor, pus în valoare prin asociere și condimente precum sare și piper.
În toate restaurantele din Grupul City Grill, în care se gătește zilnic pentru aproape 15.000 de clienți, se reciclează uleiul, sticla, cartonul și plasticul și se reduce risipa alimentară prin campanii active.